وزارت صمت بار دیگر مقصر جدیدی برای افزایش قیمت خودرو در بازار معرفی کرد. امید قالیباف، سخنگوی این وزارتخانه، علت افزایش قیمت را معاملات صوری دانست و گفت: «مردم فریب افزایش قیمت‌ها را نخورند.». اما آیا معامله‌گران مقصر این جهش قیمتی هستند؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت خودرو هم‌زمان با نرخ‌شکنی‌های پی‌درپی دلار در آبان‌ سال جاری، با جهش قابل توجهی همراه شد. این افزایش قیمت طوری بود که خودروهای داخلی طی یک روز تا ۱۰ میلیون تومان نیز گران می‌شدند. این روند در بازار خودروهای خارجی نیز به همین شکل بود و خودروهای خارجی و مونتاژی روزانه با افزایش قیمت موجه می‌شدند.

از طرف دیگر، بازار خودرو که مدت‌ها بود که در وضعیت رکودی قرار داشت، با افزایش ناگهانی قیمت‌ها، از رکود خارج شد و سطح معاملات مقداری افزایش یافت.

حال وزارت صمت پدیده افزایش قیمت خودرو در بازار را تقصیر مردم و دلار می‌اندازد. «وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، قیمت خودرو نیز بالا می‌رود؛ اگر دلار پایین بیاید، قیمت خودرو نیز کاهش می‌یابد.» این پاسخ رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در حاشیه جلسه هیات دولت، در رابطه با علت افزایش قیمت خودرو طی این سال‌ها بود.

به عقیده فاطمی‌امین، افزایش قیمت خودرو تقصیر مردم است و خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می‌روند.

از طرفی دیگر، سخنگوی این وزارتخانه، یعنی امید قالیباف، در صفحه توییتری خود نوشت که افزایش قیمت‌ها واقعی نیست و مردم نباید فریب این جهش قیمتی را بخورند.

او توضیح داد: «قیمت خودرو متاثر از نرخ ارز در بازار (نه در کارخانه) افزایش یافته اما چقدر؟ معتقدم با معاملات صوری قیمت‌سازی می‌کنند. اثبات این مدعا کشف قیمت ۴۰۰۰ دستگاه شاهین و هایما در بورس است که به‌طور میانگین ۲۰۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار بود، بنابراین مردم فریب قیمت‌سازها را نخورند؛ عرضه‌ها در بورس ادامه دارد.».

رکود یا بازارسازی؟

در این ادعای سخنگوی وزارت صمت ابتدا باید چند نکته را یادآور شد. فعالان بازار مرتبا اعلام می‌کنند که خرید و فروش در بازار خودرو به سختی انجام می‌شود. گرچه گفته می‌شود که خودرو تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده است، اما باید اشاره کرد که در حال حاضر به دلیل وضعیت اقتصادی کشور، سرمایه به سختی در دست مردم باقی می‌ماند و اگر خرید و فروشی نیز باشد به دلیل حفظ ارزش سرمایه است. در نتیجه در شرایط رکود تورمی، کمتر پیش می‌آید که معامله‌ای به شکل صوری انجام شود.

نکته دوم در این توییت، عرضه خودرو در بورس کالاست. عرضه قطره‌چکانی در بورس کالا، رفته‌رفته قیمت خودرو را افزایش داد. این افزایش قیمت تا جایی ادامه داشت که قیمت تمام‌شده برخی از خودروها از قیمت آن در بازار آزاد نیز بیشتر شد و هایما و پژو ۲۰۷ تنها خودروهایی بودند که کمتر از قیمت بازار در بورس کالا معامله شدند.

باید یادآور شد که بازار خودرو، هم‌گام با تورم موجود در کشور حرکت می‌کند و با توجه به تورم ۴۰ درصدی موجود در کشور، چنین رشد قیمتی طبیعی است و تا کنون نیز دولت با خبردرمانی و کنترل دستوری بازار قیمت‌ها را کنترل کرده است.

افزایش قیمت خودرو تنها در بازار؟

درحالی که قالیباف در توییت خود اشاره کرد که افزایش قیمت خودرو تنها در بازار بوده و خودرو در درب کارخانه گران نشده است، مشاهده می‌شود که خودروسازانی مانند کرمان موتور محصولات خود را تا ۱۴۰ میلیون تومان، آن هم تنها طی یک ماه افزایش داد.

حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که وعده کاهش قیمت خودرو توسط وزارت صمت چگونه عملی می‌شود؟ آیا مسئولان این وزارتخانه می‌توانند بازار را کنترل کنند یا افزایش قیمت طبق پیش‌بینی‌ها ادامه خواهد داشت؟