بورس تهران واکنش مثبتی به استیضاح فاطمی امین نشان داد و حال انتظار می‌رود با مشخص شدن نتایج استیضاح و پیاده شدن فاطمی امین از قطار کابینه رئیسی، گام مثبت دیگری در انتظار بازار باشد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، بورس تهران در پایان جریان معاملات روز یکشنبه، تحت تاثیر اتفاقات خارج از بازار، گام مثبت دیگری برداشت. بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۴۰ هزار و ۷۸۷ واحدی که معادل ۱٫۶۷ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد. به این ترتیب شاخص کل در پایان معاملات شنبه در سطح دو میلیون و ۴۷۹ هزار واحدی ایستاد.

در سوی دیگر، شاخص کل هم‌وزن نیز هم‌جهت با روند شاخص کل رفتار کرد و با رشد ۱٫۹۴ درصدی به سطح ۸۱۶ هزار و ۵۲۶ واحدی رسید.

ورود و خروج پول حقیقی

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات شنبه را ۲۶ میلیارد و ۶۷۰ میلیون و ارزش معاملات را ۱۸ هزار و ۶۸ میلیارد تومان (با احتساب ارزش معاملات صندوق‌های سهامی و مختلط) نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس شنبه، خبر از ورود هزار و ۱۸۲ میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

پول پرقدرت در اوج

طبق داده‌های منتشر شده در آخرین گزارش بانک مرکزی، پایه پولی در بهمن سال گذشته، بیش از سه درصد نسبت به ماه قبل رشد کرده و به ۸۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این به معنای رشد ۳۹٫۲ درصدی تنها در یک سال است.

اگر فاکتور‌های تعیین کننده پایه پولی را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، بیشترین تاثیر را در رشد پایه پولی داشته است. از سوی دیگر رشد ۳۲ درصدی نقدینگی، آمار نقدینگی کشور را تا ۶ هزار و ۱۰۳ هزار میلیارد( ۶۱۰۳ هزار میلیارد تومان) رسانده است.

نقدینگی از دو بخش پول و شبه پول تشکیل شده است. در حال حاضر کارشناسان عقیده دارند با وجود کاهش سرعت رشد نقدینگی (بر اساس آمار منتشره بانک مرکزی) فاکتور سهم پول از نقدینگی، عامل مهم‌تری برای توضیح تورم به شمار می‌آید.

فضای مثبت بازار پس از استیضاح وزیر

روز یکشنبه نتیجه استیضاح وزیر صمت مشخص شد. فاطمی امین که از ابتدا حتی شایعات برکناری او، سیگنال مثبتی برای بورس به شمار می‌رفت، حال از قطار کابینه رئیسی پیاده شده است.

صنایع زیادی از جمله خودرو، فلزات اساسی، فراکاب و پتروشیمی‌ها در نتیجه سیاست‌های کنترلی این وزیر سابق، شرایط نامساعدی را پشت سر می‌گذارند. بورس تهران اما واکنش بسیار مثبتی به جلسه استیضاح وزیر صمت نشان داد.

جریان دادوستد‌های روز یکشنبه مطلوب سهامداران صنایع یاد شده از جمله خودروسازان پیش رفت. از همین رو خساپا با صف خرید، کار خود را به پایان رساند. وضع دیگر غول خودروسازی نیز خوب بود.

به همین واسطه پیش بینی می‌شود جو مساعد بازار سرمایه به بازار دوشنبه هم سرایت یابد و بورس دوشنبه ۱۱ اردیبهشت، با جریان تقاضای حتی قوی‌تری نسبت به امروز دنبال شود.