به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس؛ در شماره ۵۲۰هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، وضعیت کف بازار سهام، بازار پتروشیمی، بررسی وضعیت انتشار اوراق و غیره بررسی شد. به تعویق انداختن نمود کسری بودجه در سرمقاله این شماره فردین آقابزرگی، مدیرعامل سبدگردان نیکان به انتشار اوراق و […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس؛ در شماره ۵۲۰هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، وضعیت کف بازار سهام، بازار پتروشیمی، بررسی وضعیت انتشار اوراق و غیره بررسی شد.

به تعویق انداختن نمود کسری بودجه

در سرمقاله این شماره فردین آقابزرگی، مدیرعامل سبدگردان نیکان به انتشار اوراق و تاثیرات آن بر اقتصاد و بازار سرمایه ایران پرداخت و گفت:«اوراق بدهی در تمام دنیا یکی از مزیت‌هایی است که به عنوان به کارگیری تمامی امکانات و منابع در راستای اجرا طرح‌های توسعه، طرح‌های عمرانی و جبران کمبود نقدینگی و منابع مالی دولت‌هایی که منابع خود را صرف هزینه‌های زیرساختی کرده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فشار بر بازار بدهی

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در حالی که لایحه برنامه هفتم در مجلس در دست رسیدگی است و مالیات بر عایدی در گیر و دار است، دولت لایحه بودجه ۱۴۰۳ و لایحه مالیاتی جدیدی را به مجلس داده است. لایحه بودجه چندان انباسطی نیست. یارانه‌ها رشد کمتر از تورم داشته و رقم فروش سهام و انتشار اوراق رشد بالایی داشته است. در شرایطی که فشار دولت برای فروش اوراق، بازار بدهی را به بالاترین نرخ بهره‌های تاریخی خود رسانده است و صدای عضو هیات مدیره سازمان بورس را نیز در آورده است. رئیس بانک مرکزی نیز خبر از کاهش رشد نقدینگی به زیر ۳۰ درصد داده است. شورای پول و اعتبار، محدودیت‌های بانکی «خودرو» و «خساپا» را لغو کرد که سیگنال مثبتی به بازار بود، البته بازار چندان استقبال نکرد.

یخبندان سرمایه

در آبان‌ماه سال جاری روند حرکت بازار سرمایه نزولی بود و شاخص با افت محسوسی مواجه شد. بازار در روز اول آبان‌ماه با ریزش آغاز به کار کرد و در قله ۲ میلیون و ۲۱ هزار و ۹۰۴ واحدی قرار گرفته بود و این ریزش تا ۶ آبان ادامه داشت که به پایین ترین میزان خود در ماه یعنی یک میلیون و ۹۵۱ هزار و ۲۱۷ واحد رسید که قله ۲ میلیون واحدی را از دست داد. پس از آن شاخص روند افت و خیز خود را تا تاریخ ۱۰ آبان‌ماه ادامه داد و از شنبه ۱۳ آبان تا انتهای هفته روند مثبتی را درپیش گرفت که توانست از قله ۲ میلیون واحدی عبور کند و روند ثابتی را تا دوشنبه هفته بعد حفظ کند اما از ۲۳ آبان‌ماه دوباره شاهد ریزش بازار سرمایه بودیم و این روند تا دوشنبه هفته آینده ادامه یافت اما در آخرین روز آبان شاخص کل با رشد اندک ۲ هزار واحدی روی کانال ۲ میلیون و ۲۰ هزار واحد ثبت شد و به این ترتیب تفاوت چندانی بین اولین و آخرین روز آبان‌ماه به وجود نیامد.

رقیب تراشی برای بورس

بدهی‌ها به بانکها، دولت را دست به دامن انتشار اوراق کرد. همیشه یکی از رایج‌ترین اقدامات دولت‌ها برای تامین کسری بودجه خود، استقراض از بانک مرکزی بوده است. حال اما دولت برای پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها، از انتشار اوراق دولتی خبر داده و وزیر اقتصاد گفته است: « برای پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها اوراق منتشر خواهیم کرد. این اتفاق خوبی برای بازار سرمایه نیست به طوری که یک عضو هیأت مدیره سازمان بورس گفته است: «آیا در افزایش ۳۶درصدی انتشار اوراق مالی )اوراق بدهی( ظرفیت بازارهای مالی لحاظ شده است؟ در حال حاضر تحت تاثیر افزایش تقاضای تامین مالی، نر خ‌های تامین مالی در سقف‌های تاریخی هستند.

کف بازار سهام کجاست؟

بازارسرمایه از حدود یکسال گذشته روندی نوسانی را طی کرده است، در ابتدای سال گذشته شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۴۱۸هزار واحدی بود و در حال حاضر این شاخص به محدوده ۲میلیون و ۱۸هزار واحد رسیده است.

موضوع قابل بررسی در اینجاست که جدای از موضوع صعود و نزول که بخشی از ماهیت تمام بازارها است و وجود یکسری فراز و فرودها همیشه امری طبیعی به شمار می‌رود، بزرگترین ایرادی که به نوعی می‌توان گفت در بازار سرمایه ایران حاکم است، پیش بینی ناپذیر بودن است. البته این پیش بینی ناپذیری خود به دلیل عوامل بسیار زیادی از جمله موضوع نقدینگی، قیمت ارز، سیاست‌های مقام ناظر، سیاست‌های اقتصادی دولت و غیره است که خود این عوامل هم کاملا بی ثبات هستند. زمانی که ثباتی در بازار سرمایه وجود نداشته باشد، سرمایه گذار نمی‌تواند اعتماد و به نوعی برنامه ریزی داشته باشد و در اینصورت آینده مبهم است. تمامی این موارد باعث شده تا تحلیلگران این بازار برای تعیین کف و سقف بازار دچار اشتباه شوند و در نهایت شاید نتوانیم سقف و کفی برای این بازار بی ثبات تعیین کنیم.

بازار پتروشیمی سر به زیر شد

بازار محصولات پلیمری در هفت ماه گذشته (۳۰ آبان در مقایسه با ۳۰ فروردین) رفتار متفاوتی را از خود نشان داده و این فتار هم در بازار آزاد و هم بورس کالا مشهود است. بررسی آمارهای بورس کالا نشان می‌دهد، مجموع تقاضا و عرضه این محصولات در سی روزه آبان در مقایسه با دوره مشابه اردیبهشت ماه ۱.۱ درصد و ۵.۳ درصد کاهش یافته است اما در برخی ماه‌ها مانند شهریور عرضه و تقاضا هر دو رکورد زده‌اند. عرضه در شهریور به ۵۳۶ هزار تن و تقاضا به ۷۴۳ هزار تن رسیده بود.

بررسی این آمارها از چند نکته حکایت دارد؛ نخست آن که در سال جاری از عطش بازار برای خرید و دپوی محصولات پلیمری در مقایسه با پارسال کاسته شده که برآورد می‌شود رقمی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن میزان عرضه و تقاضا کم شده باشد.

پرسمان

حاکمیت مردم بر شرکت‌ها

محاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از روابط بین مدیریت شرکت، هیأت مدیره، سهامداران و سایر ذینفعان است وکمک می‌کند تا اهداف تعیین شده شرکت، ابزارهای دستیابی به این اهداف و راه‌های نظارت بر عملکرد آن‌ها مشخص شود. حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، محافظت از حقوق سهامداران و برخورد یکسان با آن‌ها، یک اصل در دستورالعمل حاکمیت شرکتی است و همین اتفاق باعث می‌شود شرکت‌های بورسی و فرابورسی، دچار تغییر و تحول شوند .

ابراهیم شیخ؛ دبیر کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی

هدف حاکمیت شرکتی این است که شرکت داری درست اتفاق بیفتد. هرقدر شرکت‌ها بهتر اداره شود، فضای اقتصادی در سطح ملی و جهانی نیز می‌تواند توسعه بیشتری پیدا کرده و فضای کسب و کار بهبود یافته و اعتماد و شفافیت و سلامت افزایش یابد.

وحید منتی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

حاکمیت شرکتی فقط مربوط به بورس نیست اما یکی از اصول آن این است که حقوق تمامی ذینفعان و یا سهامداران اقلیت باید رعایت شود، بنابراین در شرکت‌های بورسی اهمیت بیشتری دارد.

نظام الدین رحیمیان؛ مدیرعامل موسسه تدوین‌گران الگوهای برتر کسب‌وکار

در دنیای امروز در رابطه با شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی با مسائل مختلفی مواجه هستیم. از سویی خصوصی‌سازی و کوچک سازی دولت‌ها و تشدید فعالیت‌های تجاری در بخش خصوصی و از سوی دیگر تبدیل شرکت‌های خانوادگی و سهامی خاص به شرکت‌های بزرگ با شخصیت سهامی عام و حتی تبدیل شرکت‌ها را شاهد هستیم.

بیتا مشایخی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران

پیش از این، سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل حاکمیت شرکتی را تدوین و ابلاغ کرده بود که آخرین نسخه آن مربوط به سال ۱۳۹۷ است. در حالیکه دستورالعمل اخیر شامل نکات مهمی است، در سال ۱۴۰۱ سازمان بورس دستورالعمل را تغییر داد و نسخه سال ۱۳۹۷ را ملغی اعلام کرد.

گفتگو

تقسیم سود ۷۱ درصدی در سال‌ها گذشته

صنعت نساجی و پوشاک صنعتی مادر است و در حوزه صنایع استراتژیک هر کشوری قرار دارد. کشورهایی مانند هند، چین و ترکیه خیلی از پیشرفتهای خود را مدیون صنعت نساجی هستند. بر این اساس علی فدیشهای، مدیرعامل شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان در گفت‌وگو با هفته‌نامه اطلاعات بورس به تشریح وضعیت این شرکت پرداخته است.

تامین مالی بیش از ۱۰۰همتی در دست پیگیری

در حال حاضر با توجه به ریسک های متعدد در بازار سرمایه از جمله ریسک های بین المللی و سایه جنگ و فشار تحریم و ریسک های داخلی از جمله تغییر نرخ خوراک و عوارض صادراتی فولاد و محصولات معدنی و جریمه بانک ها در طرح نهضت ملی مسکن و احتمال اخذ مالیات از صندوق های سرمایه گذاری و همچنین توجه به احتمال کسری بودجه دولت در سال جاری و سال آینده، پیش بینی بسیار دشوار است و به نظر می رسد باید در ابتدا برای جلب اعتماد سرمایه گذاران برنامه های متعددی اجرا شود. سید محسن موسوی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید در گفتگو با هفته نامه اطلاعات بورس با بیان این مطلب ادامه داد: شرکت تامین سرمایه امید با ترکیب سهامداری بسیار مناسب با چشم اندازی که توان جذب منابع بالا و ارائه خدمات بالا از بخش معدن که مزیتی نسبی است، تاسیس شده است. همچنین تا تاریخ تهیه این گزارش تامین سرمایه امید تامین و تجهیز منابع مالی ۱۱ پروژه و نهاد را به کمک شرکای خود نهایی ساخته است. با اوراق اجاره شهرداری مشهد ۱۲ اوراق توسط تامین سرمایه تعهد و منتشر شده است. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.