به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا: علی بهشتی‌روی، در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: این که مالیات بر عایدی سرمایه شامل درصد کمی از مردم را شامل شود، خوش‌بینانه و عوام‌فریبانه است، چرا که بسیاری از مردم، برای حفظ ارزش دارایی خود اقدام به خرید دلار، طلا، خودرو و مسکن می‌کنند. بنابراین، به عنوان فعال بازار […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا:

علی بهشتی‌روی، در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: این که مالیات بر عایدی سرمایه شامل درصد کمی از مردم را شامل شود، خوش‌بینانه و عوام‌فریبانه است، چرا که بسیاری از مردم، برای حفظ ارزش دارایی خود اقدام به خرید دلار، طلا، خودرو و مسکن می‌کنند. بنابراین، به عنوان فعال بازار سرمایه از این تصمیم حمایت می‌کنم و امیدوارم به شدت و حدت زیاد این تصمیم اعمال شود.

وی افزود: این تصمیم بر بازار سرمایه اثر مثبت خواهد داشت، چرا که به هر میزان، فعالیت‌های سوداگرانه محدود شود، در طرف دیگر، بازار سرمایه را می‌تواند تقویت کند و باعث جذب سرمایه به صنایع تولید شود. اما باید در این طرح به این موضوع توجه شود که برخی از دارایی‌ها به دلیل تورم، افزایش قیمت پیدا می‌کنند و نباید از کنار افزایش قیمت ناشی از تورم، مالیات ستانده شود.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: حتی در صورتی که بخشی از معاملات در بازار سرمایه مشمول سفته بازی شود، در هر معامله و در موضع فروش، نیم درصد مالیات پرداخت می‌شود. در قانون توسعه ابزار ها و نهاد های مالی بیان شده که صندوق ها معاف از مالیات هستند که این قانون به صورت کلی لحاظ شده است.

بهشتی روی افزود: در بورس کالا هم خریدار به خود فروشنده مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کند چرا که موقعی که فروشنده جنس یا کالایی را تولید می‌کند مالیات ٢۵ درصدی آن را پرداخت کرده است. قاعدتاً منطق بر این اساس است که اگر شخصی طلایی را خریداری می‌کند به فروشنده مالیات را دهد که این موضوع را می‌توان مالیات بر مضاعف توصیف کرد.