بورس در شرایط کنونی به دنبال مولفه یا درایورهای اصلی جهت تعیین مسیر حرکت بعدی خود پس از اصلاح زمانی می باشد و پس از آن نیز احتمال وقوع مولفه‌های رشدی نظیر تجدید ارزیابی شرکت‌های دارایی محور بیشترین شانس را در این حوزه خواهند داشت.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : احسان ذاکرنیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس بیان کرد: در روزهای اخیر مجدد شاهد افت شاخص بورس و بازدهی منفی در اکثر سهم‌های بازار سرمایه بودیم. هر چند با قاطعیت نمی‌توان دلیل یا دلایل مشخص و قطعی برای این وضعیت بیان کرد اما کاهش نرخ دلار و برگشت به کانال ۴۸ هزار تومانی بعد از چند ماه یکی از عوامل مهم این اتفاق بوده که خود معلول اخبار ضد و نقیض ناشی از گشایش‌های پیش‌بینی شده در حوزه سیاست خارجی و تحریم‌هاست.

وی گفت: در روزهای گذشته اخبار متعددی از جانب رسانه‌های خارجی در خصوص گشایش‌ها مخابره شده ولی بعد از چند روز همگی تکذیب شدند که برخی از صاحب نظران معتقدند پمپاژ اخبار جعلی به صورت هدفمند و جهت تشدید بی‌ثباتی و ورود شوک‌های کوتاه مدت منفی به اقتصاد بوده است.

وی افزود: موضوع بعدی در مورد گزارشات عملکرد است که ضعیف‌تر از انتظار بوده و همچنین وضع تعرفه‌ها و عوارض دولتی بسیار سنگین بر روی برخی صنایع بزرگ بورس مانند سنگ آهنی‌ها می‌تواند از دلایل ریزش‌های اخیر باشد. از دیگر عوامل ریزش بورس می‌توان به نبود پول در بازار و بلوکه شدن حجم قابل توجهی از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران در مرحله دوم ثبت نام خودرو اشاره کرد؛ فعالان بازار سرمایه امیدوارند بورس حداقل مقصد بخشی از این منابع باشد.

ذاکرنیا ادامه داد: مداخله نهاد ناظر و مدیریت بازار جهت جلوگیری از رشدهای هیجانی و ترس فعالان بازار از تکرار چنین اقداماتی یکی دیگر از موضوعات است برخی از فعالان از عوامل ریزش بازار می‌دانند. همچنین برنامه دولت برای عرضه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی، جبران کسری صندوق‌ها برای پرداخت حقوق از طریق فروش سهام و کمک ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق های بازنشستگی و… از دیگر علل ریزش اخیر بازار هستند.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد ریزش اخیر حداقل تا زمانی که حمایت‌های مهمی مانند ۲۱ هزار و ۵۰۰ واحد و ۲۰ هزار واحد از دست نرفته‌اند خیلی جای نگرانی نباشد و با توجه به عقب افتادگی ارزش بازار نسبت به بازارهای رقیب، بورس در شرایط کنونی به دنبال مولفه یا درایورهای اصلی جهت تعیین مسیر حرکت بعدی خود پس از اصلاح زمانی است و پس از آن نیز احتمال وقوع مولفه‌های رشدی نظیر تجدید ارزیابی شرکت‌های دارایی محور بیشترین شانس را در این حوزه خواهند داشت.