به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس، یکی از راه‌های کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت استفاده از کارت سوخت شخصی است؛ موضوعی که در هر از گاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شود و مردم فکر می‌کنند چون این موضوع از سوی مسؤولان وزارت نفت گوشزد شده است پس باید منتظر […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس، یکی از راه‌های کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت استفاده از کارت سوخت شخصی است؛ موضوعی که در هر از گاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شود و مردم فکر می‌کنند چون این موضوع از سوی مسؤولان وزارت نفت گوشزد شده است پس باید منتظر افزایش قیمت بنزین باشند. در طول سالهای اخیر بارها بحث افزایش قیمت بنزین از سوی مسؤولان ارشد وزارت نفت تکذیب شده است اما دوباره به محض مطرح شدن استفاده از کارت سوخت شخصی فضای مجازی پر می شود از نرخ های تخیلی بنزین که اخیراً حتی زمانی نیز برای اجرای این افزایش قیمت‌های تخیلی هم مطرح می‌شود.

از زمانی که موضوع کارت سوخت در دولت نهم مطرح شد این سیاست غیر قیمتی برای کنترل مصرف دچار فراز و فرودهایی شد تا جایی که در دولت یازدهم برای مدتی نیز کارت سوخت عملاً کارایی خود را از دست داد و این مساله موجب به افزایش فزاینده بنزین در کشور شد.

در دولت سیزدهم احیای سیاست‌های غیر قیمتی موجب شده است تا استفاده از کارت سوخت پر رنگ تر از قبل باشد تا حدی که در هفته اخیر اعلام شده است صدور کارت سوخت که زمانی ماه ها برای صدورش زمان نیاز داشت به ۱۰ روز رسیده است.

اخیراً مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته است به دنبال مذاکرات صورت گرفته با فراجا، مقرر شده تا نیمه اردیبهشت ماه فرایند صدور کارت سوخت در بستر اینترنت انجام پذیرد و کمتر ۱۰ روز کارت سوخت به دست مردم برسد.

به گفته این مقام مسؤول به دلیل جزیره‌ای بودن اطلاعات مورد نیاز تولید کارت سوخت (شرکت پژوهش و توسعه ناجی، نفت و پست) زمان صدور و تولید کارت سوخت زمان‌بر بوده است. لذا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصمیم گرفته است که برای کوتاه کردن فرآیند تولید کارت هوشمند سوخت با ایجاد زیر ساخت‌های لازم نسبت به راه اندازی سامانه ثبت درخواست کارت سوخت در بستر اینترنت با همکاری شرکت‌های فوق اقدام کند.

وی افزود: این امر مستلزم همکاری بی قید و شرط جهت ارائه اطلاعات خودروهای مورد نیاز برای ثبت درخواست و تولید کارت سوخت از طریق شرکت پژوهش و توسعه ناجی است که در صورت حصول نتیجه امکان راه اندازی درخواست اینترنتی صدور کارت سوخت در بستر اینترنت در کمترین زمان امکان پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در صورت پیاده سازی و حذف فرآیندهای سنتی و یکپارچه کردن فرآیندها کارت سوخت مردم و ارسال به موقع مرسولات توسط شرکت پست قطعاً کمتر از ۱۰ روز کارت سوخت به دست متقاضیان خواهد رسید چرا که زمان تولید کارت سوخت توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیشتر از ۴۸ ساعت زمان نمی‌برد و از طرفی با سیستمی شدن فرآیندها باجه معطل پست صفر خواهد شد و خود متقاضی نیز می‌تواند هر لحظه فرآیند درخواست، تولید و ارسال کارت سوخت را از طریق همان سامانه رصد و پیگیری کنند.

پیش از این هم معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هم اکنون زمان تحویل هر کارت سوخت کمتر از یک ماه است، گفت: امسال برنامه داریم که زمان تحویل کارت‌های سوخت را به یک هفته کاهش دهیم. برای تحقق این امر، نیاز است که شرکت پژوهش و توسعه ناجی با وزارت نفت همکاری کند تا فرآیند نام نویسی کارت سوخت هم الکترونیکی شود.

به گفته این مقام مسؤول استفاده از کارت‌های سوخت شخصی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که در قانون بودجه امسال نیز تکرار شده، با توجه به اینکه بین استفاده از کارت سوخت شخصی و کارت سوخت جایگاه داران تفاوتی وجود ندارد، مردم ترجیح می‌دهند که ۶۰ لیتر سهمیه هزار و ۵۰۰ تومانی را در کارت‌های سوخت شخصی خود ذخیره کرده و کارت سوخت جایگاه‌ها استفاده کنند. همچنین هر کارت سوخت شخصی، ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه هزار و ۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر اعتبار سه هزار تومانی دارد، درخواست ما این است که مردم در استفاده از کارت‌های سوخت شخصی همراهی کنند؛ زیرا، هدف‌گذاری برای کارت‌های جایگاه‌ها این است که در شرایط اضطرار مورد استفاده قرار بگیرند.

این گزارش حاکی است مصرف بنزین در کشور هم اکنون بالاست و دولت سعی دارد تا با استفاده از کارت سوخت شخصی این میزان مصرف را کاهش دهد.