به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس ،مرکز آمار اطلاعاتی از هزینه درآمدهای شهری در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده است. در این اطلاعات، به برآورد سالانه میانگین هزینه های کل، خوراک (در ۱۰ صفت اصلی) ، غیرخوراک (در ۱۰ صفت اصلی) و درامد خانوارها و نیز براورد تغییرات سالانه این میانگین […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس ،مرکز آمار اطلاعاتی از هزینه درآمدهای شهری در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده است. در این اطلاعات، به برآورد سالانه میانگین هزینه های کل، خوراک (در ۱۰ صفت اصلی) ، غیرخوراک (در ۱۰ صفت اصلی) و درامد خانوارها و نیز براورد تغییرات سالانه این میانگین ها در سطح مناطق شهری کل کشور و هر یک از استان ها اشاره شده است.

در این گزارش به درصد خانوارهای شهری دارای اتومبیل شخصی در سال ۱۴۰۱ براساس اطلاعات مرکز آمار ایران پرداخته شده است.

استان یزد در صدر جدول اتومبیل‌داران

بنا به اطلاعات مرکز آمار، در کشور ۵۳.۷۲ درصد از خانوارهای شهری دارای اتومبیل شخصی هستند. یعنی تقریبا بیش از نیمی از افراد.

همچنین خانوارهای شهری ۱۵ استان کمتر از میانگین کل کشور دارای اتومبیل شخصی اند و در مقابل خانوارهای شهری ۱۶ استان بیشتر از میانگین کل کشور اتومبیل شخصی دارند.

بررسی های آماری نشان می دهد خانوارهای شهری استان یزد با ۷۱.۴۵ درصد بیشترین مالکیت اتومبیل شخصی را در کشور دارند. پس از استان یزد، استان های کرمان و خراسان جنوبی به ترتیب به میزان ۶۶.۸ و ۶۵.۹ درصد بیشترین مالکیت را دارا می باشند.

در مقابل خانوارهای شهری استان لرستان با ۳۵.۱۳ درصد کمترین میزان اتومبیل شخصی را در کشور ثبت کرده اند. پیش از آن، استان های کرمانشاه و گیلان به ترتیب به میزان ۳۷.۶۴ و ۳۹.۸ درصد کمترین مالکیت اتومبیل شخصی را در کشور دارا می باشند.

020913

تهران، استانی با مساحت کم و تراکم جمعیتی بالا

به طور کلی از لحاظ مساحتی، استان تهران سومین استان کوچک و بزرگترین استان به لحاظ جمعیت در ایران است. همین موضوع، به خوبی تراکم شدید جمعیت در تهران را اثبات می‌نماید. آیا بالا بودن تراکم جمعیت موجب استفاده بیشتر از اتومبیل شخصی شده است؟

به بررسی اکوایران، خانوارهای شهری استان تهران ۵۵.۲۸ درصد دارای اتومبیل شخصی هستند. به عبارتی باوجود تراکم جمعیتی بالا در پایتخت اما درصد مالکیت اتومبیل شخصی در این استان تنها اندکی از میانگین کشور که رقم ۵۳.۷۲ درصد ثبت شده است، بالاتر است.