مالیات بر خودروی لوکس در پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز مانند سال جاری شامل، خودروهای بالای یک میلیارد تومان می‌شود. اجرای این طرح امسال با ابهاماتی مواجه شده است. آیا چنین مالیاتی قابل وصول است؟

به گزارش  سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس تقدیم کرد. پیش‌نویس این لایحه صبح امروز منتشر شد. در این طرح خودروهای تا سقف یک میلیارد تومان معاف از مالیات معرفی شدند.

اما خودروهای گران‌تر از یک میلیارد تومان، به صورت پلکانی مشمول مالیات هستند.

در این لایحه پیش‌بینی شده است که خودروهای یک تا ۱.۵ میلیارد تومانی، نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، مشمول یک درصد مالیات سالانه می‌شوند.

این درصد برای خودروهای تا سه میلیارد تومانی، نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان، معادل ۲ درصد است.

دارندگان خودروهای تا ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان، باید ۳ درصد مالیات پرداخت کنند.

این درصد برای خودروهای بیش از ۴.۵ میلیارد تومان، برای مازاد این مبلع، معادل ۴ درصد است.

مالیات بر خودروی لوکس، منطقی است؟

اما مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد این طرح به تجارت‌نیوز گفت: مالیات بر خودروی لوکس قابلیت اجرایی شدن ندارد و درست نیست، اما دولت آن را اجرا می‌کند.

او افزود: در این شیوه هزینه زندگی مردم بالا می‌رود. هنگامی که مالیات خودروهای بالای یک میلیارد تومان به این اندازه باشد، قیمت خودرو نیز در پی آن افزایش می‌یابد. افزایش قیمت یک خودروی ۳۰۰ میلیون تومانی به یک میلیارد تومان، در دست مردم نبوده است، اما مالیات آنها توسط مردم پرداخت می‌شود.

لایحه بودجه اجرایی می‌شود؟

کاظم محمدی نیک‌خواه، فعال بازار خودرو نیز در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز توضیح داد: این طرح، مصوبه دولت است. به زودی نیز اجرایی و در سال بعد بررسی می‌شود.

او در ادامه گفت: باید دید که تدبیر دولت در سال‌های گذشته چیست. این طرح اکنون نوعی آزمون و خطا است. مالیات بر اساس ارزش خودرو برای نخستین بار است که اجرا می‌شود، پس باید منتظر نتیجه آن باشیم.

چرا اجرایی نشد؟

این فعال خودرو گفت: در خصوص نگرفتن مالیات در شش ماه نخست سال، دو مساله وجود دارد. احتمال اول این است که مالیات به صورت کل گرفته نشده است. مساله بعدی در خصوص زمان اخذ مالیات است.

او بیان کرد: شاید دولت به صورت شش ماه شش ماه، و شاید سالانه این مالیات‌ها را اخذ کند. هنوز به صورت قطعی زمان اخذ مالیات‌ها مشخص نیست.