رئیس کل گمرک گفت: هنوز آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای دست دوم به گمرک ابلاغ نشده است.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس,محمد رضوانی‌فر، رییس کل گمرک در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی ، در پاسخ به سئوالی درباره‌ی واردات خودروهای دست دوم ، روند ورود خودروهای صفرکیلومتر را نیز تشریح کرد و گفت: از ابتدای سال تا کنون ۶۹۰ دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است.

‌ وی گفت: تا کنون ۱۶۲۱ دستگاه‌ خودرو به گمرکات اجرایی اظهار شد که حدود ۹۲۸ دستگاه خودرو در حال طی تشریفات و حدود ۶۹۰ دستگاه خودرو نیز ترخیص شده است. بر اساس سقف واردات ۲ میلیاردی خودرو در سال جاری وصول حدود ۴۰ همت حقوق ورودی پیش بینی شده است. بر این اساس عجله ما برای ترخیص خودرو از ذی نفعان و فعالان بازار خودرو بیشتر است. تا روز ۲۰ مرداد ۵۹ همت واریز به خزانه داشتیم که دو برابر شده اما در حوزه حقوق ورودی خودرو از تعهدات بودجه عقب هستیم.

وی گفت: طی چند روز آینده مدت زمان یک‌ماهه تدوین آیین نامه واردات خودرو به پایان خواهد رسید و در صورت ابلاغ آیین نامه مذکور برای ترخیص خودروهای کارکرده و دست دوم نیز آمادگی داریم.

محمد رضوانی‌فر با اشاره به وضعیت ترخیص کالا از گمرکات کشور، اظهار: سه علت عمده برای ایستایی کالا در گمرک وجود دارد، نکته اول اشکالاتی که مربوط به قبل از اظهار کالاست که در این حوزه گمرک دخالتی ندارد، بخشی از رسوب و ماندگاری مربوط به بعد از اظهار کالا و مورد سوم مربوط به زمانی است که با وجود اظهار کالا از گمرک خارج نمی‌شود.

رضوانی فر گفت: موجودی داخل محوطه و روی کشتی داخل اسکله کمتر از ۵ میلیون تن کالا است. ۱۴ کشتی در کنار اسکله و ۲۵ اسکله در لنگرها قرار گرفته است.

رئیس کل گمرک اظهار داشت: در حال حاضر ۴.۸ میلیون تن کالا موجودی در گمرکات و شامل محوطه و پای اسکله و کشتی داریم که از این رقم ۳.۲ میلیون تن در محوطه گمرک، ۱۴ فروند کشتی در کنار اسکله و ۲۵ کشتی در لنگرگاه‌ها پر از کالا وجود دارد که ۱.۳ میلیون تن کالا را شامل می‌شود.

به گفته رضوانی‌فر؛ بسیاری از بنادر بزرگ دنیا محل نگهداری و انبار کالاهای اساسی است. در کشور ما هم ۹۰ درصد مخازن نگهداری روغن خام که مربوط به شرکت بازرگانی دولتی و یا شرکت پشتیبانی امور دام است، در بنادر وجود دارد که مرتب محموله جدید وارد می‌شود و محموله‌های قدیمی ترخیص می‌شوند و از این انبارها به عنوان ذخیره استراتژیک استفاده می‌شود.

وی همچنین در مورد معطلی ۲۰۰ تن گوشت در بنادر گفت: بخشی از این گوشت‌ها مجوز قرنطینه دامپزشکی گرفته بود و ترخیص شد. یک بخش مجوز نداشت و در روزی که مجوز آن صادر شد، در کمتر از ۴ ساعت محموله ترخیص شد.

رئیس کل گمرک تأکید کرد: در ۴ ماه امسال ۷.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴.۸ میلیارد دلار وارد کشور شده است و ایستایی رقم کوچکی به معنای اشکال مبنایی در کار نیست.

واردات بنزین نداشتیم؛ صادر هم نمی‌کنیم

رضوانی فر همچنین در مورد بنزین گفت: از ابتدای سال واردات و صادرات بنزین نداشتیم. در سال قبل ۴۳ درصد صادرات کشور مربوط به صادرات پتروشیمی، گاز و میعانات گازی و به ارزش ۲۳.۵ میلیارد دلار بوده است.

وی در مورد همکاری گمرکات ایران با کشورهای همسایه گفت: ۷۵ درصد تجارت ایران با کشورهای هند، چین، امارات، ترکیه و عراق انجام می‌شود که با اکثر این کشورها توافق‌نامه گمرکی داریم و وقتی وارد سازمان‌هایی مانند پیمان شانگهای می‌شویم، معاهدات گمرکی با آنها منعقد می‌شود و عملیات گمرکی به آسانی انجام می‌شود.

ترازتجاری ایران مثبت است

او درباره‌ی تراز تجاری ایران توضیح داد: در چهار ماه ابتدایی سال ۱۵.۹ میلیارد دلار کالا به وزن ۴۵.۸ میلیون تن از ایران صادر شده است که از نظر وزنی کالاها افزایشی ۲۹ ردصدی و از نظر ارزشی کاهش هشت درصدی داشته‌اند.

او ادامه داد: میزان واردات نیز ۱۹.۵ میلیارد دلار به وزن ۱۱.۸ میلیون تن بوده است.

به گزارش ایسنا,رضوانی‌فر درباره دلایل کاهش ارزش صادرات در عین افزایش وزن، به کاهش قیمت محصولات پتروشینی اشاره کرد و گفت: هر چند تراز تجاری ما در بخش غیرنفتی منفی چهار میلیارد دلار است انا اگر میزان صادرات نفت به این تراز افزوده شود، تراز تجاری‌مان مثبت خواهد شد.به گفته وی قرار است آمار صادرات برق نیز در آمارهای ما لحاظ شود.