کارشناس بازار سرمایه گفت:نباید تنها بازار سرمایه را مقصر اصلی بی اعتمادی مردم به بورس دانست بلکه عوامل بسیاری در این زمینه از جمله دخالت های دولت در اقتصاد ، موثربوده است.

به‌گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :حسن رضایی پور در گفت و گو با «صدای بورس» در واکنش به سخنان رئیس قوه قضاییه، درباره این که سهامداران و مردم دیگر به بورس اعتماد ندارند، گفت:باید توجه داشت منظور از اعتماد از دسته مردم به بازار سرمایه کدام گروه از سهامداران است چرا که در حال حاضر سهامداران به چند دسته و گروه تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: گروهی از سهامداران کسانی هستند که کد بورسی دارندکه بخش قابل توجهی از آنها مربوط به سهام عدالت است و همچنان با اتفاق های سال ۹۹ بلاتکلیف مانده و ارتباطی هم به بازار سرمایه ندارد و شاید بتوان گفت بخشی از بی اعتمادی به این بازار را ایجاد کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: گروه دیگر از سهامداران کسانی هستند که در عرضه های پالایشگاه ها و بانک ها با نمادهای دارا و پالایش مشارکت دارند و سهام آنها براساس قیمتی که عرضه شده مورد معامله قرار گرفته و حمایتی از سهم نشده و بازارسرمایه در این مسیر دخالتی نداشته است.

رضایی پور دستکاری در قیمت ها و قیمت گذاری دستوری برای برخی صنایع را از دیگر عوامل بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه دانست و افزود: به طور یقین زمانی که قیمت گذاری ها به صورت دستوری انجام شود صنایع بورسی را تحت تاثیر قرار داده که در این بین مقصر اصلی وزارت صمت به ویژه دولت است.

وی به تغییر مداوم قیمت نرخ خوراک اشاره کرد و اظهارداشت: از ابتدای سال تا کنون نرخ خوراک دست خوش تغیرات بسیاری شد که این مسئله ارتباطی به بازار سرمایه ندارد چرا که نرخ ها در دولت تعیین می شود . آنچه که رییس قوه قضاییه در مورد آن بیان کردند شاید این مسائل را بصورت جمع و کلی دیدند و به نوعی این را به بازار سرمایه ربط داده اند . اگر دقیق تر این موضوع مورد بررسی قرار گیرد در بی اعتمادی سهامداران و مردم مقصر اصلی دولت و زیر مجموعه های آن است نه بازار سرمایه.

مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا با تاکید براینکه مقصر بی اعتمادی مردم به بورس دولت است، گفت: نبود شفافیت، برنامه ریزی ، کسری بودجه و بسیاری موارد دیگر که بازار سرمایه را به نوعی تحت فشار قرار داده باعث شده است تا بزار سرمایه مقصر بی اعتمادی مردم به این بازار شناخته شود.

رضایی پورتصریح کرد: فرض برآن که مقصر اصلی بی اعتمادی مردم به بورس بازار سرمایه است، این موضوع باید با راهکارهای کارشناسی و علمی حل شود/اگر نظرات کارشناسان این بازار را در ماه های گذشته رصد کنیم مشاهده خواهیم کرد که هشدارها درباره بی اعتمادی مردم به بورس داده شده بود اما هیچ یم از نهاد ها و ارگان های مرتبط به این هشدارها توجهی نکردند. به طوری که در ریزش سنگین بازار در اردیبهشت ماه امسال جمعی از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه نامه ای را منتشر کردند که در ا« اعلام شد که این ریزش دلیل روشنی ندارد و باید بررسی شود.اگر دستگاه قضا قصد ورود به این موضوع دارد بهتراست به منشا بی اعتمادی مردم به بورس بپردازد .

وی ادامه داد: باید منشا بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه مورد هدف قراردهد و نباید تنها با مقصر دانستن بازار سرمایه بی اعتمادی مردم و سهامداران به این بازار را گسترش داد.

کارشناس بازار سرمایه به اظهار نظرهای برخی در ماه های گذشته که بازار روند خوبی و معتقد بودند اعتماد به بورس بازگشته است اشاره کرد و افزود: موضوع اعتماد نیست باید توجه داشت کسانی که به سمت بورس می روند را باید به چند دسته تقسیم کرد، دسته اول سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان حرفه ای که هیچ وقت از این بازار خارج نمی شوند و براساس اعداد و متغیر ها معاملات خود را انجام می دهند و طبیعی است که ریسک را هم اندازه گیری می کنند بخش قابل توجهی از سرمایه گذاران حرفه ای در این بازار هستند که هرگز از این بازار نمی توانند خارج شوند آن هم به دلیل این است که کسب و کار اصلی شان این بازار است . در این دسته شرکت های دولتی و شرکت ها حقوقی بزرگ مثل بیمه ها و بانک ها هم حضور دارند.

وی ادامه داد: دسته دوم افرادی هستند که به عنوان کوچ نشین شناخته می شوند این افراد نقدینگی بالایی در اختیار دارند که بازار سرمایه را مثل بازار طلا، ارز ، خودرو و مسکن می بینند و هرجایی که احساس می کنند سود بیشتری می توانند بدست آورند به سمت آن بازار حرکت می کنند در این حالت وقتی بازار سرمایه دچار رکود می شود نقدینگی خود را از بازار خارج و به بازار های موازی منتقل می کنند که این خود باعث ایجاد تورم خواهد شد.

وی گفت: دسته سوم مردم عادی هستند کسانی که پس اندازهای سنتی دارند. اتفاقی که در سال ۹۹ رخ داد به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی از سوی دولت برای سرمایه گذاری در بورس و نبود شرایط کافی برای حجم بالای پذیرش در این بازار باعث به وجود آمدن مشکلاتی شد که متضرر اصلی آن مردم بودند اما اکنون تمامی آن شرایط برطرف شده و ابازر های مالی متنوع در بازار راه اندازی شده است که از آن جمله می توان به صندوق های درآمد ثابت، صندوق های سهامی و اهرمی برای انواع سلیقه ها اشاره کرد و همچنین زیر ساخت های نرم افزاری کاملا مهیا است ومی توان گفت امادگی کافی و لازم برای پذیرش و جوابگویی به این دسته از مردم برای ورود به بازار وجود دارد .

کارشناس بازار سرمایه افزود:‌ باید تاکید کرد آن بی اعتمادی که از نظر کارشناسان بازار سرمایه متغیر های اقتصادی بوده که در بازار قابل اندازه گیری هستند، نظیر سود آوری شرکت ها نسبت به سال ۹۹ به نصف یا در برخی از نماد ها به یک سوم و همچنین ارزش بازار ، ارزش ارزی و دلاری بازار به روزهای قبل از سال ۹۸و۹۷ رسیده است با این اندازه ها سرمایه گذاران حرفه ای یا آن دسته میانی که به دنبال بازار های مختلف هستند به اعداد و ارقام اعتماد می کنند نه به کلیت بازار، اما برای دسته سوم که همان مردم عادی با پس انداز سنتی هستند، شرایط هنوز برای آنها فراهم نشدهاست.

رضایی پور اظهارداشت : شرایط چطور فراهم می شود این که عنوان های پالایش یا دارایی که عرضه شد به قیمت واقعی برسد وشرکت ها و صنایع که در بورس قرار دارند دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد وشرایطی را فراهم کند که شرکت ها با یکدیگر رقابت کنند. هرزمان شرایط فراهم شد بی اعتمادی دسته سوم هم رفع می شود و آنها هم قصد ورود به بازار را خواهند داشت و بجای سپرده گذاری در بانک ها و کمک به رشد نقدینگی می توانند در این بازار حضور داشته باشند و سرمایه های مولد به سمت تولید هدایت شودو در آن صورت است که می توان نقدینگی و تورم را نیزکنترل کرد .

وی در پایان گفت: شرایط بازار سرمایه در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار دارد و در برخی از سهم ها شاهد سود آوری هستیم و می توان اعتماد را دوباره به بازار بازکرداند.