به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس، بازار در اولین هفته پاییز شروع ضعیفی داشت و پس از هفته سخت تسویه اعتبارات در آخر شهریور، ‌ سرمایه گذاران را ناامید ساخت. بازار با توجه به تعطیلی میان هفته در اولین روز کاری بسیار ضعیف بود. ارزش معاملات خرد به زیر ۴ […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس، بازار در اولین هفته پاییز شروع ضعیفی داشت و پس از هفته سخت تسویه اعتبارات در آخر شهریور، ‌ سرمایه گذاران را ناامید ساخت. بازار با توجه به تعطیلی میان هفته در اولین روز کاری بسیار ضعیف بود. ارزش معاملات خرد به زیر ۴ همت رسید و در حالی که حکشتی پس از یک گزارش خوب تا صف خرید پیش رفت، ‌اما فشار فروش در نمادهای بزرگ از جمله پالایشی‌ها سبب کاهش شاخص به ۰.۱۳ درصد شد. در این روز کم رمق نیز همچنان شاهد خروج پول بودیم و ۱۳۰ میلیارد تومان از بازار خارج شد.

سوز به جان شاخص
در روز دوشنبه شاخص کل کاهش شدیدی داشت و حدود ۰.۸ درصد کاهش یافت و به مرز ۲.۱ میلیون واحد رسید. شاخص هموزن هم ضعیف بود و کاهش ۰.۷ درصدی را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد در شروع بعد از تعطیلات، ‌اندکی افزایش را تجربه کرد و به حدود ۴.۴ همت رسید. به نظر می‌رسد که بازار نه تنها خریداری ندارد، ‌ بلکه خبری از فروشنده‌ها هم نیست. در این روز هم سهام‌های دلاری از جمله «فولاد» و «فملی» بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. در حالی که بازار با شوک ناشی از قیمت گاز و عوارض صادراتی و قطعی‌های مکرر برق و دلار دستوری ۲۸.۵ دست و پنجه نرم می‌کند و تازه توانسته بود بخشی از این ریسک‌ها را کاهش دهد، ‌ در این روز وزیر راه که وزارتخانه‌ متولی ساخت ۴ میلیون مسکن در دو سال گذشته و دو سال آینده است، ‌ از خروج سیمان و فولاد از بورس کالا خبر داد و از بررسی موضوع در شورای عالی سخن گفت. به نظر می رسد که همچنان گروهی به دنبال بازگشت فولاد و سیمان به سهمیه بندی و کسب رانت‌های چند هزار میلیاردی هستند. این موضوع نه تنها گروه سیمان و فولاد را به منفی کشاند، ‌ بلکه بار دیگر ریسک سیستماتیک شدیدی بر بازار تحمیل کرده است. حالا موضوع به کارگروهی واگذار شده، در این کارگروه خبری از تولیدکننده‌ها و سهامداران و وزارت اقتصاد نیست. هر چند بعید است که سیمان و فولاد از بورس کالا خارج شود اما ترکش‌های آن سهام را در بازار منفی کرده است. به نظر می‌رسد کاستی تولید مسکن ارتباطی به سیمان و فولاد که سهم چند درصدی از بهای تمام شده دارند، ‌ نداشته باشد. در روز سه شنبه روند نزولی بازار ادامه داشت؛ ارزش معاملات همچنان در سطح ۴ همت بود و معدنی‌ها بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. خروج نقدینگی همچنان ادامه دارد و ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر پول در سه شنبه از بازار خارج شد. شاهد تحرکات مثبت در نمادهای کوچک از جمله برخی ساختمانی‌ها و غذایی‌ها بودیم.
چهارشنبه نیز بازار ضعیف بود، ‌ هر چند که شاخص چند صد واحدی مثبت بود و با افزایش ۲۴۹ واحدی هفته را به پایان رساند، ‌اما شاخص کل زیر ۲.۱ میلیون واحد باقی ماند. حجم معاملات هم همچنان در محدوده ۴ همت است. شاخص هموزن که گویا وضعیت شرکت‌های کوچک است، ‌ ۱۲۰۰ واحدی رشد کرد که افزایش ۰.۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. فولادی و معدنی‌ها گروه اصلی منفی بازار بود و رشد شاخص به دلیل رشد «تاپیکو» و «تاصیکو» بود اما «شستا» که سهامدار عمده این شرکت‌هاست، ‌منفی ۵ بود.
گروه بانکی نیز مثبت بود و «ونوین» با صف خرید سنگین روبه‌رو شد. بانک آینده پس از چندین روز صف خرید، ‌ با عرضه روبه‌رو شد. گروه سیمانی همچنان منفی هستند. در گروه فولادی، ‌ شرکت‌های انتهای زنجیره و نوردکار از جمله «فپنتا» و «فلوله» از صعودکنندگان بودند. برخی خودرویی‌ها پس از اصلاح شدید نیز شاهد برگشت و رشد قیمتی بودند. در قطعه سازان شایعات تجدید ارزیابی در برخی نمادها، ‌ سبب صف خرید شد. صف خرید ذوب آهن در اوایل هفته نیز با اخباری در خصوص احتمال تجدید ارزیابی این نماد بوده است. نرخ بهره صندوق‌ها به سمت ۳۰ درصد حرکت می‌کند و در این شرایط پی به ای ۷-۸ و ثبات دلار و ضعیف بودن قیمت‌های جهانی شانس رونق بازار را کمرنگ ساخته است.
در بازارهای جهانی، ‌ نفت همچنان بالای ۹۰ دلار است و حدود ۹۴ دلار معامله می‌شود. مس به محدوده ۸۱۰۰ دلار رسیده و تضعیف شده است. قیمت روی بار دیگر به زیر ۲۵۰۰ دلار کاهش یافته است. سرب نیز در محدوده ۲۱۵۰ دلار است. اونس جهانی طلا به زیر ۱۹۰۰ دلار کاهش یافت. ایالات متحده نرخ بهره را افزایش نداد ولی تورم هنوز به سطح مورد نظر نرسیده است. سمت تقاضای چین ضعیف است و رشد اقتصادی این کشور نسبت به پیش بینی‌ها کمتر بود. در نتیجه در سمت بازار جهانی رونقی خاصی دیده نمی‌شود. البته قیمت برخی مواد غذایی و غلات به دلیل تداوم جنگ اوکراین ضعیف است. شکر جهانی روبه رشد است و انتظار افزایش قیمت شکر در داخل به تبع رشد قیمت جهانی و رشد نرخ چغندر وجود دارد. یکی از گروه‌های جذاب در این روزهای بازار هم قندی بوده است.

برگ‌ریزان پاییزی در نمادها
گزارش‌های ماهانه چنگی به دل نمی‌زند. در گروه پتروشیمی شاهد افزایش نرخ فروش به دلیل حذف ارز ۲۸.۵ هزار تومانی هستیم. پتروشیمی جم در میان محصولات بین مجتمعی رشد خوبی داشت. قیمت لاستیک آرام در حال افزایش است و نرخ فروش «پتایر» شاهد رشد خوبی نسبت به ماه قبل بود. «غمینو» در شهریور معادل بیش از ۱.۵ ماه از ابتدای سال فروخت و رکورد فروش خوبی داشت. تولید سیمان افزایش یافته و به نظر کاهش شدید تولید در مرداد را در شهریور جبران کرده و رشد نسبتا خوبی را تجربه کرده است.
در گروه سیمانی بازار منتظر عرضه اولیه سیمان نهاوند از زیرمجموعه‌های «سهگمت» و عرضه اولیه سیمان سفید شرق از زیرمجموعه‌های «سشرق» است. «سیمرغ» در گزارش‌های ماهانه شاهد رشد مبلغ فروش است. اوره‌ای‌ها با وجود رشد خوب قیمت جهانی، ‌ همچنان قیمت‌های فروش پایینی را در گزارش‌های ماهانه اعلام می‌کنند. «شپدیس» رشد ۱۰ درصدی قیمت را نسبت به میانگین ابتدای سال مالی شاهد بود که به لحاظ دلاری حدود ۳۰۰ دلار است. با توجه به اینکه گزارش‌های ماهانه تا روز شنبه منتشر خواهد شد، ‌ محرک اصلی نوسانات در هفته پیشرو گزارش‌های ماهانه است و در کنار آن ریسک خروج سیمان و فولاد از بورس کالا بر بازار سرمایه سایه افکنده است.