بازار خودرو در یک سال اخیر در رتبه دوم بازارهای مالی از نظر بازدهی قرار داشته و در ۷ ماهه سال جاری نیز در رتبه نخست قرار گرفته است. اما آیا این بازار همچنان می‌تواند پیشتازی خود را حفظ کند و اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار خودرو است؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، با وجود نوسانات مقطعی در بخش خودرو، این بازار مالی در یک سال اخیر بازدهی مثبتی داشته است؛ هر چند کمتر از تورم. با وجود این، بازار خودرو در یک سال اخیر، پس از مسکن بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران کرده و ۱۶٫۴ درصد رشد داشته است.

همچنین در ۷ ماهه ۱۴۰۰، بازار خودرو بیش از دیگر بازارها رشد کرده و سود ۲۰ درصدی را برای سرمایه‌‌گذاران خود به همراه داشته است. در مهر نیز این بازار به همراه مسکن و بورس، سه بازار مثبت بوده‌اند.

سیگنال‌های کاهشی برای بازار خودرو

دولت اما تلاش می‌کند سیگنال‌های کاهشی را برای بازار خودرو ارسال کند. اخیرا سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای چندمین بار وعده کاهش قیمت‌ها در این بازار را داده است.

او در توئینی وعده داد که روند افزایش تولید خودرو به نحوی پیش‌ می‌رود که روند قرعه‌کشی حذف می‌شود و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

همچنین مهدی صادقی‌نیارکی، یکی از معاونان وزارت صمت نیز در گفته‌هایی که از آغاز اصلاح قیمت خوردو حکایت می‌کنند، پروژه نخست این وزارتخانه در این حوزه را اصلاح قیمت‌گذاری در زنجیره خودروسازی اعلام کرده است.

وعده‌ها در مورد واردات خودرو

از سوی دیگر در مدت اخیر در مقاطعی، مباحث مطرح شده در مورد واردات خودرو از سوی مجلس و دولت، تاثیراتی را بر قیمت خودروهای وارداتی گذاشته است.

به نظر می‌رسد وزیر خودرو، که زمانی از مخالفان این موضوع بود، بالاخره نظر خود را تغییر داده است. روح‌الله عباس‌پور، نائب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس اخیر گفته که وزیر صمت با آزادسازی واردات خودرو از سال ۱۴۰۱ موافقت کرده است.

کنترل بازار خودرو با «حرف‌درمانی»

با وجود این، بروز حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی معتقد است که دولت تلاش می‌کند با «حرف‌درمانی»، در بازارهای مختلف رکود ایجاد کند.

او در برنامه اینستاگرامی تجارت‌نیوز توضیح داد: در بازار خودرو موضوع واردات، در حوزه مسکن طرح جهش تولید و در بخش دلار وعده‌های مکرر در مورد مذاکرات، زیرمجموعه‌های این تلاش دولت هستند.

این کارشناس بازارهای مالی اما تاکید کرد که چنین روندی نمی‌تواند ادامه یابد و اگر تا پایان امسال، توافقی جامع و فراتر از برجام با دنیا شکل نگیرد، از سال آینده تورم در بازارهای مختلف آغاز می‌شود.

مطالعه متن کامل گزارش کدام بازار برای سرمایه‌گذاری امن است؟ پیشنهاد می‌شود.

پیش‌بینی آینده بازار خودرو

تجارت‌نیوز، در روزهای گذشته چندین لایو اینستاگرامی دیگر را نیز در مورد سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی برگزار کرده است. نظر کارشناسان حاضر در این گفتگوها را در مورد آینده بازار خودرو در ادامه می‌خوانید.

محبی: بازار خودروهای داخلی خوب است

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در مورد این بازار گفت: خودروهای خارجی ممکن است با ریسک همراه باشند، اما خودروهای داخلی می‌توانند افزایش را تجربه کنند. چرا که احتمال افزایش تولید خودروسازان داخلی کم است.

به گفته او، با وجود ریسک کاهش‌های مقطعی، اما خودروهای داخلی می‌توانند بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

میرزایی: بازار خودرو اولویت اول سرمایه‌گذاری نیست

اما نیما میرزایی، دیگر کارشناس بازارهای مالی معتقد است: بازار خودرو، محل چندان خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست و در نهایت با سقف تورم رشد می‌کند.

او افزود: به ویژه اگر عرضه خودرو در بورس اتفاق بیافتد، سرعت رشد قیمت خودرو کاهش می‌یابد و بر همین اساس، بازار خودرو را اولویت اول سرمایه‌گذاری نمی‌دانم.

دیبا: با واردات خودرو هم اصلاح، موقتی است

همچنین مجتبی دیبا ، کارشناس بازارهای مالی در مورد آینده بازار خودرو گفت: بازار خودرو به قیمت دلار بستگی زیادی دارد و احتمالا به اندازه نرخ ارز، نوسان داشته باشد.

او بیان کرد: ممکن است واردات خودرو اگر عملی شود، در کوتاه‌مدت قیمت‌ها را کاهش دهد که فرصت ورود خوبی برای سرمایه‌گذاران است، ولی بازار دوباره افزایشی می‌شود.

صادقی: واردات گسترده انجام نمی‌شود

میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی نیز گفت: با توجه به اینکه ذی‌نفعان قدرتمندی در بازار خودرو وجود دارد، احتمال آزادسازی واردات به صورت گسترده چندان بالا نیست و طرح این مباحث در واقع بهانه‌ای برای آزادسازی خودروهای دپو شده در گمرک است.

او افزود: رفتار بازار خودروی خارجی تحت تاثیر بازار دلار است. اما بازار خودروی داخلی، تابعی از قیمت تمام شده تولید است و احتمال کاهش ندارد. افراد می‌توانند از فرصت اختلاف قیمت بازارهای اولیه و ثانویه استفاده کنند و با ثبت‌نام در طرح‌های فروش خودروسازان از این موضوع بهره ببرند.

آگاهی: هدف از طرح واردات خودرو، کسب درآمد است

همچنین نیما آگاهی، دیگر کارشناس بازارهای مالی در این مورد گفت: دولت و مجلس از موضوع واردات دنبال درآمد و کسب عوارض هستند.

او افزود: مساله بعدی می‌توانست شکست انحصار خودروسازان داخلی و کنترل قیمت‌ خودروهای خارجی باشد. اکنون خودروهای خارجی در بازار ایران با دلار ۷۰ تا ۸۰ هزار تومانی به فروش می‌رسند. اما تغییراتی که در طرح رخ داد، کارایی آن را برای شکست انحصار از بین برد.

روند افزایشی برای قیمت خودروهای داخلی

این کارشناس بازارهای مالی پیش‌بینی کرد: در ایران، بهره‌وری پایین و قیمت‌های تمام شده بالاست؛ در نتیجه قیمت خودروهای داخلی، روند افزایشی دارد.

به گفته او، خودروسازان در تلاش هستند محصولات خود را به قیمت بازار برسانند که البته اگر رخ دهد، اتقاق مثبتی است چرا که اکنون این سود به جیب دلالان می‌رود.

احتمال ثبات در قیمت خودروهای خارجی

آگاهی افزود: در مورد خودروهای خارجی بین دولت و مجلس اتفاق نظر وجود ندارد. دولت در حالت خوشبینانه پذیرفته است که سال آینده واردات خودرو انجام شود اما مجلس در صدد است کاری کند که این موضوع در سال جاری عملی شود.

به گفته او، قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی کاهشی نخواهد بود و احتمال ثبات بیشتر است؛ چرا که موضوع واردات، سیگنال منفی و افزایش نرخ ارز، سیگنال مثبت را برای این بازار ارسال می‌کنند و آنها باعث خنثی شدن یکدیگر می‌شوند.