به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس، اکبر گداری، سرپرست دفتر روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت با اشاره به دستاوردهای سفر وزیر صمت به ازبکستان، گفت: عباس علی آبادی، وزیر صمت به همراه یک هیات تجاری از بخش خصوصی ۴ تا ۷ بهمن سال جاری عازم ازبکستان شد؛ در این […]

  • به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس، اکبر گداری، سرپرست دفتر روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت با اشاره به دستاوردهای سفر وزیر صمت به ازبکستان، گفت: عباس علی آبادی، وزیر صمت به همراه یک هیات تجاری از بخش خصوصی ۴ تا ۷ بهمن سال جاری عازم ازبکستان شد؛ در این سفر مقرر شد وزیر انرژی ازبکستان برای پیگیری موضوعات و امضای توافقات نهایی عازم تهران شود.

وی با بیان اینکه وزیر انرژی ازبکستان ۱۳ اسفند وارد تهران شد، اضافه کرد: میرزا محمود اوف چورابیک، وزیر انرژی ازبکستان به همراه تیمی از معاونان وزارتخانه‌های مختلف این کشور از جمله حمل و نقل، معدن و تجارت و سرمایه‌گذاری و تعدادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به تهران آمدند.

به گفته گداری سفر هیات دولتی ازبکستان تا ۱۶ اسفند ادامه خواهد داشت.

سرپرست دفتر روسیه و قفقاز سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامه‌ریزی دیدارهای هیات دولتی ازبکستان از ایران، اظهار کرد: معاونان وزارت صمت در ۵ کمیته مختلف از جمله صنعت، خودرو، دارو، معدن و حمل و نقل هیات ازبکی را همراهی خواهند کرد.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سه شنبه ۱۵ اسفند، وزیر صمت و وزیر انرژی ازبکستان جمع‌بندی از توافقات نهایی فی مابین دو کشور را ارائه خواهند داد که امیدواریم این سفر نتایج مثبتی برای ما همراه داشته باشد.گداری با برشمردن مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به ازبکستان، بیان کرد: انواع کامپاندهای پلیمری، کابل، محصولات مربوط به خوراک آماده آبزیان، پروفیل فولادی و. در یک سال اخیر به ازبکستان صادر شده است و از این کشور نیز نخ پنبه، پتاسیم، حبوبات، لوبیا چیتی و نخ ابریشمی وارد ایران شده است.

سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه حجم مبادلات ۱۰ ماهه ایران با ازبکستان را بیش از ۳۷۰ میلیون دلار دانست و افزود: حجم صادرات به این کشور بیش از ۲۷۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰ درصدی کرده است. همچنین حجم واردات حدود ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گزارش ایبنا،وی در پایان با تاکید بر اینکه ازبکستان جزو ۱۵ کشور هدف صادراتی ایران است، گفت: در ۲۰۲۳ حجم مبادلات ایران طبق گزارش مرکز آمار ازبکستان بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.