مجوز افزایش قیمت خودروهای زیان ده تولید داخل صادر شد که عمده این خودروها محصولات اقتصادی ایران خودرو و سایپا از جمله انواع پژو پارس، پژو 206، شاهین و کوییک می باشد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : مجوز افزایش قیمت خودروهای زیان ده تولید داخل صادر شد که عمده این خودروها محصولات اقتصادی ایران خودرو و سایپا از جمله انواع پژو پارس، پژو ۲۰۶، شاهین و کوییک می باشد.

بر اساس اعلام وزارت صنعت معدن و تجارت به زودی مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر می شود و این افزایش قیمت صرفا مختص خودروهای اقتصادی زیان ده می باشد و مشمول تمامی خودروهای ساخت داخل نخواهد شد.

بر اساس اظهارات مدیران دوشرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا تمام خودروهای تولیدی این دوشرکت زیان ده محسوب می شوند و عدد زیان این دو شرکت بزرگ خودروساز از صد هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

البته از میان تولیدات این دوشرکت برخی از خودروها زیان ده تر هستند. از جمله خودروهای زیان ده ایران خودرو میتوان به پژو پارس و پژو ۲۰۶ اشاره کرد و خودروهای پرزیان ده دیگر که سمند و تیبا بوده اند که تولید آنها متوقف شده است. در جدویل زیر خودروهای زیان ده م عدد زیان به ازای تولید هر خودرو آورده شده است.

خانواده خودرو قیمت تمام شده(میلیون تومان) فروش(میلیون تومان) زیان (میلیون تومان)
دنا ۲۷۱ ۲۶۸ ۳
سمند ۱۷۵ ۱۳۹ ۳۶
تیبا ۱۱۲ ۹۵ ۷۷
ساینا ۱۱۲ ۹۵ ۱۷
شاهین ۲۴۹ ۲۴۵ ۴
کوییک ۱۱۲ ۹۵ ۱۷
رانا ۱۶۷ ۱۵۹ ۸
پژو ۱۵۶ ۱۳۳ ۱۷

 

این اعداد ارقام اعلامی شرکت های سازنده خودرو است اما نظرات کارشناسان این حوزه بسیار متفاوت است.

امیرحسین کاکایی کارشناس خودرو در گفتگویی عنوان کرده بود که عمده محصولات شرکت های خودروساز در حال حاضر زیان ده محسوب می شوند؛ مثلا خودروی تیبا با حدود ۷۰ میلیون تومان زیان به بازار عرضه می شده که تولید و فروش آن متوقف شده است. شاید بتوان گفت بیشتر از ۶۰ درصد خودروهای تولید داخل با زیان به فروش می رسد و علت این زیان قیمت گذاری دستوری میباشد.