به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :پس از کش‌ و قوس‌های زیاد بلاخره آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، اما هر روز بر تعداد منتقدان آیین‌نامه واردات خودرو افزوده می‌شود.

به نقل از ایسنا، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: قانون ساماندهی بازار خودرو در مجلس تصویب شد. بر اساس ماده ۴ این قانون که درباره واردات خودرو تعیین تکلیف شده است، دولت وظیفه داشت برای سازوکار واردات خودرو آیین‌نامه تنظیم کند. اکنون این آیین‌نامه تنظیم شده است، اما بر اساس آنچه که بنده مطالعه کردم این آیین‌نامه ایراداتی دارد.

اولین ایراد وارد بر آیین‌نامه واردات خودرو

لطف‌الله سیاهکلی بیان کرد: ای کاش با مجلس نیز در تهیه آیین‌نامه مشورت می‌شد. یکی از ایردات آیین‌نامه واردات خودرو این است که بیشتر بر واردات خودروهای زیر ۱۰هزار دلار تمرکز دارد. خودروهای زیر ۱۰هزار دلار باب میل مردم ما نیست. عموم مردم و جوانان کشور ما دوست دارند ماشین خوب داشته باشند. ماشین خوب با ماشین لوکس متفاوت است. هرچند که ممکن است عده‌ای علاقه داشته باشند که ماشین لوکس سوار شوند برای آنها نیز باید راهکاری در نظر گرفت که عوارض و مالیات آن را بدهند و بعد هم ماشین لوکس سوار شوند.

سیاهکلی اظهار کرد: خودرو زیر ۱۰هزار دلار خودروی خوبی نیست. نظر ما این است که عوارض واردات ۸۰درصد خودروها زیر ۲۵هزار دلار باشد. عوارض واردات ۲۰درصد نیز بالای ۲۵هزار دلار باشد. ولی خودروهایی که زیر ۲۵هزار دلار ارزش دارند با عوارض گمرکی ۱۰ الی ۲۰درصد وارد شوند. مابقی نیز با عوارض پلکانی ۲۰۰ درصد یا ۳۰۰ درصد وارد شود. هرکس می‌خواهد ماشین لوکس سوار شود باید پول آن را بپردازد. این درآمد نیز صرف افزایش کیفیت خودروهای داخلی شود.