به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، افزایش سرانه مصرف بنزین باعث شده تا باز هم انگشت اتهام به سمت مردم باشد. این در حالی است که نه مسئولی کاری به کار خودروسازان دارد که توجهی به تولید خودروهای کم مصرف ندارند و نه اشاره‌ای به نحوه و میزان تولید می‌شود که […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، افزایش سرانه مصرف بنزین باعث شده تا باز هم انگشت اتهام به سمت مردم باشد. این در حالی است که نه مسئولی کاری به کار خودروسازان دارد که توجهی به تولید خودروهای کم مصرف ندارند و نه اشاره‌ای به نحوه و میزان تولید می‌شود که متناسب با مصرف انجام نمی‌شود.

مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در سال‌های اخیر با اظهارات جنجالی‌اش بیشتر مورد توجه قرار گرفته، این بار نیز ضمن پیشنهاد قیمت ۲۶ هزار تومانی برای بنزین، از مردم خواست تا با استفاده از خودروهای کم مصرف، این افزایش نرخ را جبران کنند.

گذشته از اینکه او به‌عنوان نماینده مردم توجهی به عقب‌ماندگی دستمزد کارکنان و اثرات تورمی بنزین ۲۶ هزار تومانی ندارد، باید از این سوال را مطرح کرد که منظور میرسلیم دقیقاً کدام خودروی کم‌مصرف است؟

حتی خودروهایی نظیر پراید و کوییک که از آن‌ها به‌عنوان محصولات کم‌مصرف یاد می‌شود، در هر ۱۰۰ کیلومتر بیشتر از هفت لیتر (گاهی تا ۱۰ لیتر) مصرف بنزین دارند که طبق استانداردهای جهانی در دسته خودروهای کم مصرف قرار نمی‌گیرند.

در همین زمینه رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، در گفتگویی که هفته گذشته با تابناک داشت اعلام کرد که خودرو‌های خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ لیتر مصرف و خودرو‌های ایرانی ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف دارند.

از این رو تنها گزینه‌هایی که پیش روی ایرانیان باقی می‌ماند، خودروهای هیبریدی است که علاوه بر موتور درون‌سوز بنزینی، پیشرانه الکتریکی هم دارند و به مصرف‌کنندگان امکان کاهش مصرف بنزین را می‌دهند.

خودروهای کم مصرف در ایران

در بین خودروهای مورد اشاره، تویوتا پریوس ارزان‌ترین آن‌هاست که حداقل دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. در این بین نرخ BMW i8، دیگر هیبریدی موجود در بازار ایران به ۲۳ میلیارد تومان هم می‌رسد.

خودرو-کم

بر این اساس مشخص نیست فردی که خود را نماینده مردم در قوه قانون‌گذاری می‌داند، چطور انتظار دارد شهروندان پراید، تیبا، کوییک یا پژوی خود را کنار بگذارند و به‌یکباره سوار لکسوس و بی‌ام‌و میلیاردی شوند!

به‌ویژه آنکه امسال حداقل حقوق کارگران از سوی شورای کار کمتر از هشت میلیون تومان اعلام شد. بدین ترتیب حتی اگر دستمزد افراد در ماه هشت میلیون تومان هم باشد و تمام آن را حفظ کنند و قید خورد و خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان و … خود را بزنند، حداقل باید ۳۰۶ ماه، یعنی معادل ۲۵٫۵ سال کار کنند تا بتوانند ارزان‌ترین خودروی کم‌مصرف موجود در بازار ایران، آن هم به قیمت امروز بخرند.

همچنین در صورتی که قیمت بنزین ۲۶ هزار تومان شود، صاحبان خودروهای بنزین‌سوز، اگر در ماه به‌طور میانگین ۸۰ لیتر مصرف داشته باشند، باید بیش از دو میلیون تومان صرف تأمین سوخت خودروی خود کنند. یعنی فردی که در ماه هشت میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کند، باید بیش از یک‌چهارم از حقوق خود را فقط برای بنزین کنار بگذارند.

نماینده مردم یا خودروسازان؟

در این بین، گذشته از آنکه همان خودروسازانی که میرسلیم عضو هیئت مدیره آن‌هاست توان تولید خودروهای کم مصرف را ندارند، کیفیت بنزین تولیدی در ایران نیز به‌ نوعی است که حتی طالبان هم بارها آن را به کشور مسترد کرده است.

از این رو به نظر می‌رسد در چنین شرایطی صحبت از بنزین ۲۶ هزار تومانی یا نشانه‌گرفتن انگشت اتهام به سمت مردم صرفاً به مثابه ریختن همان بنزین روی آتشی است که در این مدت زیر خاکستر مانده است.