خودرو در بسیاری از نقاط دنیا، به‌عنوان یک کالای مصرفی شناخته می‌شود و هیچ‌یک از مشتریان این مجامع، خودرو را جهت سرمایه‌گذاری خریداری نمی‌کنند

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :خودرو در بسیاری از نقاط دنیا، به‌عنوان یک کالای مصرفی شناخته می‌شود و هیچ‌یک از مشتریان این مجامع، خودرو را جهت سرمایه‌گذاری خریداری نمی‌کنند؛ اما شرایط بازار ایران، اندکی متفاوت است و تنوع محصولات در بازار کشور ، به‌ویژه در رده تولیدات اقتصادی، بسیار پایین است و همان مدل‌های اندک نیز عمدتا به‌صورت قطره‌چکانی به بازار عرضه می‌شوند که همین مورد، سبب افزایش قیمت خودرو می‌شود.

هنگام تحریم و هم‌زمان با افزایش نرخ ارز، ارزش خودروها بیش‌ازپیش در بازار آزاد افزایش می‌یابد و بسیاری از مشتریان که نیاز واقعی به خودرو ندارند، برای فرار از تورم، به خرید خودرو رومی‌آورند تا ارزش سرمایه خود را حفظ یا آن را بیشتر کنند. متاسفانه این اتفاق طی یکی دو سال اخیر در بازار کشور رخ داد و بسیاری از خودروهای اقتصادی از دایره توان مالی مشتریان به‌ویژه جوانان خارج شدند.

به هر حال، ازآن‌جاکه خودرو در بازار ایران حکم سرمایه را دارد، روزنامه «دنیای‌خودرو» قصد دارد خوش‌فروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای موجود در بازار کشور را معرفی کند. این محصولات عمدتا پس از عرضه به بازار در حداقل زمان ممکن به فروش می‌رسند و به اصطلاح، حکم پول نقد را دارند.

۱٫ پراید

«پراید» که در سه‌دهه گذشته پرطرفدارترین محصول سایپا بوده، به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو تولید داخل شناخته می‌شود و بیش از سایر خودروها توانایی نقدشدن را دارد. این خودرو کوچک به دلایلی هم‌چون وفور قطعات یدکی، تعمیرات آسان، قیمت ارزان، هزینه نگهداری پایین، مصرف سوخت به‌صرفه و… توانسته است به پرفروش‌ترین خودرو فعلی بازار ایران تبدیل شود و مشتریانی که قصد فروش آن را دارند، چندان معطل پیدا شدن مشتری برای خودرویشان نخواهند شد.

 

۲. تیبا

«تیبا» از سال ۱۳۸۸ به‌عنوان یک سدان کوچک و جمع‌وجور اقتصادی از سوی شرکت سایپا به بازار معرفی شد. این خودرو بر اساس پلت‌فرم به‌روزرسانی‌شده پراید توسعه یافته است و درحال‌حاضر، نسخه‌های صفرکیلومتر یا کارکرده آن با رونق فراوانی در بازار معامله می‌شوند.

ازجمله دلایلی که سبب پرفروش‌شدن این خودرو در ایران شده‌، می‌توان به تعمیرات آسان، هزینه نگهداری پایین، توان فنی و ایمنی بالاتر از پراید و وفور لوازم یدکی و خدمات پس‌ازفروش گسترده آن اشاره کرد. ناگفته نماند بعد از توقف تولید پراید در سال ۱۳۹۹، خودرو تیبا به طور کامل جایگزین آن شد و درحال‌حاضر، عنوان ارزان‌ترین محصول تولید داخل را یدک می‌کشد؛ بنابراین طبیعی است فروش و نقدکردن آن با مشکل چندانی مواجه نباشد.

 

۳٫ پژو ۲۰۶

 

13.jpg

 

قطعا شما هم بر پرفروش‌بودن و رونق بازار «پژو ۲۰۶» و مشتقات آن صحه خواهید گذاشت. این خودرو از اوایل دهه ۸۰ شمسی در کشور تولید شد و همچنان به عنوان یک هاچ‌بک جذاب خانوادگی و جوان‌پسند به‌کار خود ادامه می‌دهد. این محصول با دو نوع موتور ۱٫۴لیتری ۸سوپاپ و ۱٫۶لیتری ۱۶سوپاپ در قالب تیپ‌ها و مدل‌های مختلف به خریداران عرضه می‌شود. وفور قطعات یدکی، عملکرد فنی مناسب به‌ویژه در مدل مجهز به موتور tu5 (1.6 لیتری)، دوام فنی و کیفیت ساخت قابل‌قبول، سواری نسبتا کم سروصدا از جمله دلایلی هستند که ۲۰۶ را در بازار ایران به خودرو محبوب قشر جوان و خوش‌فروش تبدیل کرده‌اند.

 

۴. پژو ۲۰۶ صندوق‌دار

«پژو ۲۰۶ اس‌دی» یا همان ۲۰۶ صندوق‌دار در سال ۱۳۸۶ و بعد از حواشی فراوان درباره هزینه‌های طراحی و تولید روانه بازار شد. هرچند ابتدا انتقادات فراوانی را به جان خرید، اما رفته‌رفته بازار کشور روی خوش به آن نشان داد و درحال‌حاضر، جزو پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های جمع‌وجور خانوادگی تولید داخل به شمار می‌رود.

این محصول از لحاظ فنی تفاوت چندانی با مدل هاچ‌بک ندارد و به‌همین‌دلیل، هزینه تعمیرات و نگهداری آن در مقایسه با سدان‌های پراستهلاکی همچون پارس سال یا پژو ۴۰۵ که از موتور XU7 بهره می‌برند، چندان بالا نیست؛ بنابراین، خیال مشتریان و مالکان آن از بابت هزینه‌های نگهداری این محصول راحت است و درنتیجه، به سهولت در بازار آزاد به پول نقد تبدیل می‌شود. ازسوی‌دیگر مواردی نظیر سواری نسبتا نرم، عملکرد کم‌سروصدای پیشرانه و صندوق‌عقب جادار نیز موجب اقبال بیشتر مشتریان نسبت به این محصول شده است.

 

۵٫ پژو ۲۰۷i

 

66.jpg

 

همان‌طورکه پژو ۲۰۶ در ایران متقاضیان بالایی دارد، نسخه فیس‌لیفت آن یعنی مدل « ۲۰۷i» نیز هواخواهان بی‌شماری را مشتاق خود کرده است. طراحی ظاهری اسپرت و جوان‌پسند، تجهیزات رفاهی متنوع، منزلت اجتماعی بالاتر از پژو ۲۰۶ و اشتراک فنی کامل با پژو ۲۰۶ که خیال مشتریان را از بابت تعمیرات و هزینه‌های نگهداری آن راحت ساخته است، در زمره دلایلی قرار می‌گیرند که پژو۲۰۷ را به خودرویی پرفروش و محبوب تبدیل کرده‌اند. چنین مزایایی باعث شده‌اند طی سال‌های اخیر، قیمت پژو ۲۰۷i بیش از حد انتظار افزایش یابد اما چنین موضوعی نیز به‌هیچ‌وجه نتوانسته است از محبوبیت این خودرو در بازار کشور کم کند!

 

۶٫ دنا پلاس

 

«دناپلاس» به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت و اسپرت‌تر دنا معمولی از سال ۱۳۹۵ روانه بازار شد و باتوجه به طراحی ظاهری اسپرت و جوان‌پسند خود، توانست خیلی‌زود توجه علاقه‌مندان به کلاس خودروهای سدان خانوادگی را به سوی خود جلب کند. طراحی ظاهری نسبتا شیک، امکانات رفاهی متنوع و به‌روز، پیشرانه و جعبه‌دنده مشابه سمند EF7 (که هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن را کاهش می‌دهد) توان فنی متقاعدکننده و عملکرد نسبتا نرم و کم‌سروصدای پیشرانه را می‌توان به‌عنوان مزیت‌های دناپلاس در بازار ایران تلقی کرد. بنابراین مشتریان با رویی گشاده سراغ نسخه‌های صفرکیلومتر یا دست‌دوم این محصول می‌روند و بازار خریدوفروش آن را بسیار داغ و پررونق کرده‌اند.

 

۷٫ رنو ساندرو

«رنو ساندرو» به‌عنوان یک هاچ‌بک جمع‌وجور، از لحاظ فنی تفاوت محسوسی با تندر۹۰ ندارد. این خودرو هم‌چون تندر۹۰ از منظر کیفیت و دوام فنی در سطحی بالاتر از محصولات مشابه داخلی قرار می‌گیرد و همین نکته نیز مهم‌ترین نقطه قوت آن محسوب می‌شود. درنتیجه، مشتریان ایرانی استقبال مطلوبی از رنو ساندرو معمولی و استپ‌وی به عمل آورده‌اند و درحال‌حاضر، این خودرو به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین هاچ‌بک‌های تولید داخل در بازار کشور میان مشتریان دست‌به‌دست می‌شوند.

 

۸٫ کیا اپتیما

 

12.jpg

 

«کیا اپتیما» با نسخه فیس‌لیفت نسل دوم خود به بازار کشور راه یافت و توانست فروش نسبتا قابل‌قبولی را تجربه کند؛ اما اوج محبوبیت اپتیما در ایران، به نسل سوم آن یعنی مدل TF بازمی‌گردد.

 

این خودرو با طراحی انقلابی و بسیار اسپرت نسبت به نسل دوم راهی بازار کشور شد و از همان ابتدا، به‌عنوان یک سدان جذاب توانست مشتریان بسیاری را به سوی خود جلب کند. اپتیما از لحاظ فنی، نقاط مشترک زیادی با هیوندای سوناتا دارد و مالکان دغدغه تامین لوازم یدکی آن را ندارند. توان فنی مطلوب، خدمات پس‌ازفروش گسترده، تعمیرات نسبتا آسان، وفور قطعات یدکی و طراحی ظاهری بسیار جذاب، ازجمله دلایلی هستند که کیا اپتیما نسل سوم را در ایران به سدانی پرفروش تبدیل کرده‌اند. ناگفته نماند نسل چهارم کیا اپتیما (JF) نیز به بازار کشور راه یافته و اگرچه به فروش مناسبی دست یافته است، اما رونق بازار آن به اندازه نسل سوم برآورد نمی‌شود.

 

۹٫ هیوندای سانتافه

 

10.jpg

 

کراس‌اوور میان‌سایز محبوب شرکت هیوندای یعنی مدل سانتافه در بازار ایران با استقبال مناسبی همراه بوده است. این خودرو در قالب نسل دوم و سوم به بازار کشور راه پیدا کرد و هر دو نسل آن مورد استقبال فراوان مشتریان ایرانی واقع شد. درحال‌حاضر نیز نمونه‌های دست‌دوم هیوندای سانتافه با مدل‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ در بازار موجود هستند که با رونق فراوان میان مشتریان دست‌به‌دست می‌شوند و به‌راحتی می‌توان این خودرو را به پول نقد تبدیل کرد.

 

۱۰٫ تویوتا کمری

 

«تویوتا کمری» یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های ژاپنی در سطح ایران و جهان به شمار می‌رود. این خودرو در قالب نسل‌های مختلف به بازار ایران راه یافته و جزو خوش‌فروش‌ترین سدان‌های میان‌سایز وارداتی محسوب می‌شود. ازجمله دلایل اقبال مشتریان به گونه‌های مختلف تویوتا کمری را می‌توان به دوام فنی مطلوب، کیفیت ساخت بالا، خدمات پس‌ازفروش مناسب، هزینه نگهداری پایین و فرآیند نسبتا ساده تعمیرات فنی آنها نسبت داد.