به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : برخی شرکت های خارجی از جمله هیوندای، از امکان بازگشت به ایران در صورت رفع تحریم ها خبر داده اند. خروج خودروسازی ها از کشور در شرایطی از سال ۹۷ و همراه با تحریمها کلید خورد که حالا برخی خودروسازان برای بازگشت به ایران اعلام آمادگی کردهاند.
از سال ۹۷ همراه با اعمال تحریمهای بینالمللی، تعداد زیادی از شرکای خارجی از صنعت خودروی ایران خارج شدند. عدم همکاری شرکتهای معتبر خودروسازی از ایران، از یک طرف باعث حذف بعضی از خودروسازی های خصوصی کشور شد و از طرف دیگر، باعث توقف تولید بسیاری از محصولات خودرویی شد. به همین دلیل، توقف تولید محصولات هیوندای در کرمان موتور به واسطه همین تحریمها، سهم این شرکت را در بازار خودروی ایران حذف کرد.
سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور در این رابطه تشریح کرد: پارتنر اصلی ما در دوران غیرتحریم هیوندایی کره خواهد بود. شانس همکاری با سایر خودروسازی ها کمتر است. هیوندایی از جمله شرکای بخش خصوصی خودروسازی کشور است که فعالیت گستردهای در ایران داشت؛ اما بهدلیل تحریمها مجبور به خروج از کشور شد. در حال حاضر این شرکت اعلام کرده است که درصورت لغو تحریمها می تواند در ایران مجدداً سرمایهگذاری کند.
وی ادامه داد: این شرکت کرهای در انتظار لغو تحریمهای ایران است تا نه تنها فعالیت خود را در ایران آغاز کند بلکه سهامداری هیوندایی را در کرمان موتور را دنبال کند. در حال حاضر برنامه توسعه همکاری میان کرمان موتور و هیوندایی نهایی شده و دو شرکت منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند.
فیروزی گفت: خودروسازان کشور در این سالها بیشتر با کمپانی هایی چون پژو، رنو و حتی هیوندایی وارد همکاری شدهاند.این شرکت ها، عملکرد متفاوتی با فولکس دارند، با اینکه سختگیریهای خود را مخصوص به خود را هم دارند. به عنوان مثال، هیوندایی وقتی با پیشنهاد داخلیسازی مواجه میشود، با یک نظم و سخت گیری بررسیهای لازم را انجام میدهد و اگر تامینکننده را تایید کند، اجازه داخلیسازی را به شرکت های تولیدی داخلی می دهد، اما موضوع ساخت داخل با شرکتهایی مانند فولکس به راحتی قابل پیشبرد نیست. مثلاً ما به فولکس گفتیم که حداقل اجازه تأمین باتری را به ما بدهید، ولی آنها نمی پذیرفتند و میگفتند که باتری جدید سفارش میدهیم. از این رو اگر تحریم نیز لغو شود، مونتاژ تنها اتفاقی است که در مورد فولکس و خودروسازی ایران اتفاق خواهد افتاد.
در دوران برجام کار با هیوندایی تا جایی پیش رفت که بین ۴۰ تا ۴۵ درصد تولید داخل بود. به عنوان مثال، صندلی، اگزوز، مجموعه شیشه، باتری و لاستیک را از طریق خود ما تأمین می شد. روش کار هیوندایی این است که اگر مجوز ساخت داخل قطعهای را بدهد، مبلغی را به عنوان حق دانش فنی دریافت میکند و در عوض همه اطلاعات و نقشههای موردنیاز برای ساخت قطعات را در اختیار شرکت متقاضی میگذارد.
در دوره همکاری با هیوندای، برخی مواقع قطعات برگشت میخوردند. از نظر هیوندایی، منهای قوای محرکه که داستان داخلیسازی آن کلا فرق میکند، سایر قطعات و مجموعهها برای داخلیسازی به چهار نوع تقسیم میشوند. یک نوع، قطعاتی همچون لاستیک و باتری هستند که هیوندایی بر روی آنها خیلی حساس نیست و می تواند استاندارد ملی کشور میزبان را بپذیرد. تیپ دوم مربوط به به قطعات تزئینی نظیر شیشه و سپر است که هیوندای حساسیت کمتری بر روی آنها دارد. با این حال در مورد قطعات تیپ سوم و چهارم که شامل قوای محرکه و ایمنی میشوند، حساسیت هیوندایی بسیار بالاست. در آن دور نماینده هیوندایی به ایران میآمد و به صورت رندوم برخی قطعات موردنظر را انتخاب و به کرهجنوبی میفرستاد تا در آنجا تست شوند.
وی همچنین افزود : باتوجه به تجربه همکاری ما، هیوندایی خیلی سخت گیرانه در این خصوص برخورد میکند. البته کرمان موتور با رنو کار نکرده است، ولی نسبت به این شرکت شناخت وجود دارد. خوددرروسازی پژو هم در ارائه اطلاعات بسیار خسیس است، درصورتی که وقتی هیوندای اعتماد میکند، همکاری های لازم را در انتقال دانش فنی انجام میدهد.
فیروزی گفت : اگر تحریم ها لغو شود، طبعاً ما به سراغ هیوندایی میرویم. اتفاقا چند وقت پیش که صحبت از لغو تحریمها و نهایی شدن توافق احیای برجام بود، نماینده این شرکت به ایران آمد تا درباره همکاری آینده صحبت کنیم. در حال حاضر برنامه توسعه همکاری میان کرمان موتور و هیوندا به محض لغو تحریمها میان دو شرکت نهایی شده است و دو شرکت منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند.
با این حال همکاری مثل سابق نخواهد بود.ما با هیوندایی رسما روی موضوع جوینت ونچر تفاهم کردهایم. در دوران پس از برجام و چون آقای نعمتزاده وزیر وقت صمت بسیار روی جوینت ونچر حساس بود، ما با هیوندایی تفاهم کردیم که هر وقت فروش محصولات این شرکت در ایران از ۵۰هزار دستگاه عبور کرد، این شرکت در کرمان موتور سرمایهگذاری مستقیم انجام بدهد و ما را به شبکه جهانی خود وصل کند. البته اجرای این تعهد بستگی مستقیم به شرایط سیاسی کشور و لغو تحریم دارد. ما در سال ۹۶ توانستیم ۲۶هزار دستگاه از محصولات هیوندایی را مونتاژ کنیم و اگر تحریم نمیشدیم، در سال ۹۷ به ۵۰هزار دستگاه موردنظر میرسیدیم.
وی ادامه داد: در تعهدنامه ما با هیوندایی قید شده که در صورت عبور فروش محصولات این شرکت از ۵۰هزار دستگاه در ایران، خودروساز کرهای میتواند تا ۵۰درصد از سهام کرمان موتور را بخرد. بنابراین اتفاق نخست، سهامداری هیوندایی در کرمان موتور است و اتفاق دیگر این است که ما به زنجیره جهانی تامین قطعات این شرکت وصل خواهیم شد.
اعتبار این تعهد نامه ۱۰ ساله است و چون ما آن را سال ۹۶ امضا کردهایم، تا سال ۱۴۰۶ میتوانیم از آن استفاده کنیم. رخ دادن این اتفاقات یعنی هیوندایی به نوعی مدل فعالیت در ترکیه را در ایران نیز اجرا خواهد کرد. این شرکت الان در ترکیه سالی ۲۵۰هزار دستگاه محصول تولید میکند که ۸۰درصد آن به بازارهای جهانی بهخصوص انگلستان صادر میشود. ابتدا سهام هیوندایی در این مشارکت ۳۰درصد بود، اما در حال حاضر به ۷۰درصد رسیده است. بنابراین اگر این مدل در ایران نیز پیاده شود، هیوندایی و برخی قطعهسازانش راهی کشور میشوند تا شکلی جدید از حضور خودروسازان خارجی در ایران رقم بخورد. در دوران برجام سه شرکت قطعهساز بزرگ هیوندایی یعنی ماندو، موترکس و ام اس کی هم در کشور حضور یافتند، بنابراین در آینده با سهامداری این خودروساز در کرمان موتور، شاهد ورود قطعهسازان کرهای نیز خواهیم بود.
وی اضافه کرد: هیوندایی میتواند از طریق ایران خودروهایش را به بازارهایی مانند روسیه، عربستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی شمال آفریقا صادر کند. با توجه به تعهدنامهای که حرفش را زدیم، اگر کشور دو سال دیرتر تحریم میشد، اتفاق بزرگی در کرمان موتور رخ میداد.
همکاری ما با جک به عنوان شریک تجاری استراتژیک ادامه پیدا میکند. ما در ارگ جدید به اندازه کافی ظرفیت تولید داریم، بنابراین بازگشت هیوندای منافاتی با ادامه همکاری با جک نخواهد داشت.
کرمان موتور امتیاز یکی از خودروهای شرکت جک را به طور کامل خریده است. ما جک j۴ را از این شرکت خریداری کردیم. ما در سال ۹۶ جلسهای با استاندار استان آنهویی چین، استانی که کارخانه جک در آنجاست، برگزار و توافق کردیم کرمان موتور و جک وارد فاز جوینت ونچر شوند. بنا داشتیم یک شرکت مشترک تاسیس و خودرویی را از صفر طراحی و تولید کنیم، اما تحریم مانع آن شد. در نهایت جک اعلام کرد که حاضر است در قالب فروش پلتفرم به ما همکاری لازم را انجام دهد. این شد که بر سر مدل j۴ به توافق رسیدیم و قرار شد تمام دانش فنی و قالبهای قطعات آن به کرمان موتور منتقل شود. خودروی جدید با لوگوی کرمان موتور روانه بازار میشود و قطعات آن نیز ۱۰۰درصد داخلی خواهد بود حتی در بخش قوای محرکه. در واقع موتور این خودرو توسط شرکتهای ایرانی داخلیسازی خواهد شد. البته فعلا در بخشی از قطعات الکترونیکی مربوط به مجموعه EMS به مرحله داخلیسازی نرسیدهایم. تا به امروز ۴۶۰ قالب قطعات خودروی مورد نظر به ایران ارسال و در بین ۱۲۰ قطعهساز پخش شده است.