به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس؛ در شماره ۵۱۹هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، وضعیت کسری بودجه، وضعیت سهام عدالت، بررسی وضعیت بنگاه داری و غیره بررسی شد. بورس نیازمند محاسبات همه جانبه در سرمقاله این شماره یحیی ال اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس؛ در شماره ۵۱۹هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، وضعیت کسری بودجه، وضعیت سهام عدالت، بررسی وضعیت بنگاه داری و غیره بررسی شد.

بورس نیازمند محاسبات همه جانبه

در سرمقاله این شماره یحیی ال اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: تسعیر ارز قطعا در بازارسرمایه و شرکت‌هایی که در بورس هستند و همچنین شرکت‌هایی که جنبه عمومی دارند نقش دارد و در نهایت خروجی هر تصمیمی بر بازارسرمایه، قیمت سهام و غیره اثرگذار است. یکی از موضوعات موجود، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است که به نوعی بر تمام عمر شرکت و اوضاع مالی نیز اثرگذار است و این اثرگذاری در قیمت تمام شده، قیمت فروش و همچنین در سود و نظام بازاریابی و در تمامی روابط اثر خود را می‌گذارد و برآیند این‌ها در قیمت سهام و غیره خود را نشان می‌دهد. به ویژه بر رابطه مهم و اثرگذار قیمت تمام شده و سود اثرگذار است و بلافاصله تاثیر خود را بر روی سهام و بازار سرمایه نیز نشان می‌دهد.

عرضه بر تقاضا غلبه کرد

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار هفته سختی را پشت سر گذاشت. رئیس قوه قضائیه، از بی اعتمادی مردم به بورس گفت و وزیر اقتصاد از جریمه بانک‌ها به دلیل عدم ایفا تعهدات طرح ملی مسکن خبر داد. اخباری در خصوص امکان معامله یا قرارداد برای معاملات محصولات پتروشیمی خارج از بورس منتشر شد

قربانیان کسری بودجه

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس از کسری بودجه امسال دولت خبر داد، بر این اساس با فرض پرداخت همه هزینه‌های عمومی و پس از کسر مبلغی که در چهار ماه ابتدایی از محل صندوق توسعه تأمین شده است، پیش بینی می شود، دولت تا پایان سال ۱۴۰۲ برای تأمین بودجه عمومی به حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومان منابع جدید نیاز داشته باشد.

طبق نظر بسیاری از فعالان اقتصادی عدد کسری بودجه گفته شده عدد واقعی نیست، و شاید عدد واقعی بسیار بالاتر از این رقم‌ها باشد، اما آنچه مشخص است، این موضوع است که کسری بودجه تبعات بسیار زیادی برا تمامی بازارها و به طور کل اقتصاد نابسمان کشور دارد.

بلای بنگاهداری

نظام بانکداری یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد هر کشور است و به ویژه در کشور ما که اقتصاد بیماری دارد، نقش اساسی ایفا می‌کند. به نوعی که می‌توان نحوه اداره نظام بانکی در ایران را از ریشه‌های اصلی بحران اقتصادی در کشور دانست. یکی از مشکلاتی که نظام بانکی را درگیر کرده، بنگاهداری آنهاست. موردی که خارج کردن بانک‌ها از آن با موانع زیادی مواجه شده است.

تداوم اسارت

نمادهای استانی سهام عدالت همچنان در حبس به سر می‌برند و هنوز دستور آزادی این نمادها صادر نشده است. هر چند بازگشایی نمادهای بسته سهام عدالت از جمله سیاست‌های مهم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود اما آنطور که از شواهد ماجرا پیدا است سهام عدالت همچنان با پیچیدگی‌های زیادی روبرو است و فعلا خبری از بازگشایی نمادهای محبوس نیست.

پیش از این اعلام شده بود؛ نمادهای بسته شرکت‌های استانی سهام عدالت بعد از رفع مسائل فنی و پایان جلسات کارشناسی شورای عالی بورس بازگشایی می‌شوند اما اکنون متولیان سازمان بورس براین باورند که بازگشایی نمادهای متوقف سهام عدالت در انتظار مصوبه شورای عالی بورس است.

مجیدعشقی؛ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خرداد امسال، حبس دارایی سهامداران را اقدامی نادرست قلمداد کرده و تاکید کرده بود، نمادهای بسته در آینده‌ای نزدیک باز می شوند.

مهدی حاجیوند، دســتیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت پیش از این، بازگشایی نمادهای بسته شرکت‌های استانی سهام عدالت را یکی از برنامه‌های مهم سازمان بورس در سال جاری ذکر کرده و به اطلاعات بورس گفته بود؛ تمام تلاش اعضای شورای عالی بورس این است که در اسرع وقت نمادهای بسته شرکت‌های استانی سهام عدالت را بازگشایی کنند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که فعالان بازار سرمایه معتقدند ؛ توقف نمادهای سهام عدالت آسیب‌های زیادی را به دنبال دارد و ضرورت دارد متولیان نسبت به بازگشایی هر چه سریع‌تر نمادها اقدام کنند.

براین اساس و با توجه به پیچیدگی‌هایی که بر سر راه نمادهای محصور قرار دارد، به نظر می‌رسد؛ داستان پرپیچ و خم سهام عدالت وجلسات متولیان برای سروسامان دادن به نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی همچنان ادامه داشته باشد و احتمالا امسال هم خبری از آزادی مشروط این نمادها نباشد.

تصمیمات الاکلنگی در بازار تایر

به نظر می‌رسد برخی در بدنه دولت در تلاشند تا بازار لاستیک به صورت ثابت به سمت وضعیت پایدار و تعادلی حرکت نکند و اتخاذ سیاست‌های ضد و نقیض و کوتاه‌مدت در این صنعت را در پیش گرفته‌اند که نتیجه این سیاست‌ها، تداوم وضعیت نابسامان کنونی بازار تایر کشور است.

در هفته‌های اخیر چند تصمیم در این حوزه توسط دولت اتخاذ شده که نشان‌دهنده سردرگمی سیاستی دولت در حوزه تنظیم بازارهای داخلی است. دولت از یک سو پس از مدت مدیدی کش و قوس با تولیدکنندگان تسلیم افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایر ایرانی شد و قول داد از انتهای آذر تعیین قیمت تایر را به تولیدکنندگان بسپارد تا به این شکل تشکل‌های بخش خصوصی با استناد به مدارک و مستندات و کشش بازار نسبت به اصلاح قیمت به این امر مبادرت کنند، با این حال آنطور که میرزایی به نقل از معاون تجارت و توسعه وزارت صمت اطلاع داده، آزادسازی قیمت به سال آینده موکول شده است که این موضوع نشان می‌دهد دولت در وعده‌ای که به تولیدکنندگان داده، صادق نبوده است.

پرسمان

آرامش قبل از طوفان

مدتی است بانک مرکزی با کنترل نرخ ارز نرخ این عامل موثر بر بازارهای داخلی را کنترل کرده است اما همچنان شاهد افزایش تورم در کشور و رشد قیمت کالاها هستیم

علی جبل عاملی؛ اقتصاددان: یکی از مهمترین متغیرهای اقتصادی بودجه سال ۱۴۰۳ است که مفروضات آن ازجمله نرخ ارز، قیمت نفت و پیش‌بینی فروش آن و همچنین کسری بودجه می‌تواند مسیر پیش روی بازارها در ادامه سال و حتی سال آینده را مشخص کند.

علی سعیدی، کارشناس اقتصادی:به نظر می‌رسد ثباتی که در حوزه بازار ارز وجود دارد با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی و اقداماتی که انجام شده است تا انتهای سال پابرجا باشد.

احسان ذاکرنیا؛ معاون سرمایه گذاری گروه مالی کیمیا:به نظر می‌رسد در صورت عدم تغییر در وضعیت متغیرهای کلان سیاسی سال آینده در هر صورت سالی تورمی باشد.

مرتضی افقه؛ اقتصاددان:دولت فعلا ناچار است نرخ ارز را کنترل کند زیرا یک متغییر بسیار موثر است و به نظر نمی‌رسد دولت نرخ آن را به زودی آزاد بگذارد .

آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان : پیشبینی می‌شود تا آخر سال با همین مدیریتی که بانک مرکزی در زمینه کنترل نرخ ارز در پیش گرفته است تغییر خاصی رخ ندهد که مساله‌ای به وجود آورد، ولی شاهد تورم هستیم پس نرخ ارز چندان هم در نرخ تورم موثر نبوده است.

گفتگو

سرمایه گذاری بهینه در صنعت خودرو

حمید فاروقی؛ عضو هیات مدیره سبدگردان ویستا در رابطه با مزایای این سبدگردان در امور مشاوره و صندوق‌های مختلف و ویژگی‌های آن‌ها توضیحات لازم را بیان کرد و به طور خاص در رابطه با صندوق بخشی خودرو گفت: صندوق بخشی خودرو «بهین رو» یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری است که منابع خود را به سرمایه گذاری حرفه‌ای در صنعت خودرو (به میزان حداقل ۷۰ درصد) اختصاص خواهد داد. این صندوق از نوع قابل معامله بوده و با نماد معاملاتی “بهین رو” در تابلوی بورس در حال معامله است.

جای خالی “شورای عالی سرمایه‌گذاری”

حسین مدرس خیابانی، مدیرعامل گروه توسعه ملی در گفتگو با هفته نامه اطلاعات بورس بیان داشت: برنامه جدی واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه به بخش‌خصوصی صاحب صلاحیت و دارای اهلیت، در حال تدوین است، از سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی صاحب اهلیت، تقاضا داریم تا بررسی‌های لازم را نسبت به خرید شرکت‌های گروه توسعه ملی انجام داده و نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنند، ضمن اینکه پس از خرید نیز زمینه را برای طی کردن مراتب تعالی، توسعه و ارتقای تولید و صادرات این مجموعه‌ها انجام دهند. همچنین وی افزود: نگاه گروه توسعه ملی بر این سمت است که منابع حاصل از واگذاری‌ها را در حوزه های اولویت دار و سرمایه گذاری پیشران مانند حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی انجام دهد. همچنین اکثر شرکت‌های حاضر در فهرست واگذاری‌های وبانک، شرکت‌های سودده هستند و تمام تلاش ما این است که شرکت‌ها وضعیت بسامانی داشته باشند و سپس واگذار شوند. عمده شرکت‌ها، سودده هستند که بخشی از آن‌ ها در بازار سرمایه حضور دارند و بخشی دیگر، غیربورسی هستند که بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مربوط به خود عرضه می‌شوند؛ ضمن اینکه برخی از این شرکت‌ها به صورت نقدی و برخی دیگر به صورت نقد و اقساط واگذار خواهند شد.