دبیر انجمن خودروسازان ایران از تقاضای اعضای خود برای افزایش قیمت خودرو خبر داده و این موضوع گلایه‌هایی را در پی داشته است.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران اخیرا از احتمال افزایش قیمت خودرو خبر داده. او گفته است: «بیش از یک هفته است که قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اختیار شورای رقابت قرار داده شده، افزایش قیمت خودرو بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ خودروسازان است.»

او همچنین توضیح داده است که این شورا می‌تواند هر سه‌ماه یک‌بار نسبت‌به قیمت‌گذاری جدید محصولات خودرویی اقدام کند و مطابق صورت‌های مالی و لیست جدید هزینه شرکت‌های خودروساز، قیمت‌های جدید محصولات خودروسازان را محاسبه و مجوز افزایش قیمت‌ها را اعلام کنند. او از تعلل شورای رقابت در تعیین تکلیف افزایش قیمت خودرو نیز گلایه کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه در اردیبهشت‌ماه امسال شورای رقابت براساس محاسبات سازمان حمایت افزایش ۱۰ تا ۴۹درصدی قیمت خودروها را اعلام کرد، گفت: «البته این میزان افزایش قیمت با دخالت معاون اول رئیس‌جمهور و برخلاف محاسبات سازمان حمایت و شورای رقابت ابلاغ شد.»

بر اساس ادعای نعمت‌بخش، معاون اول رئیس‌جمهور با این اقدام خود ۹ هزار میلیارد تومان زیان به ایران خودرو تحمیل و خودرو را مدیون ۴۰ میلیون سهامدار ایران‌خودرو و سایپا کرده است و باید در روز حساب پاسخگو باشد.

این در حالی است که گفته‌ها و ادعاهای او در مورد افزایش احتمالی قیمت خودرو گلایه‌هایی را در پی داشته است. در ادامه نظرات برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را در مورد این موضوع می‌خوانید.

«افزایش حقوق کارگر سالی یک بار، قیمت خودرو سه ماه یک بار»

گروهی از خوانندگان نسبت به افزایش احتمالی قیمت خودرو، به ویژه با توجه به کیفیت خودروها گلایه دارند.

«این شرکتها هر بلایی میخوان سر مردم بیارن قرارداد یکطرفه باحمایت دولت و کیفیت پایین عدم تحویل به موقع.بعدا طلب کار هم هستند.»

«بخدا به دین به چیزی که می‌پرستید این ظلمه در حق ۸۰میلیون کارگری که ۲۰درصد در خوشبینانه ترین حالت افزایش حقوق داشته. چطوری جبران کنه این همه ظلم و ستم؟»

«چرا حقوق کارگر سالی یک بار افزایش پیدا میکنه ولی خودرو ۳ ماه یکبار؟ خیلی ظلم می شه.»

«هنوز ۳ ماه نیس که روی هر ماشینی ۱۰۰ میلیون گذاشتین.بذارین جای مردم که درد گرفته خوب بشه بعد حرف از افزایش دوباره بزنین… ۱۰۰ میلیون پول یسال یه کارگره بدبخته.»

«خدایش حق دارن قیمت رو افرایش بدن! چون کیفیت خودروشون حرف نداره بزنی به جدول به تعداد سرنشین ها تلفات میده.»

«خودرو ساز ما هم از نظر قیمت ، هم از نظر کیفیت و هم از نظر تاریخ تحویل به مصرف کنندگان ظلم می کند، آن وقت دبیر انجمن خودروسازی صحبت از روز قیامت و حساب و کتاب می کند! یکم خجالت چیز خوبی است.»

گردن سهامدار نیاندازید!

برخی از مخاطبان نیز معتقدند موضوع به سهامداران ارتباطی ندارد و خودروسازان نباید موضوع افزایش قیمت را به آنها منتسب کنند.

«چنان میگه جواب چهل میلیون آدم انگار پول سهام هر نفر چقدر میشه! تو خودرو نساز من اون رو به والله همین الا میبخشم به دولت.»

«چه ربطی به سهامداران داره؟ طی این چند سال با این همه گرونی سهام ها که همیشه تو ضرر بوده.»

«حقوقای چند ده میلیونی ایران خودرویی هاو سایپا نشون میده این شرکت ها ضرر بده نیستن چرا بقیه کارگرها حقوق و مزایای اینا رو ندارن وام بیمه تکمیلی حواله ماشین… سالی چند بار افزایش قیمت این هزینه ها رو جبران کنه.»

«۸۰ میلیون ایرانی رو به بهانه بیکاری چند هزار نفر گروگان گرفته بودن الان ضرر سهامداران رو هم بهش اضافه کردن! با ننه من غریبم بازی میخوان باز به تجارت رانتی شون دوام بدن! تو اگر روز حساب حالیت بود بخاطر سالانه ۲۰ هزار تلفات سوانح رانندگی و هزاران مصدوم و میلیاردها خسارت مالی باید الان روزی هزار بار مرده بودی از شرمندگی ملت.»

«من سهامدارم! بزار تو بورس ضرر کنم حداقل ۸۰ ملیون ایرانی مجبور نباشن خودرو رو گرون بخرن. خودروی های ایرانخودرو و سایپا الان با این قیمت کارخونه هم خیلی گرونن. اگه عرضه زیاد بشه، قیمت باید بیاد پایین. خودرو رو گران نکنید. گول این حرفای سهامدار و این چیزام نخورید.»