از ابتدای شروع سال جدید، تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان خودروهای برقی با دردسر بزرگ سر به فلک کشیدن قیمت لیتیوم مناسب برای باتری مواجه شده‌اند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نفل از تجارت‌نیوز، بر اساس اطلاعات منتشر شده موسسه «ریستاد انرژی» Rystad Energy سرمایه‌گذاری روی باتری‌های «فسفات آهن لیتیوم » یا به طور اختصار LFP از اوایل سال ۲۰۲۱ روند افزایشی پیدا کرده است.

ازاین‌رو تامین نمک‌های لیتیوم در نیمه اول سال ۲۰۲۲ همچنان در تنگنا باقی خواهد ماند که دلیل اصلی آن تاخیر در تولید این عنصر در کشورهای چین و آمریکای جنوبی است.

تولیدکنندگان این عنصر هم خیلی تمایل به فروش حجم بالای آن در یک بازار ندارند. مسائل مرتبط با شیوع ویروس کرونا و معضلات لجستیک هم مزید بر علت شده‌اند و گلوگاهی در تامین لیتیوم موردنیاز خودروسازان ایجاد کرده‌اند.

استان چینگای Qinghai در چین با محدودیت و کُندی تولید کربنات لیتیوم روبه‌رو شده است و به همین دلیل علاقه‌ای ندارند که نمک لیتیوم را یک جا در بازار به فروش برسانند. در مثلث لیتیوم آمریکای جنوبی هم همین عدم‌تمایل مشاهده می‌شود، با اینکه برنامه‌ریزی‌های آنها نشان از افزایش ظرفیت برای سال ۲۰۲۲ دارد.

با اشتیاقی که مردم دنیا به خرید خودروهای برقی در سال ۲۰۲۱ نشان داده‌اند، به طور طبیعی چشم‌انداز نیاز به این عنصر در سال‌های آتی، ‌‌‌ بسیار خوش‌بینانه است و تقاضا برای باتری‌های ال.اف.پی و در نتیجه نیاز به کربنات لیتیوم ، روند افزایشی خواهد داشت.

خبر مهم درباره خودروی برقی ایرانی

تیرماه سال جاری نخستین نمونه آزمایشی خودرو تارا برقی گروه صنعتی ایران‌خودرو با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رونمایی شد. حالا بعد از گذشت چندماه تولید خودروی برقی ایرانی در چه وضعیتی قرار دارد؟

، در مراسم رونمایی خودروی تارا برقی، فرشاد مقیمی (مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو) ضمن تاکید بر اینکه کاهش آلایندگی‌ها علت اصلی ورود به حوزه تولید خودروهای برقی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها با ادامه روند مصرف گاز CO۲ و گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ به دو برابر تولید فعلی CO۲ در جهان می‌رسیم. همچنین با توجه به اینکه خودرو یکی از این منابع آلایندگی‌ها به حساب می‌آید، ایران‌خودرو با طراحی خودروی برقی تارا حرکت خود در این مسیر را آغاز کرده است.

این مدیر خودروساز به هدف‌گذاری برای داخلی‌سازی تمام اجزا و قطعات تارا برقی اشاره کرده و گفت: ایران‌خودرو در جهات کاهش فاصله فناوری خودرو داخلی با دنیا، در این بخش فعالیت‌های خود را رونق خواهد بخشید. حمایت نهادهای حاکمیتی برای ادامه مسیر ایران‌خودرو در طراحی و تولید خودروهای برقی ضروری خواهد بود. حاکمیت نقشه راه را ترسیم و وظایف هر بخش را تبیین کند تا حرکت آغاز شده گروه ایران‌خودرو، متوقف نشود. در نظر داریم تا از طریق ایجاد شبکه تامین به یک محصول دست یابیم که در تارای برقی این خواسته تحقق یافته است.