بازار شنبه ۱۱ شهریور را با توجه به اخبار مثبتی که در هفته قبل از جمله افزایش نرخ پایه دلار محصولات پتروشیمی و پالایشی منتشر شده بود با امیدواری بسیاری آغاز کرد ولی...

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس، بازار شنبه ۱۱ شهریور را با توجه به اخبار مثبتی که در هفته قبل از جمله افزایش نرخ پایه دلار محصولات پتروشیمی و پالایشی منتشر شده بود با امیدواری بسیاری آغاز کرد ولی افت یک درصدی شاخص کل و بیش از ۱.۳ درصدی شاخص کل هم وزن به پایان رساند. بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از پول اشخاص حقیقی نیز از بازار خارج شد و ارزش معاملات هم نسبت به هفته قبل افت قابل توجهی را تجربه کرد.
در روزهای بعدی نیز افت ارزش معاملات خرد و خروج نقدینگی را شاهد بودیم. تاثیر مصوبه اخیر ارزی در مورد نرخ پایه محصولات پتروشیمی و پالایش همچنان محل بحث بین فعالان بازار است. در حالی که بخش عمده‌ای از محصولات پتروشیمی و پالایشگاه با افزایش نرخ پایه محصولات مواجه شدند وضعیت لوبکات و مواد اولیه شوینده درهاله‌ای از ابهام قرار دارد و گمانه زنی‌ها مبنی بر جبران مابه‌التفاوت خوراک ۳۷ هزار و فروش بر مبنای ۲۸.۵۰۰ تومانی این گروه توسط دولت حکایت دارد. در گروه خودرویی همچنان نگاه‌ها به معامله بلوکی نماد خودرو است که خریدار آن گروه بهمن خودرو بود که در نهایت توسط هیات تجدید نظر شورای رقابت تایید شد. ظاهرا بهمن خودرو در تلاش برای خرید بلوک بانک تجارت در نماد «خودرو» است. افزایش یا عدم افزایش نرخ خودرو نیز توجهات را به خود جلب کرد.
در حالی که اخباری مبنی بر افزایش نرخ محصولات خودرویی به گوش می‌رسید شورای رقابت این موضوع را تکذیب کرد. گروه بانکی همچنان در انتظار تکلیف نرخ تسعیر ارز و فروش مازاد دارایی نمادهای این گروه است.

نمادهای تاثیرگذار
از اخبار تاثیرگذار بر بازار خبر لایحه کاهش ۱۵ درصدی نرخ مالیات شرکت‌ها بود که به نقل از رئیس سازمان امور مالیاتی منتشر شد.
گروه «شستا» همچنان تحت تاثیر اخبار تجدید ارزیابی شرکت‌های زیرمجموعه قرار دارد. در مجمع عمومی سالانه شرکت‌های این گروه خبر از افزایش سرمایه زیرمجموعه‌های این هلدینگ معظم از محل تجدید ارزیابی‌ها و با اولویت گروه سیمانی مطرح شد. بنابر اطلاعیه‌های منتشره کدال «شکام» خبر از افزایش نرخ محصولات داد. سرمایه گذاری خوارزمی در گزارش سالانه خود خبر از رشد ۵۰ درصدی سود خالص خود داد. «مادیرا» برای تامین سرمایه در گردش خود ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرد. «کوثر» در اطلاعیه‌ای از فروش املاک خود به ارزش ۳۰ میلیارد تومان خبر داد. در مجمع «تیپیکو» به ازای هر سهم ۳۸۶ تومان تقسیم شد. در بازارهای جهانی در یک هفته اخیر گروه انرژی هفته مثبتی را پشت سر گذاشتند. قیمت نفت برنت با رشد ۲ درصدی به بیش از ۹۱ دلار رسید.
گازوئیل هم بیش از ۵ درصد رشد داشت. مهمترین عامل در رشد گروه انرژی به توافق عربستان و روسیه برای محدود کردن تولید نفت باز می‌گردد. گروه فلزات بر خلاف گروه انرژی با افت مواجه شد به نحوی که نقره بیش از ۳ درصد ارزش خود را از دست داد و طلا افت یک درصدی را تجربه کرد. قیمت مس نیز کاهش حدودا ۲ درصدی را متحمل شد. مهمترین عامل این افت را می‌توان به احتمال سیاست‌های ضد تورمی فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره و نیز آمار ناامید کننده PMI چین و اتحادیه اروپا دانست.

شروع هفته‌ای پر عرضه
در ۱۱ شهریور بازار، با انتشار تصویب نامه هیات وزیران در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع و برداشت منفی از این مصوبه شاهد افزایش عرضه‌ها شد. طبق این اطلاعیه نرخ گاز به فرمول سال ۹۴ بازگشته اما در خصوص مشخص نبودن قیمت گاز صادراتی ایران و همچنین نرخ تسعیر دلار ابهام در بازار افزایش یافت. شایعه حذف ارز ۲۸۵۰۰ پتروپالایشی‌ها بار دیگر در بازار اوج گرفت. از خبرهای مهم این روز می‌توان به احتمال تغییر نرخ‌های جدید کارخانه‌ای خودروها اشاره کرد. این اتفاقات سبب شد که عرضه‌ها در بازار کاهش یابد و در نهایت شاخص با رشد اندک ۰.۰۵ درصدی در محدوده ۲ میلیون و ۱۰۵ هزارواحد قرار گرفت. ارزش معاملات نیز حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و باتوجه به معاملات این روز خروج پول حدود ۶۰۰ میلیارد تومانی را شاهد بودیم.

پالایشی‌ها پر رنگ شدند
در ۱۲ شهریور بازار متعادل و با عرضه شروع شد اما بتدریج شاهد بهبود معاملات در گروه پالایشی بودیم. ارزش معاملات کاهشی بود و درمحدوده ۵۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. خبر فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و شایعه حذف ارز ۲۸۵۰۰ بیشترین تاثیر را بر گروه پالایشی گذاشت در واقع این شایعه در روزهای گذشته توسط بازار پیشخور شده بود و بازار به این شایعه قطعیت پیدا نکرده بود. در نهایت شاخص با افزایش اندک به رقم ۲ میلیون و ۱۱۱ هزارواحدی رسید.
در ۱۳ شهریور بازار در ابتدای وقت با خبر تغییر نرخ ارز تسعیر محصولات پتروپالایشی بر مبنای نرخ حواله در مرکز مبادله ایران با تقاضا همراه شد. البته حذف ارز ۲۸۵۰۰ در بورس کالا برای برخی از شرکت‌ها که مواد اولیه تولیدشان را با نرخ پایه می‌خریدند اثر مثبتی نداشت و بیشتر شرکت‌ها از این مصوبه بهره‌مند می‌شوند که محصولات خودرو را بدون رقابت و با قیمت پایه به فروش می‌رساندند.
در نیمه دوم بازار خبرهای مثبت د رگروه خودرویی سبب شد تقاضا در این صنعت افزایش یابد. در پایان معاملات شاخص کل با رشد ۲۴ هزار واحدی در سطح ۲ میلیون و ۱۳۶ هزار واحدی قرار گرفت وارزش معاملات نیز افزایشی شد و به محدوده ۶۹۰۰ میلیارد تومان رسید. در ۱۴ شهریور با توجه به پیشخور شدن اخبار مثبت حذف ارز ۲۸۵۰۰ پتروپالایشی‌ها و فرموله شدن نرخ خوراک آنها، بازاری متعادل را شاهد بودیم، حجم معاملات خرد را در محدوده ۷۱۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. در نیمه دوم معاملات عرضه‌ها به دلیل تعطیلات پایان هفته بر تقاضا پیشی گرفت. در نهایت شاخص کل با رشد ۰.۶۹ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رسید و سه صنعت خودرو، فرآورده نفتی، محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معامله را در بازار داشتند.

پرعرضه اما منفی
در اولین روز هفته گذشته بازاری پرعرضه و منفی به خصوص در نمادهای کوچک و متوسط را شاهد بودیم. بازار از ابتدای شهریور ماه با رشدی حدود ۱۰ درصد همراه بود که از عوامل عرضه‌های بازار روز شنبه می‌توان به شناسایی سود توسط کوتاه مدتی‌ها و همچنین رسیدن به نقاط مقاومتی شاخص اشاره کرد. از عوامل دیگر می‌توان به ریسک سیاسی منطقه اشاره کرد. ارزش معاملات کاهشی و به سطح ۵۵۰۰ میلیارد تومان رسید و شاخص کل با کاهش حدود ۰.۹۹ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۱۲۹ هزار واحد رسید. خروج پول سنگین حدود ۱۰۰۰ میلیارد از بازار را شاهد بودیم.

سبقت فروشندگان از خریداران
دومین روز معاملاتی هفته با غلبه فرشندگان بر خریداران شروع شد و نیمه‌های بازار با موجی از تقاضا همراه شد و در نهایت با منفی به پایان رسید. نگرانی در خصوص تنش‌ها میان ارمنستان و آذربایجان با خبر توافق کاهش یافت و درنتیجه ریسک سیاسی بازار کاسته شد. ارزش معاملات کاهشی و در محدوده ۴۴۰۰ میلیارد تومان نشان از بی رمقی بازار دارد با وجود افزایش قیمت نفتا به بالای ۹۰ دلار بازار با تقاضا همراه نشد، برخی از این عوامل می‌توان به تسویه اعتباری کارگزاران در شهریور ماه و سیاست‌های انقباضی دولت و نبود نقدینگی جدید در بازار دانست. در نهایت شاخص کل با کاهش حدود ۰.۲۸ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار واحدی رسید.

اخبار افزایش نرخ به گوش می‌رسید
در روز دوشنبه بازار شرایط بهتری داشت و با انتشار خبر مبنی بر صدور رای هیات تجدید نظر شورای رقابت به نفع گروه بهمن و شرکت کروز، این گروه با تقاضا همراه شدند. شایعاتی از افرایش نرخ خودروسازان به گوش می‌رسد. اثر اخبار مثبت در بازار تمام شده و دچار بلاتکلیفی است و نیاز به محرک جدیدی برای رشد دارد همچنان بازار کم رمق و کم حجمی را شاهد بودیم که ارزش معاملات خرد در محدوده ۳۹۰۰ قرار گرفت.
از اخبار مهم این روز می‌توان به نشست شورای حکام آژانس اتمی اشاره کرد. در نهایت شاخص با افت اندک روی کانال ۲ میلیون و ۱۲۲ هزار واحد درجا زد. در روز سه شنبه بازاری متعادل و مثبت را شاهد بودیم. حجم و ارزش معاملات بی‌رمق و حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان است. خروج پول حدود ۲۵۰ میلیارد تومان از بازار ثبت شد. بازار نه فروشنده خاصی دارد و نه خریدار قوی و شرایط سکون در بازار حاکم است. درنهایت شاخص کل با رشد اندک ۴۴۰۰ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۱۲۷ هزار واحدی به پایان رسید.