به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، شرکت خودروسازی کرمان موتور یکی از زیرمجموعه‌های صنایع خودروسازی کرمان به شمار می‌رود. آغاز فعالیت صنایع خودروسازی کرمان به دی‌ماه ۱۳۶۹ بازمی‌گردد که با اقدام استاندار وقت کرمان و در منطقه ویژه ارگ جدید بم تاسیس شد. این شرکت با همکاری مشترک دوو موتورز کره جنوبی […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، شرکت خودروسازی کرمان موتور یکی از زیرمجموعه‌های صنایع خودروسازی کرمان به شمار می‌رود. آغاز فعالیت صنایع خودروسازی کرمان به دی‌ماه ۱۳۶۹ بازمی‌گردد که با اقدام استاندار وقت کرمان و در منطقه ویژه ارگ جدید بم تاسیس شد. این شرکت با همکاری مشترک دوو موتورز کره جنوبی و بخش خصوصی ایران در ابتدا با هدف جذب سرمایه برای قرار گرفتن استان کرمان در چرخه صنعت خودروسازی، فعالیت خود را آغاز کرد و در همین سال‌ها، واردات محصولات دوو به کشور انجام گرفت.

حدود چهار سال بعد، در سال ۱۳۷۳ شرکت کرمان موتور به عنوان زیرمجموعه گروه خودروسازی کرمان و با هدف مونتاژ محصولات کره‌ای دوو تاسیس شد و طی چند سال آینده آن، کرمان موتور توانست سود بسیار خوبی را از واردات و مونتاژ این خودروها به جیب بزند. دوو ریسر، اسپرو و سیلو سه مدل از محبوب‌ترین خودروهای این شرکت کره‌ای بودند که پای آنها توسط کرمان موتور به بازار ایران باز شد.

تحریم‌ها بلای جان کرمان موتور!

همان‌طور که اشاره شد خودروهای کره‌ای دوو به دلیل کیفیت مطلوبی که داشتند، فروش خوبی هم در بازار ایران تجربه می‌کردند؛ اما با رسیدن به ابتدای دهه ۸۰ شمسی و خریداری کارخانه دوو از سوی شرکت آمریکایی جنرال موتورز، به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دوو نیز به‌ناچار مجبور به قطع همکاری با کرمان موتور شد.

چند سال بعد، در سال ۱۳۸۶، قدیمی‌ترین خودروساز بخش خصوصی ایران با خودروساز چینی یعنی لیفان قرارداد همکاری امضا کرد که همین موضوع زمینه‌ساز آغاز تولید لیفان ۵۲۰ در ایران شد. بعدها لیفان ۶۲۰، لیفان X60 ، X50 و ۶۲۰ تا نیمه‌های دهه ۹۰ شمسی روی خط تولید کرمان موتور قرار گرفت؛ اما در این سال‌ها شرکت خصوصی ایرانی با خودروساز چینی جک نیز قرارداد بست که منجر به آغاز تولید جک J3 در سال ۱۳۹۱ و به عنوان اولین محصول جک در ایران شد. اواخر سال ۱۳۹۳ بود که جک S5 به عنوان موفق‌ترین و پرتیراژترین خودرو کرمان موتور آغاز به تولید شد.

برجام؛ زمینه‌ساز آغاز همکاری دوباره خودروسازان کره‌ای با کرمان موتور

با امضای برجام، شرکت توانست قرارداد همکاری با خودروساز کره‌ای هیوندای را منعقد کند. هیوندای i10 ، i20 و هیوندای اکسنت سه خودرو کره‌ای بود که پس از چندین سال وقفه، دوباره روی خط تولید کرمان موتور قرار گرفته بودند و علاوه‌ بر آن هیوندای سانتافه، توسان، النترا، آزرا و سوناتا محصولات وارداتی گروه خودروسازی کرمان به شمار می‌رفتند که واردات آنها تحت برند KTL به کشور انجام می‌گرفت.

طی سال‌های همکاری با هیوندای، کرمان موتور توانست در سال ۱۳۹۷ به مقام نخست فروش هیوندای در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دست یابد، اما این رویای شیرین چندان طول نکشید و با لغو شدن برجام، همکاری خودروساز کره‌ای با کرمان موتور قطع شد. پس از این موضوع تمرکز کرمان موتور روی گسترش همکاری با خودروساز جک و مونتاژ محصولات این شرکت افزایش یافته و در حال حاضر جک J4، S3، S5 و کی‌ام‌سی A5، J7، X5، T8 و پیکاپ T9 محصولات مونتاژی کرمان موتور به شمار می‌روند.

خدمات پس از فروش ضعیف محصولات کرمان

طی چند دهه فعالیت این شرکت در صنعت خودروسازی کشور، خدمات پس از فروش ضعیف و نمایندگی‌های محدود کرمان موتور در سطح کشور همواره پاشنه‌آشیل خودروساز خصوصی کشور بود.

در حال حاضر با سوال از مشتریان این شرکت و انتقاداتی که نسبت به کرمان موتور دارند، می‌توان متوجه شد بسیاری از خریداران محصولات جک با مشکل خدمات پس از فروش ضعیف پس از اتمام دوره گارانتی روبه‌رو هستند. همچنین تاخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی را نیز می‌توان یکی دیگر از ضعف‌های کرمان موتور به حساب آورد که سال گذشته نیز برخی از خریداران کی‌ام‌سی J7 را ناچار از تجمع در مقابل برخی از نهادهای دولتی کرد.

امید است این شرکت با بهبود خدمات پس از فروش بتواند رضایت خریداران را جلب کند و به یکی از موفق‌ترین خودروسازان بخش خصوصی کشور تبدیل شود.