به گزارش سای تجارت‌نیوز، ابراهیم رئیسی در دوران نامزدی برای ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم و پیش از آنکه بر مسند فوق بنشیند، وعده‌های بسیاری در حوزه اجرایی می‌داد. غافل از آنکه پس از چند ماه باید سکان هدایت قوه مجریه را به دست می‌گرفت و انتظار می‌رفت حداقل بخشی از وعده‌های او، فاز اجرایی به خود بگیرد. […]

به گزارش سای تجارت‌نیوز، ابراهیم رئیسی در دوران نامزدی برای ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم و پیش از آنکه بر مسند فوق بنشیند، وعده‌های بسیاری در حوزه اجرایی می‌داد. غافل از آنکه پس از چند ماه باید سکان هدایت قوه مجریه را به دست می‌گرفت و انتظار می‌رفت حداقل بخشی از وعده‌های او، فاز اجرایی به خود بگیرد.

رئیسی در خردادماه ۱۴۰۰ دقیقاً دو ماه پیش از آغاز دوران ریاست‌جمهوری گفت: امکان افزایش تولید خودرو به بیش از دو میلیون دستگاه وجود دارد؛ خودرو باید از حالت انحصاری خارج و برای آن قیمت عادلانه تعیین شود. او در ادامه صنعت خودرو را از دغدغه‌های مهم و در عین حال قابل حل مردم به شمار آورد و با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش کمیت و کیفیت و قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: در کشور ما تولید خودرو داخلی به اندازه مورد نیاز نیست.

اختلاف ۴۶۸ میلیونی پژو پارس از کارخانه تا بازار

با مقایسه اختلاف قیمت کارخانه تا بازار چند خودرو ایرانی، می‌توان متوجه واقعیت‌های صنعت خودرو شد.در کمتر از سه سال و نسبت به خردادماه ۱۴۰۰، قیمت کارخانه خودرویی همچون پژو پارس LX TU5 از ۱۴۶ میلیون تومان به ۴۰۲ میلیون تومان رسید؛ در حالی که قیمت بازار آن از ۲۶۹ میلیون تومان به رقم باورنکردنی ۸۷۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مورد دیگری همچون کوییک معمولی در سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۴۱ میلیون تومان از درِ کارخانه به فروش می‌رسید، اما نرخ فروش آن در بازار ۱۵۲ میلیون تومان تعیین شده بود؛ به عبارتی اختلاف ۱۱ میلیون تومانی از کارخانه تا بازار. هم‌اکنون اختلاف قیمت کوییک S به ۱۴۴ میلیون تومان رسیده که به معنی افزایش ۱۳ برابری آن طی تنها سه سال است.

اختلاف قیمت فوق تقریباً در تمامی خودروهای داخلی دیده می‌شود و دلیل آن علاوه‌ بر افزایش عجیب‌وغریب نرخ ارز، کنترل قیمت‌های درِ کارخانه محصولات داخلی، خصوصاً در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپاست.

کارت قرمز دولت رئیسی در صنعت خودرو

دولت سیزدهم با ادعای فراوان وارد میدان شد و حداقل در بخش ساماندهی صنعت خودروسازی، یک کارت قرمز بزرگ نصیب خود کرد و این موضوع را می‌توان از استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت، متوجه شد. او با وعده آزادسازی واردات خودرو و ساماندهی این بازار روی کار آمد و با گذشت دو سال، علاوه‌ بر اینکه موفق به واردات حتی یک خودرو نشد، شرایط بازار خودرو نیز حادتر شد.

عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر دوم صمت از حدود یک سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده، اما این مقام دولتی نیز موفق به واردات گسترده خودرو نشده است. علی‌آبادی از سوی دیگر وعده برقی‌سازی صنعت خودرو و ناوگان حمل‌ونقل کشور را داد که باز هم می‌توان سرعت لاک‌پشتی آن را متوجه شد.