به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : نوید سالک در گفت و گو با «صدای بورس»به افت این هفته بازار اشاره کرد و گفت: طی هفته گذشته بازارسرمایه و صنایع بزرگ نسبتا روند کاهشی داشته و درگیر کاهش قیمت شدند این عوامل را باید به دسته های بلند مدت و کوتاه مدت متناسب با صنایع […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :

نوید سالک در گفت و گو با «صدای بورس»به افت این هفته بازار اشاره کرد و گفت: طی هفته گذشته بازارسرمایه و صنایع بزرگ نسبتا روند کاهشی داشته و درگیر کاهش قیمت شدند این عوامل را باید به دسته های بلند مدت و کوتاه مدت متناسب با صنایع بزرگ تقسیم بندی کرد تا بتوانیم نتیجه گیری مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به نقش دولت در ریزش های بازار سرمایه، افزود: به طور کل درهفته گذشته کشور درگیر برخی خبرهای سیاسی و منطقه ای بود که به طور کلی بر کلیت بازار تاثیر منفی داشته و این اخبار تاثیر خود را بیشتر برصنایع بزرگ بورسی گذاشته است.نکته دیگر بنا بر سیاست های پولی است که بانک مرکزی ازابتدای امسال اعمال کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت به صورت نسبی توانست رشد نقدینگی راکنترل کند ، افزود: در هفته های اخیر شاهد ثبات ارز آزاد بودیم که تا حدودی کاهش نرخ ارز را به همراه داشت. در نتیجه به طور کلی این موضوعات در کوتاه مدت توانسته بر بازار سرمایه تاثیر گذار باشند.

کارشناس بازار سرمایه به وضعیت صنعت خودرو در بورس اشاره کرد و گفت: آینده و چشم اندازی که برای صنعت خودرو متصور هستیم برگرفته از وضعیت مدیریتی است که به طور کل نمی‌توان انتظار سودآوری از شرکت های بورسی این صنعت داشت. متاسفانه با وضعیت موجود در این صنعت نمی توان چشم انداز مناسبی را برای صنعت خودرو لحاظ کرد مگر اینکه موانع به صورت ساختاری در این صنعت برطرف شود.

وی به موقعیت گروه های بانکی در بازار سرمایه اشاره کردو اظهارداشت: اگر بخواهیم نسبت به یک سال گذشته نگاهی به گروه های بانکی بیندازیم باتوجه به فشار های وارده از سوی دولت در راستای کسری بودجه، دولت باید تسیهلاتی را در اختیار شرکت های دولتی با نرخ های ازقبل مشخص قرار دهد. که این خود باعث شدهاست بانک ها عملیات صحیح بانکی به معنای عرف بین المللی را نتوانند انجام دهند که تمام این موارد باعث می‌شود بانکی ها در چشم انداز بلندمدت دست به دامان تورم های ساختاری باشند تا از وضعیت بهتری برخوردار شوند.

سالک تصریح کرد: در نتیجه با فشارهایی که دولت به بانک ها وارد می‌کند در بلند مدت انتظار ناترازی بانک هارا بیشتر از قبل دور از ذهن نخواهد بود که وضعیت بانکی ها را مناسب بیان نمی‌کند.

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به بررسی گروه فلزات اساسی گفت: دولت برای تامین منابع خود به درآمدهای شرکت‌های بزرگ این گروه چشم دارد. اصطلاحا دست بردی که دولت قصد دارد به این گروه در راستای تامین بودجه بزند از ریسک های مهم این صنعت محسوب می‌شود. علی رغم آن امکان دارد بحث محیط زیستی و جانمایی این صنعت تا حدودی بر آینده آن تاثیر داشته باشد.