تعمیر و نگهداری صحیح خودرو شامل بررسی سطح مایع خنک کننده شما می شود، که ممکن است در طول تابستان به دفعات بیشتری انجام شود. یادگیری نحوه بررسی سطح مایع خنک کننده می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند و همچنین به شما کمک می کند تا قبل از بدتر شدن اوضاع، […]

تعمیر و نگهداری صحیح خودرو شامل بررسی سطح مایع خنک کننده شما می شود، که ممکن است در طول تابستان به دفعات بیشتری انجام شود. یادگیری نحوه بررسی سطح مایع خنک کننده می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند و همچنین به شما کمک می کند تا قبل از بدتر شدن اوضاع، علائم مشکل را تشخیص دهی

بدون سطح مایع خنک کننده مناسب برای جذب مقدار کافی گرما، موتور شما می تواند به سرعت خود را از بین ببرد. مایع خنک کننده موتور نقش حیاتی در جذب گرما از موتور و دفع آن با کمک رادیاتور و فن های موتور دارد. سیستم خنک کننده زمانی که موتور در حال کار است تحت فشار قرار می گیرد و برای عملکرد صحیح باید در سطح خاصی باقی بماند.

صبر کنید تا موتور خنک شود

فقط زمانی که موتور خنک شد سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. دماهای بالاتر به معنای فشار بیشتر است و باز کردن سیستم در حالی که گرم است می تواند باعث پاشش مایع خنک کننده داغ در همه جا شود. پس از روشن کردن موتور، اجازه دهید حداقل ۱۵-۲۰ دقیقه قبل از باز کردن درب رادیاتور یا مخزن، بماند.

بررسی سطح مایع خنک کننده

مخزن مخزن مایع خنک کننده اولین مکان برای بررسی سطح مناسب مایع خنک کننده موتور است. این یک مخزن شفاف یا سفید خواهد بود که در بالای محفظه موتور قرار دارد. مخزن با خط یا نشانگر فول مشخص می شود و مایع خنک کننده باید در این سطح باشد.

در مرحله دوم، ممکن است بخواهید سطح مایع خنک کننده را در رادیاتور نیز بررسی کنید. در حالی که شفاف نیست، وقتی درب رادیاتور را باز می کنید، باید بتوانید مایع خنک کننده را ببینید. رادیاتور باید همیشه مملو از مایع خنک کننده باقی بماند، به این معنی که تا درپوش آن پر خواهد بود. اگر درب رادیاتور گرم است، آن را باز نکنید.

اضافه کردن مایع خنک کننده

اگر مخزن مایع خنک کننده کم است، می خواهید مستقیماً آن را پر کنید. اگر مایع خنک کننده رادیاتور کم است، می خواهید مایع خنک کننده را مستقیماً به رادیاتور اضافه کنید. هنگامی که مایع خنک کننده در هر دو پر شد، می خواهید موتور را روشن کنید و مایع خنک کننده جدید را در سیستم بچرخانید. بگذارید موتور ۱-۲ دقیقه کار کند یا برای یک رانندگی کوتاه بروید.

علائم هشدار دهنده

کم بودن مایع خنک‌کننده مداوم می‌تواند نشانه‌ای هشداردهنده از نشتی جدی‌تر باشد. اگر نشتی به اندازه کافی شدید باشد که باعث ایجاد مشکلات اساسی شود، نشت های بیرونی ناشی از ترک های رادیاتور یا شلنگ باید قابل مشاهده باشد. مایع خنک‌کننده همچنین می‌تواند از طریق واشر بد سر به داخل موتور نشت کند. اگر نشتی داخلی به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است متوجه بخار / دود سفیدی شوید که از اگزوز شما می آید.

ترموستات

وسیله نقلیه شما مجهز به سنسور دمای موتور است که به معنی دماسنج روی داشبورد شما است. این دماسنج برای خواندن مایع خنک کننده در هنگام عبور از موتور طراحی شده است. اگر مایع خنک کننده در سیستم کم باشد، این سنسور ممکن است در مایع خنک کننده غوطه ور نباشد. اگر سنسور فقط دمای هوا را می‌خواند، دمای دقیقی را روی گیج روی داشبورد شما نشان نمی‌دهد. به عبارت دیگر، ممکن است حتی ندانید که موتور شما در حال گرم شدن بیش از حد در زمانی که سطح مایع خنک‌کننده بسیار پایینی دارید.

وقتی خنک کننده دوباره سرد شود چه اتفاقی می افتد؟

می دانید چه چیزی باعث ایجاد فشار در سیستم خنک کننده می شود و مایع خنک کننده پس از انبساط به کجا می رود. اما وقتی دوباره خنک شود چه اتفاقی می افتد؟

مانند هر ماده مایع دیگری، مبرد وقتی سرد می شود منقبض می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، مایع خنک کننده دوباره به رادیاتور باز می گردد. چگونه این کار انجام می شود؟

شیر فشار رادیاتور یک عملکرد دوگانه را ارائه می دهد. این اجازه می دهد تا مبرد در هنگام افزایش فشار به داخل مخزن انبساط جریان یابد و سپس با کاهش فشار و سرد شدن مایع، جریان معکوس را آغاز می کند.

مایع خنک کننده پس از خنک شدن به رادیاتور باز می گردد.

در حالت ایده‌آل، سیستم خنک‌کننده خلاء ایجاد می‌کند تا یک دریچه فنری را باز کند که مایع خنک‌کننده را از مخزن انبساط به رادیاتور باز می‌کند.

2.jpg

چگونه می توان فشار را در سیستم خنک کننده آزاد کرد؟

یک راه آسان برای کاهش فشار در سیستم خنک کننده و کاهش گرمای تولید شده توسط موتور، روشن کردن بخاری است.

به دلیل نزدیکی هسته بخاری به رادیاتور شما، هنگامی که بخاری را روشن می کنید، مقداری از گرما را از موتور شما خارج می کند.

به منظور کمک به کاهش دما، می توانید فن ها را با بالاترین سرعت فعال کنید. علاوه بر این، این به گردش هوای سرد و کاهش میزان گرمای تولید شده توسط موتور شما کمک می کند.

اگر به نظر نمی رسد که این مراحل فشار فزاینده سیستم خنک کننده شما را کاهش دهد، فوراً آن را متوقف کرده و موتور را خاموش کنید. اگر اجازه دهید کمی خنک شود، باید فرصت کمی از گرم شدن بیش از حد موتور داشته باشید.

سوالات متداول در مورد فشار سیستم خنک کننده

  1. یک سیستم خنک کننده چقدر باید بتواند در برابر افزایش فشار مقاومت کند؟

حداقل دو دقیقه، با این حال بسته به نوع مایع خنک‌کننده مورد استفاده، سرعت برداشتن درب و توانایی مکانیک، ممکن است گهگاه بیشتر طول بکشد. اگر نه، ببینید آیا مایع خنک کننده می جوشد یا از منبع انبساط یا رادیاتور نشت می کند .

  1. آیا ترموستات معیوب یا گیر کرده می تواند باعث فشار بیش از حد در سیستم خنک کننده شود؟

در واقع، برای جلوگیری از فشار بیش از حد در سیستم خنک کننده ، توصیه می کنیم نشتی در محفظه ترموستات آسیب دیده را بررسی کنید.

  1. چرا فشار رادیاتور خودرو در طول شب باقی می ماند؟

اگر سیستم خنک کننده شما در طول شب فشار خود را حفظ می کند یا پس از خنک شدن رادیاتور هنوز فشاری در رادیاتور شما وجود دارد، ما نگران این هستیم که واشر سر منفجر شده ای داشته باشید که گاز اگزوز را به منیفولد آب شما می ریزد.

مراقب سیستم خنک کننده تحت فشار در طول شب باشید.

  1. اگر رادیاتور مدام آب را به بیرون فشار دهد چه اتفاقی می افتد؟

درپوش ضعیف، تجمع هوا در سیستم خنک‌کننده، نشت مایع خنک‌کننده ، خرابی ترموستات و سیل‌ها یا حلقه‌های اورینگ آسیب‌دیده، همگی می‌توانند باعث شوند که رادیاتور به طور مداوم آب را خارج کند.

همچنین می‌توانید شیلنگ‌های فرسوده، هسته بخاری نشتی، واشر سر ترک خورده و سایر اجزای رادیاتور خراب داشته باشید.

  1. چه مدت باید صبر کرد تا درب خنک کننده باز شود؟

معمولاً باید ۱-۲ ساعت خنک شود تا به اندازه کافی سرد شود تا درب مایع خنک کننده به طور ایمن باز شود.

اگر می خواهید سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید، احتمالاً باید ۳-۵ ساعت صبر کنید (زیرا اگر خنک کننده هنوز گرم باشد ممکن است منبسط شود و نتیجه کاذب بالایی داشته باشد).

3.jpg

نتیجه گیری

توجه لازم به قطعات مصرفی ماشین کمک زیادی به جلوگیری از کم شدن آب ماشین و آسیب به موتور می شود. کم شدن آب ماشین را می توانید به تعویض قطعاتی همچون ، لوله های آب ماشین ، یا قطعات پلیمری ماشین که مربوط به خنک سازی موتور می باشد ، تعویض قطعات هوارسانی خودرو ، تعویض یا تعمیر رادیاتور خودرو به حداقل برسانید. منبع انبساطی که رد تصویر می بینید از تولیدات شرکت ایده پارت بوده و دارای کیفیت بسیار و بالا و گارانتی یک ساله می باشد.