بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ خودروهای بالای یک میلیارد تومان شامل مالیات می‌شوند. بنابراین تقریبا تمامی خودروهای ایرانی معاف از مالیات هستند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، در پیش‌نویس بودجه ۱۴۰۱ ذکر شده است که خودروهایی مشمول مالیات می‌شوند که بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند.

با توجه به این موضوع می‌توان گفت خودروهای ایرانی مشمول مالیات نمی‌شوند. پزو ۲۰۰۸ از گران‌ترین خودروهای تولید داخل است که حدود ۹۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین خودروهای هایما S7 و S5 که از دیگر خودروهای گران قیمت تولیدات دو خودروساز ایرانی هستند حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

کدام خودروها مشمول مالیات می‌شوند؟

بنا بر اطلاعات و قیمت‌های موجود در بازار خودرو، فهرستی تعدادی از خودروهایی که بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند که بر اساس پیش‌نویس بودجه ۱۴۰۱ شامل مالیات می‌شوند به دست آمده است.

تویوتا C-HR با قیمت حدودی دو میلیارد تومان و تویوتا RAV4 با قیمت یه میلیارد تومان در این لیست قرار دارند.

از دیگر خودروهای پرطرفدار در بازار ایران، خودروهای رنو تالیسمان با قیمت ۱٫۹ میلیارد تومان و رنو کولیوس با قیمت ۲٫۶ میلیارد تومان هستند که شامل مالیات می‌شوند.

فیدلیتی و دیگنیتی از خودروهای جدید وارداتی بهمن موتور، که با قیمت حدودی یک میلیارد تومان در بازار شامل مالیات هستند. نکته قابل توجه آن است که این خودروها در فروش فوری‌های بهمن موتور با قیمت‌ حدودی ۷۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند. در کنار این دو خودرو، سیتروئن C3 با قیمت حدودی یک میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

کیا سراتو اتوماتیک(وارداتی)، کیا اپتیما و دی اس ۶ با قیمت ۱٫۸ میلیارد تومان معامله می‌شوند.

لکسوس RX 200 با قیمت ۷٫۵ میلیارد تومان از گران‌ترین خودروهای پرطرفدار و در لیست مالیات دهندگان در بازار است.

خودروهایی که از آن‌ها نام برده شد، برخی از خودروهای پرطرفداری هستند که در بازار ایران با قیمت بالای یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شوند که بر اساس پیش‌نویس بودجه ۱۴۰۱ شامل مالیات می‌شوند.