به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : صبح امروز نشست خبری مدیریت ارشد شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) در رابطه با روند توسعه زیرساخت های لازم برای خودروهای برقی در سالن مروارید نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، در این نشست خبری که با حضور محمد حسن رفان مدیرعامل شرکت مکو و عادل دمشقی؛ […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :

صبح امروز نشست خبری مدیریت ارشد شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) در رابطه با روند توسعه زیرساخت های لازم برای خودروهای برقی در سالن مروارید نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، در این نشست خبری که با حضور محمد حسن رفان مدیرعامل شرکت مکو و عادل دمشقی؛ مدیر مرکز خودرو برقی و زیر ساخت مپنا با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، مدیران مکو توضیحاتی در رابطه با فعالیت های انجام شده و زیرساخت های تامین شده و نگرانی ها در زمینه تامین برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی و … ارائه کردند.

محمدحسن رفان؛ مدیرعامل شرکت مکو در ابتدای این نشست از تلاش و تجربه ۱۰ ساله شرکت مپنا در حوزه خودروهای برقی خبر داد و گفت: گروه مپنا از مدت ها قبل توسعه خودروهای برقی و زیر ساخت های لازم آن را بر عهده گرفته و طی یکسال گذشته با توجه ویژه وزیر صمت به مبحث خودروهای برقی، این موضوع به صورت جدی تر دنبال شده و اقدامات عملی بیشتری در این زمینه انجام شده است.

مدیرعامل مکو در ادامه از راه اندازی ۴۰ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران خبر داد و گفت: ۱۵ عدد از این ایستگاه ها در حوزه شهرداری تهران است. وی در مورد تعرفه برق  در نظر گرفته شده برای خودرهای برقی نیز افزود: با وجود اینکه تعرفه برق مشترکان خانگی به صورت پلکانی محاسبه می شود، همچنان هزینه تامین برق خودروهای برقی در مقایسه با هزینه بنزین کمتر خواهد بود؛ رفان در زمینه نگرانی های افزایش مصرف برق و نحوه تامین برق مورد نیاز خودروهای برقی نیز گفت : با محاسباتی که صورت گرفته میزان برق مورد نیاز خودروهای سواری حدود ۳۰ مگاوات است در حالی که میزان برق مصرفی تهران در طول روز ۵ هزار مگاوات است و با ورود خودروهای برقی در هر کلاسی به شبکه برق، عملا در بیشترین حالت تا یک درصد میزان مصرف برق افزایش پیدا خواهد کرد که جای نگرانی نیست و از طرف دیگر گروه مپنا در راستای افزایش مصرف برق، پروژه های بهینه سازی و افزایش راندمانی نیروگاه ها پیش قدم شده تا مشکل تامین برق کمرنگ تر شود.

وی با اشاره به ناترازی ماهانه ۱۰ میلیون لیتری بنزین کشور گفت: اگر به سمت خودروهای برقی حرکت کنیم مصرف بنزین ما به نصف کاهش پیدا خواهد کرد. به دلیل آنکه راندمان خودروهای برقی بیش از دو برابر راندمان خودروهای با انرژی فسیلی است.

در ادامه این نشست عادل دمشقی؛ مدیر مرکز خودرو برقی و زیر ساخت به نیاز فرهنگ سازی در زمینه نحوه استفاده از خودروهای برقی اشاره کرد و افزود: کسی که خودرو برقی دارد باید در فعالیت های روزمره، مقوله شارژ خودرو را بگنجاند و ما نیز اپلیکیشن هوشمند رزرو شارژ و زمان بندی را در اختیارشان قرار می دهیم. دمشقی با تاکید روی عبارت ” شبکه شارژ” و تفکیک این مفهوم از شبکه برق گفت : شبکه شارژ بر اساس شرایط برقی عادی کشورها در جریان توسعه پیدا کرده و در هیچ نقطه دنیا ناگهان ظرفیت تولید برق نیروگاه ها چند برابر نشده لذا نگرانی در حوزه برق چه از سمت شرکت های خصوصی یا حاکمیتی تنها گرایش به سمت خودروهای برقی را کاهش می دهد.

دمشقی همچنین در پاسخ به خبرنگاران در زمینه کارکرد واقعی خودروهای برقی گفت: خودرو برقی بسته به نحوه استفاده، تعداد سرنشینان، میزان بار، حرکت در سطوح مسطح یا شیبدار ممکن است کارکرد کمتری از میزان NEDC یا WLTP اعلامی در کاتالوگ داشته باشند و اگر میزان پیمایش برای مثال از ۴۰۰ کیلومتر تا ۲۵۰ کیلومتر نیز کاهش پیدا کند نباید جای تعجب باشد چرا که این مساله در خودرو بنزینی نیز برای مصرف سوخت نیز صدق می کند.

راه اندازی ایستگاه های شارژ در جاده ها

در بخش پایانی این نشست خبری مدیرعامل مکو از برنامه ریزی ها برای راه اندازی حدود ۱۰۰۰ ایستگاه ها و شارژر دیواری خبر داد و گفت: برای نصب شارژر در جاده ها علاوه بر شهرها نیز، داوطلبانی از دیگر بخش های خصوصی برای تامین شارژر های سریع در مسیر های تهران اصفهان، تهران مشهد، تهران تبریز و تهران کرمان اعلام آمادگی کرده اند تا افرادی که قصد مسافرت دارند نیز بتوانند در بین راه از این ایستگاه های شارژ استفاده کنند.

ورود ۳ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار تاکسی برقی به تهران

رفان همچنین در زمینه برنامه سال آینده توسعه زیرساخت ها گفت: ما متولی اجرای این برنامه ها نیستیم و بستگی به سیاست کلان کشور دارد و سیاستی که حداقل برای تهران از سوی شهردار اعلام شده این است که برای سال آینده ۶هزار شارژر در تهران باید نصب شود و تا سال آینده ۳ هزار اتوبوس و حدود ۴۰ هزار تاکسی برقی برای تهران برنامه ریزی شده است.

دمشقی در زمینه نحوه استفاده از شارژر ها و میزان برق مورد نیاز گفت: باید در تمامی مراکز عمومی شارژر های کند یا عادی نصب شود و افرادی که از خودرو برقی استفاده می کنند هر زمان به این شارژر ها رسیدند شارژ عادی را انجام دهند و شارژ سریع ۲۰ تا ۸۰ درصد که برای عمده خودروهای برقی زیر ۵۰ دقیقه است عمدتا برای تاکسی ها مورد استفاده قرار میگیرد که روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارند چرا که خودروهای شخصی به  طور متوسط در هفته ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارند و شارژ سریع ۵۰ دقیقه ای برای خودروهای عمومی چندان کاربردی نیست.