سال گذشته یکی از متنوع‌ترین بازارهای خودرویی ایران پس از تحریم‌ها بود. اما چه خودروهایی در سال 1402 معرفی و وارد بازار ایران شدند و چه خودروهایی از خط تولید شرکت‌ها کنار رفتند؟

سهند: این محصول نیز فیس‌لیفتی از خودروی ساینا به شمار می‌رود که از لحاظ فنی تقریباً هیچ تفاوتی با ساینا و کوییک ندارد. بخش داخی کابین نیز به دلیل عرضه هماهنگ تا حدود زیادی با خودروی اطلس شباهت دارد.

سهند سایپا

آریا: این هاچ‌بک سایپا که شباهت بسیاری به شاهین دارد هنوز هم به مرحله تولید نهایی نرسیده، اما سایپا قصد دارد، آریا را با همان موتور M15T شاهین وارد بازار کند. البته طبق شنیده این شرکت قصد دارد هاچ‌بک جدید خود را به موتور قوی‌تر میتسوبیشی و گیربکس CVT نیز مجهز کند.

سایپا آریا

کادیلا: تندر ۹۰ ایرانیزه شرکت پارس خودرو اوایل سال گذشته رونمایی شد. طبق اعلام شرکت سازنده، پیشرانه جدید مگاموتور با نام ME16 روی خودرو قرار خواهد گرفت که از لحاظ فنی شباهت بسیاری به TU5P ایران خودرو دارد.

سایپا کادیلا

پاژ: جزو ارزان‌ترین محصولات داخلی خواهد بود که احتمالاً قیمتی پایین‌تر از کوییک و ساینا داشته باشد. این خودرو روی پلتفرم رنو کویید به تولید خواهد رسید، اما با توجه به اینکه حتی نسخه نهایی آن به صورت کامل به نمایش در نیامده است، احتمالاً تولید و عرضه آن تا پایان سال جاری امکان‌پذیر نباشد.

پاژ

شاهین پلاس: این خودرو نیز هم‌زمان با کادیلا رونمایی شد که از لحاظ ظاهری تقریباً هیچ تفاوتی با شاهین G ندارد. شاهین پلاس قرار است با موتور جدیدتر ME16 و گیربکس اتوماتیک CVT به تولید برسد که در این صورت، پاشنه‌آشیل شاهین، یعنی پیشرانه قدیمی به کلی برطرف خواهد شد.

شاهین پلاس

ریرا: ریرای ایران خودرو در دو نسخه بنزینی و برقی در حالی معرفی و تولید آن‌ها آغاز شد که ورود نسخه برقی آن به بازار با حواشی بسیاری همراه بود. این دو نسخه به گفته ایران خودرو جزو باکیفیت‌ترین محصولات ایرانی خواهند بود و احتمال می‌رود که تا اواخر سال جاری اولین سری بنزینی آن وارد بازار شود.

ریرا برقی ایران خودرو

ایگل: ایگل کرمان موتور را به نوعی می‌توان اولین خودروی تولیدی بخش خصوصی دانست که همان فیس‌لیفت جک J4 است. نسخه بنزینی و برقی این سدان اواخر سال گذشته در نمایشگاه خودرو شهرآفتاب برای بازدید عموم قرار گرفت و احتمال می‌رود که از ماه‌های آینده وارد بازار شود.

ایگل کرمان موتور

ورود انواع خودروهای وارداتی به بازار

سال گذشته اولین سری محصولات وارداتی با تعداد بسیار محدود به بازار رسید. این خودروها شامل چند مدل نیسان، تویوتا، هوندا، کیا، فیات و همچنین چندین خودروی چینی می‌شود که از بین این محصولات، خودروهایی مانند چانگان CS35 پلاس، CS55 پلاس، زوتی DL5 و شاین مکس به تعداد بیشتری تحویل خریداران شد.

البته با راه‌اندازی سامانه یکپارچه جانبازان و افزایش سقف خودروهای برقی تا ۴۰ هزار یورو، محصولات اروپایی همچون بنز، بی‌ام‌و و آئودی هم شانس ورود به بازار ایران را پیدا کردند.

همچنین شرکت‌های مونتاژکار نیز چندین مدل جدید را معرفی و روانه بازار کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید، آریزو ۸، لاماری ایما هیبرید، پیکاپ T9 و… اشاره کرد.

چه خودروهایی توقف تولید شدند؟

طبق گزارشات منتشر شده از سوی خودروسازان داخلی، برخی از مدل‌ها به‌رغم اینکه پیش از سال ۱۴۰۲ خبر توقف تولید آن‌ها منتشر شده بود، اما باز هم به تعداد محدود تا سال گذشته تولید می‌شدند.

ایران خودرو تولید محصولات پژو ۲۰۶ تیپ دو، پژو ۲۰۷ دستی پاناروما، پژو پارس معمولی، پژو ۲۰۰۸، سمند EF۷، دنا، رانا و رانا گیربکس ۶دنده را متوقف کرد. شرکت سایپا نیز خودروهای کوییک و ساینا اتوماتیک، ساینا دستی و تیبا دو را توقف تولید زد.