به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس؛ در شماره ۵۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه ، وضعیت صندوقهای درامد ثابت وصدور و ابطالی ها، nav شرکتهای بورسی، توسعه بورس، مصوبه شورای عالی بورس، اقتصادی مقاومتی در بورس و اقتصاد، طلا و غیره بررسی شد. سرمقاله توجه به […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس؛ در شماره ۵۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه ، وضعیت صندوقهای درامد ثابت وصدور و ابطالی ها، nav شرکتهای بورسی، توسعه بورس، مصوبه شورای عالی بورس، اقتصادی مقاومتی در بورس و اقتصاد، طلا و غیره بررسی شد.

سرمقاله

توجه به نیروی انسانی لازمه اقتصاد مقاومتی

سید مرتضی افقه، اقتصاددان

نیل به اقتصادی توسعه یافته و مقاوم فرایندی دشوار، پیچیده، و زمانبر است و مستلزم وجود طرح و انگیزه و اراده و تدبیر فراوان است. بنابراین، با صدور چند بخشنامه و ابلاغیه هیچ اقتصادی حتی در مسیر توسعه قرار نمی‌گیرد چه رسد به آنکه به آن نزدیک شود. بنابراین اقتصاد وقتی در مقابل حوادث طبیعی، داخلی، یا خارجی مقاوم است که به معنای امروزی آن توسعه یابد. و اقتصاد زمانی توسعه یافته و مقاوم می‌شود که “کشور بتواند با اتکا به نیروهای انسانی و منابع موجود خود بتواند تمام نیازهای کالایی و خدماتی خود را تولید کند”.

رکود فرسایشی ادامه دارد

بازار در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه با افت یک درصدی شاخص کل، ۱.۵ درصدی شاخص هم وزن و تدوام خروج نقدینگی از سهام و صندوق‌های درآمد ثابت مواجه بود. شاخص کل در محدوده ۲،۰۷۸،۶۳۱ واحدی و شاخص هم وزن هم در عدد ۷۲۷،۶۳۱ به کار خود پایان دادند. ارزش متوسط معاملات خرد هفتگی با افت ده درصدی مواجه شد و به کمتر از ۴ همت رسید. در هفته مورد بررسی مجموعا ۸۵۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه و ۴۰۰ میلیارد از صندوق‌های درآمد ثابت توسط اشخاص حقیقی خارج شد. «زماهان»، «بیوتیک» و «ثباغ» با بازدهی به ترتیب ۲۵%، ۲۴% و ۲۱% بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران و نمادهای «کساپا»، «سدبیر» و «بپاس» به ترتیب زیان ۱۸%، ۱۷% و ۱۶% را به سهامداران خود تحمیل کردند.

بورس ها برای اقتصاد مقاومتی چه کردند

رهبر انقلاب در دیداری که در شهریورماه سال ۱۳۸۹ با جمعی از کارآفرینان داشتند، برای اولین بار کلیدواژه اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند. در پی طرح این موضوع از سوی رهبر انقلاب و همزمان با تشدید تحریم‌های نفتی، بانکی و تجاری غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، جمعی از دانشجویان در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری در رشته های اقتصاد، مدیریت و سیاستگذاری، با همکاری تعدادی از اساتید و مسئولان کشور، همت خود را روی مطالعه پیرامون الگوی بومی اقتصاد جهت ارائه راهکارهایی به منظور مقاوم سازی آن گذاشتند.

سهام کدام شرکت‌های سرمایه گذاری جذاب‌تر است

نوسانات بورس همچنان ادامه دارد و بازار سرمایه با نزدیک شدن به آخرین ماه سال هنوز نتوانسته به روزهای خوش گذشته لبخند بزند تا جایی که این بار افت شاخص بورس و تصمیمات یک باره دولت، دامن شرکت‌های سرمایه‌گذاری را گرفته و باعث شده ارزش خالص دارایی ۴۰ شرکت سرمایه‌گذاری رو به افول گذارد. بررسی مقدار خالص ارزش دارایی (NAV) ۴۰ شرکت سرمایه گذاری نشان می‌دهد که با کاهش شاخص بازار سرمایه در هفته‌های اخیر، نسبت P/NAV این شرکت‌ها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش داشته که نشان از ارزندگی این شرکت‌ها در قیمت‌های کنونی دارد. همچنین، آمارها حاکی از آن است که میانگین P/NAV این ۴۰ شرکت در حدود ۶۹ درصد است که ۲۳ شرکت نسبت پایین‌تر از ۶۹ درصد دارند. بر اساس این گزارش، نگاهی به نسبت P/NAV شرکت‌ها نشان می‌دهد که در صنعت خودرو نماد خبهمن، در صنعت شیمیایی نماد شوینده و در گروه استخراج کانه‌های فلزی نماد ومعادن از پایین‌ترین نسبت NAV برخوردارند. همچنین، بررسی‌های اندیشه‌پردازان مدیریت اطلاعات پارسیس نشان می‌دهد ازمیان ۴۰ شرکت سرمایه‌گذاری، نسبت P/NAV ، ۷شرکت کمتر از ۵۰ درصد و ۳ شرکت بالای ۱۰۰درصد است. ارزش خالص دارایی (Net Asset Value) نشان‌دهنده ارزش خالص کل دارایی‌های یک شرکت سرمایه‌گذاری است. از این معیار در جهت سنجش و مقایسه عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

خروج ۲۰ همت از صندوق‌ها

بانک مرکزی در ۹ بهمن ماه سال جاری دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه (پرداخت سود ماهانه) را با هدف تامین سرمایه در گردش واحدهای تولید به شبکه بانکی را ابلاغ کرد. بر اساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص که به شبکه بانکی ابلاغ شده است بانک‌ها می‌توانند برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق نموده و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود.

بازگشت به سیاست‌های احمدی‌نژادی

با افزایش شدید قیمت ارز و طلا در ماه گذشته و پس از آن که سیاست‌های مختلف برای تعادل بازار در پیش گرفته شد و البته اغلب بی‌تاثیر بود، این بار حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا به عنوان یک راهکار جدید در پیش گرفته شد؛ راهکاری که البته تاثیراتی بر بازار داشت، اما دو سوال مهم در ارتباط با سیاست‌های مرتبط با تعادل بخشی به بازارهای ارز و طلا مطرح است که هنوز کسی به این سوالات پاسخی نداده است.

فنر طلای جهانی جمع می‌شود

قیمت طلا تحت تاثیر گزارش نرخ تورم آمریکا، به کمتر از ۲ هزار دلار کاهش یافت.

به گزارش سایت «بولیون ولت»، در معاملات سه‌شنبه هفته گذشته ارزش دلار آمریکا با افزایش روبه‌رو شد و قیمت طلا را به کمتر از ۲ هزار دلار کشاند. داده‌های جدید نشان می‌دهند که نرخ تورم در بزرگترین اقتصاد جهان کمتر از حد انتظار کاهش یافته است. افزایش نرخ تورم به این معناست که کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو به تعویق خواهد افتاد و بانک مرکزی آمریکا برای حفظ قدرت خرید ناچار است دلار را تقویت کند. بر اساس اعلام اداره آمار کار آمریکا، در ماه ژانویه نرخ تورم آمریکا بر مبنای سالانه به ۳.۱ درصد رسید. پیش از این انتظار می‌رفت که این رقم به کمتر از ۲.۹ درصد کاهش پیدا کند.

رشد معقولی برای بورس پیش‌بینی می‌شود

عملکرد شرکت‌های بیمه را در چند حوزه می‌توان بررسی کرد. فرآیند سودآوری در صنعت بیمه ناشی از دو عامل است: ۱- عملیات بیمه‌ای و کارمزدهای آن؛ در صورتی که قراردادهای بیمه‌ای با نرخ مناسب منعقد شود، به طوری که ضریب خسارت آن کمتر از نقطه سربه سر شود، عایدی خوبی برای شرکت‌های بیمه‌ای ایجاد می‌کند ۲- سرمایه‌گذاری وجوه ناشی از حقوق مالکانه و وجوه تزریق شده ناشی از انعقادهای قراردادهای بیمه‌ای است.

پیش‌بینی‌های شگفت‌آور برای بازار کریپتوکارنسی

با توجه به پیش‌بینی بازار پررونق برای همه ارزهای دیجیتال، تحلیلگران شروع به بررسی و تحلیل وضعیت توکن‌ها و برآورد آینده آنها کرده‌اند. آنها همچنین به پیش‌بینی وضعیت کریپتوکارنسی‌ها تا دوره رونق بعدی پرداخته‌اند.

علی مارتینز، تحلیلگر بازار رمزارزها معتقد است: با وجود روند نزولی ریپل (XRP) در روزهای اخیر، امید زیادی به رشد جهشی قیمت این کریپتو مهم دارم. از سوی دیگر، رمزارز SUI همچنان پرقدرت در بازار در حال حرکت است و در یک ماه گذشته رشد چشمگیری را ثبت کرده است. در همین حال، توکن Pullix در حوزه DeFi از پروژه‌هایی است که با استقبال بی‌نظیر سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده و در مقطع پیش‌فروش، تاکنون بیش از ۱۵ هزار سرمایه‌گذار برای آن ثبت‌نام کرده‌اند.

مصوبه شورای عالی بورس قابل تفسیر است

کارگزاری اعتبار تابان در تابستان ۱۴۰۱ مجوز فعالیت خود را کسب کرد و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. حدود ۵ ماه است که فعالیت معاملاتی خود را در بورس‌های سه گانه اوراق، کالا و انرژی اغاز کرده است و در همین مدت با اعتماد سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه نسبت به تیم مدیریتی این شرکت کارگزاری توانسته است جایگاه قابل توجهی را در صنعت جلب کند. در این رابطه با مهدی رباطی مدیر عامل کارگزاری اعتبار تابان گفت و گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

توسعه افقی یا عمودی

به مناسبت ۵۶ سالگی بازار سرمایه و نزدیک شدن به انتخابات، اولویت‌های توسعه بورس افکار فعالین این بازار را درگیر خود کرده. سازمان بورس نقش واسه‌گری را میان پس‌اندازها و نیازهای سرمایه‌ای شرکت‌ها و دولت ایفا می‌کند. این بازار با استقلال خود یکی از ارکان مهم اقتصاد به حساب می‌آید، درحالی که قیمت گذاری دستوری،‌ تصمیمات و مصوبات دولت جلودار این آزادی است و دست بازار سرمایه را بسته است. در رابطه با اولویت‌های توسعه بورس ایران با کارشناسان مربوطه گفت‌وگو داشتیم که در ادامه میخوانید.

رجایی سلماسی، کارشناس ارشد بازار سرمایه: در ارتباط با پیش بینی وضعیت بورس در سال آینده باید توجه داشت که رشد و توسعه بازارهای مالی و به ویژه سرمایه‌گذاری، بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور در رابطه با نرخ تورم، وضعیت تولید، فروش و صادرات و درنتیجه سودآوری شرکت‌های تولیدی به طور واقعی میسر نیست. اما با بهبود شرایط اقتصادی از جمله مهار تورم و افزایش تولید، فروش و صادرات شرکت‌های بزرگ، صنایع مادر و صنایع وابسته به آنها که در تامین ارز مورد نیاز کشور از محل صادرات تولیدات خود نقش بسزائی دارند، شرایط بهتری برای رشد و توسعه بازار فراهم می‌شود.

رسول جاویدی، مدیر سرمایه گذاری سبدگردان داریوش: بنابر اتفاقاتی که در سال ۹۹ افتاد، بازار سرمایه دو روی یک سکه بود، یعنی یک روی بورس در نیمه اول صعود تاریخی و نیمه دوم یک سقوط آزاد داشت. از جمله نیازهای بازار نمود بیشتر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بود که به طبع آن شاهد رشد قابل توجه سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در چند سال اخیر بود. هرچه سرمایه گذاری غیرمستقیم را گسترش داده و مدیریت دارایی حرفه‌ای‌تر باشد برای بازار نیز بهتر است.

امید قائمی، مدیرعامل گروه مالی ملت: درحال حاضر بورس از لحاظ تعداد شرکت ها و سهم بازار سرمایه در بنگاه های اقتصادی به وضعیت خوبی رسیده، این درحالی است که از جهت سهم تامین مالی عقب مانده و باید در این زمینه بیشتر فعالیت کند. برای اینکه بتوان سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در اوراق بهادار که در واقع اثر تورم پذیری است ترغیب کرده به ابزارهای جدیدی نیاز است. در این حالت می‌توان فاصله بازدهی اوراق با درآمد ثابت را توسط تورم از طریق بورس پر کرد.

رضا علوی، رییس هییت مدیره سبدگردان داریک: مباحث توسعه‌ای در هر بخشی از نظر برخی کارشناسان، کاری بیهوده تلقی می‌شود. در روزهایی که صنایع و سیستم‌ها درگیر تامین اولویت‌های خود هستند به جای داشتن استراتژی برای برنامه‌های توسعه‌ای بیشتر به بقای خود می‌اندیشند.

سعید ذوالفقاری، کارشناس بازار سرمایه: برای توسعه بورس ایران در وهله اول به اقتصاد آزاد و غیردولتی نیاز است. برای عدم قیمت گذاری دستوری، آزاد شدن واردات و غیره به شرایط روز اقتصادهای جهان نیاز است، درحالی که به واسطه تحریم‌ها چنین شرایطی در کشور وجود ندارد.