رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این زمینه عنوان کرده تمرکز باید بر ورود خودروهایی باشد که عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند. چرا که ورود این دست خودروها میتواند سبب ایجاد رقابت در بازار خودروی کشور شود.
آن طور که دنیای اقتصاد روایت کرده، بنابراین نظر شورای رقابت روی واردات خودرویی است که برای بیشتر مصرفکنندگان قابل دسترس باشد و خودروهای لوکس که قیمت بالاتری دارند و به دنبال آن مصرفکننده کمتری نیز در داخل خواهند داشت مدنظر نیست.
بدین ترتیب با توجه به اظهارات شیوا اگر قرار بر آزادسازی واردات باشد، نباید برخلاف گذشته در انتظار ورود خودروهای لوکس و لاکچری باشیم و آنچه مدنظر رئیس شورای رقابت برای واردات است خودروهایی با قیمت متوسط و پرتیراژ خواهد بود.
رضا شیوا اما در ادامه به دلایل تصویب ماده ۴ در مجلس پرداخته و عنوان کرده که نمایندگان مجلس با توجه به شرایط کنونی بازار و خودروسازیهای کشور به واردات ورود کردهاند.
وی در ادامه تاکید کرده که بازار خودروی کشور یک بازار انحصاری است و در دولتهای گذشته وزرایی که سکاندار هدایت وزارت صمت بودند یا مدیران ارشد سازمان گسترش با تلاشهای فراوان هم نتوانستند بازیگران جدیدی را وارد این بازار کنند.
به گزارش تجارتنیوز با این روند به نظر میرسد در صورت تایید نهایی طرح مجلس برای واردات خودروهای خارجی احتمال واردات خودروهای خارجی زیر دو یا سه میلیارد تومان وجود دارد.
از جمله خودروهایی که زیر سه میلیارد تومان در بازار هستند خودروهایی مثل میراژ، آی ۱۰، آی ۲۰، آی ۳۰، چند مدل میتسوبیشی، انواع هیوندای مثل هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، النترا، انواع خودرو رنو مثل تلیسمان و انواع جوک مثل نیسان است.