قیمت دلار در نتیجه حملات گسترده گروه حماس به مواضع رژیم صهیونیستی و حملات تلافی جویانه ارتش اسراییل با رشد روبه‌رو شد و از مرز ۵۰ هزار تومانی که مدتی پشت آن سنگر گرفته بود، عبور کرد و...

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس،قیمت دلار در نتیجه حملات گسترده گروه حماس به مواضع رژیم صهیونیستی و حملات تلافی جویانه ارتش اسراییل با رشد روبه‌رو شد و از مرز ۵۰ هزار تومانی که مدتی پشت آن سنگر گرفته بود، عبور کرد و به این ترتیب دلار هم به کارزار فلسطین پیوست.

در ساعت تنظیم این گزارش قیمت دلار از ۵۲ هزار تومان هم عبور کرد و حتی ۵۳ هزار تومان را در کارنامه معاملات روزانه خود ثبت کرد و این نشان‌دهنده رشدی در حدود ۴ هزار تومان در دو روز است که در نوع خود لااقل در بیش از سه ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. افزایش قیمت دلار در نتیجه ریسک‌های اقتصادی افزایش یافته است. در منطقه خاورمیانه این که خواه ناخواه یک پای مناقشات حمله حماس به شهرک‌نشین‌های اسراییلی به میدان ایران کشیده خواهد شد، باعث شده تا بازارهای کشور تحت تاثیر قرار بگیرند. در خلال دو روز از حملات دو طرف در غزه علاوه بر قیمت دلار در ایران بهای طلا نیز با رشد زیادی روبه‌رو شده است. در کنار رشد قیمت اونس طلا به میزان ۳۸.۳۷ دلار در یک هفته گذشته در نتیجه افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در منطقه، قیمت هر گرم طلای هجده عیار در همین مدت در بازار داخل ۲۰۳ هزار تومان در هر گرم افزایش قیمت را تجربه کرده است که یکی از بالاترین افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال محسوب می‌شود.
در این رابطه فعالان این بازار می‌گویند: با افزایش قیمت‌ها در نتیجه رشد قیمت ارز و طلا هنوز تقاضاهای سفته‌بازی وارد بازار طلا نشده است و به عبارتی قیمت در دو حوزه طلا و سکه قیمت‌های ریاضی هستند که از فرمول حاصل شده‌اند، بنابراین اثر تقاضای سرمایه‌گذاری به این بازار ورود نکرده است. بخشی از این موضوع به دلیل برآوردی است که از کوتاه‌مدت بودن جنگ می‌شود. برخی معتقدند این جنگ به زودی جمع می‌شود و بر این اساس، قیمت‌ها به سطوح عادی خود نزدیک خواهد شد، اما در مقابل عده‌ای دیگر از جمله رهبران دو طرف جنگ معتقدند این جنگ شروع یک اتفاق بزرگتر است که در این صورت به زودی تقاضای کاذب و حباب قیمت‌ها وارد بازارهای سکه و ارز می‌شود.
در کنار آن سایر بازارها نیز از این روال تاثیر پذیرفته‌اند. تنها یک قلم روز دوشنبه قیمت خودروهای خارجی وارداتی بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون توان افزایش یافته است و این در حالی بود که در تمام مدت اخیر قیمت خودرو در بازار روندی کاهشی داشت که در صورت تداوم جنگ تمام برنامه‌های دولت برای کاهش قیمت در بازار خودرو عملا بی‌اثر خواهند شد.
در صورتی که جنگ به درازا بکشد و با پیوستن سایر گروه‌های مقاومت به حماس، انتظار می‌رود شاهد یک نبرد طولانی در منطقه باشیم که ممکن است برخی دستاوردهای مثبت را تحت تاثیر خود قرار دهد. گفت‌وگوهای سازنده عربستان و رژیم صهیونیستی یکی از این موارد است در این شرایط عربستان باید نشان دهد به کدام جریان خواهد پیوست و رفتار او و سایر شرکایش پالس‌های دیگری به روابط با ایران می‌دهد که می‌تواند برنامه‌های صلح تهران – ریاض را بهبود بخشد و یا به هم بریزد.
در تحلیلی که خبرآنلاین منتشر کرده به مقایسه جنگ خاورمیانه با جنگ اوکراین و روسیه و بررسی اثرات این دو بر نوسانات قیمت طلا پرداخته و معتقد است، با این تحلیل و مقایسه تا حد خوبی مسیر این روزهای قیمت آن را ترسیم می‌کند. به محض آغاز جنگ اوکراین در تاریخ ۰۵/۱۲/۱۴۰۰، قیمت اونس تنها در ۱۲ روز بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. اما حدود دو ماه پس از آن، نه تنها به سطح قیمتی در تاریخ مذکور واکنش داد، بلکه پس از آن به قیمت‌های سطوح قیمتی پایین‌تری برخورد کرد.
تاثیر آن جنگ بر قیمت طلای داخلی نیز تقریبا مشابه با قیمت جهانی بوده است. اما مطابق انتظار هیجان نوسانات داخلی بیشتر از سطح جهانی بود. به طوری که تنها در روز اول ۳ درصد رشد قیمتی را شاهد بودیم. تداوم روند صعودی اما تقریبا ۴ ماه به طول انجامید و قیمت طلا بیش از ۲۵ درصد رشد کرد. اما بعد از کاهش التهابات ناشی از جنگ اوکراین و روسیه، در تاریخ ۲۹/۰۵/۱۴۰۱ قیمت طلا مجدد به نقطه آغاز جنگ واکنش داده اما هرگز به زیر آن سطح نفوذ نکرد.
این تحلیل می‌گوید: با این تفاسیر می‌توان گفت که در کوتاه‌مدت قیمت طلا متاثر از جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی روند صعودی در پیش خواهد گرفت. راجع به روند بلندمدت آن نیز می‌توان گفت که در مسیر صعود قرار داریم، اولا به‌واسطه افزایش قیمت نفت، رشد قیمت طلا محتمل است و ثانیا از لحاظ نموداری نیز چه طلای داخلی و چه جهانی، در ناحیه اشباع فروش قرار داشته و چه با جنگ و چه بدون آن، سناریو افزایش قیمت طلا به قوت خود باقی است.