کارشناس بازار سرمایه ،گفت: اگر دولت دخالت‌های خود از بورس را کنار بگذارد نه تنها سهامدار و سرمایه‌گذار لطمه نخواهد خورد چه بسا پیش بینی پذیری اقتصاد برای آینده را هم بهتر خواهد کرد.

به‌گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :

کاویان عبداللهی در گفت و گو با «صدای بورس»در پاسخ به این سوال که اگر قرار بود در جلسه مجلس یک خواسته را مطرح کنید، چه بود؟گفت:بازار سرمایه محلی برای سرمایه گذاری است و به طور یقین اگر مشکلی در این بازار به وجود آید برای نه تنها سرمایه گذاران بلکه سهامداران و تولید کنندگان را نیز دچار مشکل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: یکی از درخواست ها و دغدغه فعالان بازار سرمایه که همواره این بازار را تحت تاثیر خود قرار داده دخالت های دولت در این بازار است.

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری اعتبار تابان در رابطه با دخالت دولت در بازار سرمایه گفت: هر چند عوامل بیرونی و مسائل خارجی بر روند بازار تاثیر گذار است اما در حال حاضر بخش قابل توجهی از مشکلات بازار سرمایه دخالت های سیستم دولتی است .هرچقدر دخالت ها کمتر شود و دولت به عنوان یک ناظر و قانون گذار فاصله بین نظارت و دخالت را در راستای تعادل رعایت کند اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بهترین کاری که میتوان در مجلس در راستای بازار سرمایه انجام داد این است که دخالت های دولت را کمتر و بحث های نظارتی و قانون گذاری را عملی کنند. با این تصمیم لطمه ای به شرکت ها و سهامداران و سرمایه گذاران وارد نمی‌شود، چه بسا پیش بینی پذیری اقتصاد و آینده را بهتر هم خواهد شد.

به گفته وی قطعی گاز واحد های تولیدی و نرخ بالای آن در چند سال گذشته به بازار لطمه وارد کرده ودولت نتوانسته نیاز شرکت ها را در این زمینه تامین کند و این موضوع خود باعث شده تا سهام شرکت هایی که در بورس قرار دارند دچار نوسان شود.

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری اعتبار تابان به مشکلات صنعت خودرو در بورس کالا اشاره کرد و اظهارداشت: زمانی که خودرو در بورس کالا عرضه و خرید و فروش می شد مشکلی در بازار آزاد و جود نداشت و خریدارها راضی بودند که در این بین سهامدار سود می برد و خریدار هم می توانست با قیمت شفاف و بدون دخالت واسطه ها و دلالان خرید کرده و کالا را به موقع تحویل بگیرد.

عبداللهی ادامه داد: اما دخالت های مافیای خودرو باعث شد این بازار با مشکل رو به رو شود زیان انباشته های عجیب و غریبی در شرکت های خودرویی ایجاد کند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به اینکه نگاه و دید بازار سرمایه به دنبال گروه خوردیی است از سال ۱۳۹۶ تا به امروز فعالیت دو شرکت بزرگ خودرو سازی زیر ذربین فعالان بازار سرمایه قرار گیرد و سهام این شرکت ها همواره مورد توجه سهامداران باشد.