در حال حاضر شرایط مساعد است و مشکل خاصی نداریم، در بخش نفت‌گاز نزدیک به ۵ میلیارد ذخیره‌سازی در نیروگاه‌ها انجام داده‌ایم. پیشنهاد داده‌ایم که بخشی صادر شود و اکنون صادرات نفت‌گاز را پیش‌بینی کرده‌ایم که یکی دو محموله نیز اتفاق افتاده است.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس, جلیل سالاری مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره ناترازی بنزین اظهار داشت: در حال حاضر شرایط مساعد است و مشکل خاصی نداریم، در بخش نفت‌گاز نزدیک به ۵ میلیارد ذخیره‌سازی در نیروگاه‌ها انجام داده‌ایم. پیشنهاد داده‌ایم که بخشی صادر شود و اکنون صادرات نفت‌گاز را پیش‌بینی کرده‌ایم که یکی دو محموله نیز اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای اربعین نیز تصریح کرد: برای زواری که در مسیر هستند هم جایگاه‌ها را تجهیز و هم جایگاه‌های سیار را مجهز کرده‌ایم و تاکنون نیز در این بخش با مشکلی مواجه نبودیم.

میزان مصرف بنزین را به طور میانگین حدود ۱۱۴ میلیون لیتر در روز عنوان کرد.

سالاری درباره واردات بنزین داریم، گفت: واردات بنزین نداریم اما اگر در شرایطی نیاز به تأمین بنزین داشته باشیم، مکانیزم مورد نظر ما در این زمینه، انجام سوآپ است.

وی در ادامه درباره محدودیت سقف سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت اظهار داشت: محدودیتی در حوزه سوخت‌گیری جایگاه‌ها وجود ندارد با توجه به اینکه کارت سوخت را در اختیار همه مردم قرار داده‌ایم کارتی را به عنوان کارت اضطرار در جایگاه‌های سوخت پیش‌بینی کرده‌ایم.

سالاری افزود: تعداد کارت‌ها را افزایش داده‌ایم اما قطعا باید در حوزه کارت‌های جایگاه‌ها تراکنش را کنترل کنیم چرا که هرچه میزان کارت جایگاه‌ها را افزایش دهیم با توجه به این‌که قیمت نرخ دوم با کارت اعتبار یکسان است باید فرهنگ سازی صورت بگیرد.

وی با اشاره به بند «ب» قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در تبصره ۱۴ باید این فرهنگ سازی ایجاد شود که مردم از کارت‌های خود استفاده کنند، گفت: در کارت‌های سوخت شخصی ۲۱۰ لیتر وجود دارد که ظرفیت قابل قبولی است و در شرایط اضطرار نیز می‌تواند از کارت‌های جایگاه استفاده کنند.

به گزارش ایلنا، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: تعداد کارت‌های جایگاه‌ها را اضافه کرده‌ایم تا چالشی در این بخش وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم، گفت: موضوع افزایش قیمت بنزین شایعاتی است که برخی از رسانه‌ها در بیرون از کشور مطرح می‌کنند.

سالاری با بیان این‌که یک زمان بخش فرسودگی تجهیزات مطرح بود در حالی که ما در حوزه تجدیدها دانش فنی و ساخت داخل را بروز کردیم و دستاوردهای زیادی را در این بخش‌ها به دست آورده‌ایم، تصریح کرد: در حوزه کارت‌خوان‌ها نیز به راحتی می‌توانیم وضعیت کارت‌خوان‌ها را پایش کنیم.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: زمانی که کار را در مجموعه پالایش و پخش آغاز کردیم تنها ۹۰۰۰ کارت سوخت وجود داشت اما فقط در سال گذشته ۴ میلیون کارت صادر کردیم. علاوه بر این ۲۵ تا ۳۰ درصد از کارت‌خوان‌ها دچار مشکل بود که اکنون این عدد به طور میانگین به سه تا پنج درصد رسیده است.

وی با بیان این‌که در سنوات گذشته نیز رسانه‌های بیگانه با تبلیغاتی که انجام می‌دادند قصد داشتند اذهان عمومی را تشویش کنند، گفت: موضوع افزایش قیمت بنزین توسط وزیر نفت و مسئولین نظام رد شده است و قطعا بحث مدیریت مصرف بنزین وجود دارد.

سالاری با بیان این‌که میزان مصرف بنزین در کشور بالا است اظهار داشت: نیاز است که ظرفیت‌های دیگری را ایجاد کنیم یعنی بتوانیم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و میزان مصرف خودروهای موجود را کاهش دهیم.

وی با بیان این‌که حدود ۶۰ میلیارد دلار سالانه در بخش حمل و نقل سوخت می‌سوزانیم تصریح کرد: اگر بتوانیم بخشی از این عدد را در بخش صادرات ببریم این منابع می‌تواند در داخل کشور مصرف و صرف اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها و تکمیل زنجیره ارزش شود.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: به دنبال اضافه شدن پتروپالایشگاه‌ها هستیم یعنی باید به سمت این برویم که

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در خصوص جزئیات ورود LPG به سبد سوخت خودروها گفت: در قانون آمده که سوخت LPG به خانوارهایی که به شبکه سراسری گاز دسترسی ندارند، داده شود، که در این زمینه برای رسیدن مناسب سوخت به دست مصرف کننده، از طریق ثبت نام در سامانه سدف و بر اساس تراکنش های صورت گرفته، اقدام می کنیم.

وی افزود: LPG که به دست خانوارهای فاقد دسترسی به گاز طبیعی می رسد با قیمت هر کیلو ۲۳۰ تومان خواهد بود.

سالاری تصریح کرد: بخش های دیگری مثل اصناف که نیازمند دریافت گاز مایع بودند، تدابیری اندیشیده شده که سامانه مربوطه به سامانه تجارت آسان وصل شود و بتوانند ثبت نام کنند تا شناسایی ها درست صورت بگیرد و از انحراف در توزیع گاز مایع جلوگیری شود.

وی ادامه داد: به شرکت های پالایشی مجوزی داده شده که بر اساس آن، الان در حال صادرات گاز مایع مازاد هستند و پالایشگاه ها صادرکننده LPG شده اند و با این نقدینگی حاصل از این محل، در طرح های توسعه کمی و کیفی، هزینه خواهند کرد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تا امروز حدود ۶۴درصد تراکنش ها در بخش توزیع گاز مایع هدفمند و قابل رهگیری شده، گفت: باید این رقم به ۹۰ درصد برسد و در این زمینه به خوبی در حال پیگیری هستیم و از محل شفاف سازی توزیع گاز مایع، حدود ۲۹درصد مصرف گاز مایع کاهش یافته است، که این ظرفیت خوبی برای صادرات است و هم در بندرعباس و هم در آبادان داریم امروز صادرات دریایی LPG انجام میدهیم.

وی افزود: در بخش خودرو، خودروهایی که از LPG استفاده می کردند را شناسایی کرده ایم و به صورت خوداظهاری ورود کرده اند که ۲۰۰ هزار خودرو در کشور شناسایی شده اند که از سوخت LPG استفاده می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: برای توسعه LPG در بخش خودرو، نیاز هست هم جایگاه عرضه LPG ایجاد کنیم، هم استاندارد مربوطه هم در بخش خودرو و هم در بخش جایگاه تدوین شود و هم اگر بخواهیم سهمی در سبد سوخت به LPG بدهیم باید همسنگ سازی اتفاق بیفتد و باید نظام قیمت گذاری LPG در بخش حمل و نقل شکل بگیرد تا با تمام این موارد، بتوانیم به صورت عملی سهم LPG را در سبد سوخت خودروها افزایش دهیم.