به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : برزو حق شناس در گفت و گو با «صدای بورس» به زیان انباشته شرکت ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: نظرات متعددی درمورد زیان انباشته صنایعی همچو بانکی، خودرو و… وجود دارد. همچنین این صنایع اسیر قیمت گذاری دستوری از سوی دولت هستند. کارشناس بازار سرمایه […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :

برزو حق شناس در گفت و گو با «صدای بورس» به زیان انباشته شرکت ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: نظرات متعددی درمورد زیان انباشته صنایعی همچو بانکی، خودرو و… وجود دارد. همچنین این صنایع اسیر قیمت گذاری دستوری از سوی دولت هستند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی بانک ها در سال جاری از زیان انباشته بالایی برخوردار شد، افزود: باید گفت سیاست گذار راه حل های موجود مبنی برتصمیم گیری را به عنوان دور ترین راه حل اتخاذ می‌کند. در صنعت بانکداری ۵ درصد رشد نقدینگی کشور برای یک بانک بود که باناکارآمدی دولت به سمت زیان ده شدن رفت.

حق شناس به زیان انباشته و راهکار های پیش رو صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صنعت خودرو گرفتار قیمت گذاری دستوری است. دولت باید برای حل چالش های این صنعت دست از بنگاه داری بردارد و واگذاری‌ها را به بخش خصوصی انجام دهد،همچنین دولت می‌بایست واردات را مانند دیگر کشور ها آزاد کند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سال گذشته خودرو به بورس کالا ورود پیدا کرد و طی چند ماه مجدد از بورس کالا خارج شد. طبق قانون، دولت موظف است زیان شرکت هایی که به آن ها در راستای قیمت گذاری دستوری نفوذ میکند را جبران کند، یعنی باید اختلاف حاصل از قیمت گذاری دستوری و تولید را به شرکت ها پرداخت کند. همچنین صنایع خانگی هم به سمت قیمت گذاری دستوری رفته اند.

حق شناس به مالکیت سهامی دولت در صنایع اشاره کرد و ادامه داد: دولت میبایست دست از بنگاه داری بردارد و واردات را در صنایع آزاد کند. باید به صنایع این امکان داده شود تا در فاز زمانی ٣ الی ۵ ساله با آزاد سازی واردات رقابت پذیری بالایی را ایجاد کنند.

وی تصریح کرد:درکشور ١٠ میلیارد دلار زیان انباشته وجود دارد و مشاهده میکنیم که این زیان ها رو به افزایش است. این فشارها باعث می‌شود روند تولید کشور کاهشی شود. دولت باید برای این بحران‌ها در تمامی صنایع تصمیمات جدی اتخاذ کند.

کارشناس بازار سرمایه به وضعیت و بحران موجود در بخش کوره های آجر پزی اشاره کرد و گفت: از اوایل سال در بخش خصوصی کوره های آجر پزی رقم گاز افزایش پیدا کرده که این صنعت را رو به نابودی می‌برد.