بازار در هفته جاری مطابق هفته‌های اخیر عمل کرد و خروج نقدینگی افراد حقیقی و کم بودن ارزش معاملات خرد کماکان ادامه داشت...

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس، بازار در هفته جاری مطابق هفته‌های اخیر عمل کرد و خروج نقدینگی افراد حقیقی و کم بودن ارزش معاملات خرد کماکان ادامه داشت به نحوی که انتشار گزارش‌های فصلی تابستان و بعضا سوپرگزارش هم نتوانست روندهای قیمتی قوی در سهام ایجاد کند.

شاخص منفی در پایان هفته
شاخص کل بازدهی هفتگی منفی ۱.۵ درصد و شاخص هم وزن بازدهی منفی ۲.۵ درصد داشتند و در اعداد ۲.۰۰۲.۰۷۳ و ۶۷۶.۷۲۷ واحدی به کار خود پایان دادند. ارزش معاملات خرد به صورت متوسط روزانه ۳.۶ همت بود که نسبت به هفته قبل افت ۲۰۰ میلیاردی را به ثبت رساند و حدود ۱.۵ همت نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار سهام خارج شد. در بازار درآمد ثابت ها هم شاهد خروچ بیش از ۲۰۰ میلیاردی نقدینگی اشخاص حقیقی بودیم.
روز شنبه شاخص کل و شاخص هم وزن رشد خفیفی را تجربه کردند. ارزش معاملات خرد به حدود ۳.۳ همت رسید و نمادهای ثامان و ثشاهد بیشترین ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند. و ۱۷۰ میلیارد تومان خروج پول داشتیم. مهلت انتشار گزارشات ۶ ماهه تا روز یکشنبه بود و عملکرد مثبت برخی نمادها توانست تحرک مثبتی در بازار ایجاد کند. کاهش التهابات جنگ و همچنین رشد قیمت‌های جهانی آخر هفته سبب شد که بازار روز شنبه بهتر از انتظار ظاهر شود اما در ساعات پایانی فشار فروش بر بازار بیشتر شد.
روز یکشنبه شاخص کل و هم وزن افزایش ۰.۳۶ درصدی و ۰.۴۵ درصدی را داشتند. «فولاد» و «شپنا» تحت تاثیر گزارش فصلی بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را به خود اختصاص دادند. ارزش معاملات خرد به ۳.۵ همت رسید. نمادهای گروه ساختمانی مانند «ثشاهد» و «ثپردیس» بیشترین ارزش معاملات را داشتند. خروج پول اشخاص حقیقی در این روز ۸۰ میلیارد تومان بود. انتشار گزارش‌های بهتر از انتظاردر نمادهای «فولاد»، «فجر» و «فسازان» سبب شد که توجه بازار به این گروه بیشتر شود و مورد تقاضا قرار بگیرد. انتشار گزارش معاملات مسکن در شهریور ماه سبب شد که گروه انبوه سازی و ساختمان با تقاضا همراه شود.

نزول ادامه‌دار
روز دوشنبه شاخص کل و شاخص هم وزن نزولی بودند و کاهش ۰.۳۶ درصد و ۰.۶۲ درصدی داشتند. در این روز ارزش معاملات ۳.۸ همت بود و نمادهای «حفارس» و «وبملت» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. خروج پول در این روز شدت گرفت به بیش از ۴۰۰ میلیارد رسید. انتشار گزارش‌های ۶ ماهه در برخی نمادها چندان جالب نبود و خودرویی‌ها نیز زیان‌های سنگین را شناسایی کردند که در نهایت سبب شد فشار فروش بر بازار بیشتر شود.
در گروه بانکی رنج‌های مثبت در نماد «وبملت» دیده شد که گزارش های ۶ ماهه و شایعه تسعیر ارز موجب افزایش تقاضا در این گروه شد. از اخبار مهم این روز تداوم تصمیم گیری شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو بود.
روز سه شنبه با ثبت افت بیش از یک درصدی برای شاخص کل و ۱.۴۷ درصدی برای شاخص هم وزن و همچنین خروج ۵۰۰ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی از بازار بدترین عملکرد هفتگی را به خود اختصاص داد در این روز نمادهای پر حاشیه «وسدید» و «وآیند» که اخبار و شایعات مهمی در حول آنها به گوش می‌رسد را داشتند. با صف فروش شدن «خودرو» و رسیدن سررسیدهای آپشن این نماد فشار عرضه بر کلیت بازار سرایت کرد و سبب شد که شاخص کل به مرز ۲ میلیون واحد برسد. ارزش معاملات خرد در محدوده ۴۰۰۰ میلیارد تومان ماند.
روز چهارشنبه با حفظ حمایت ۲ میلیون واحد شاخص کل و هم وزن رشد اندکی داشتند. بازار متعادل و کم حجم به پایان رسید. از اتفاقات مهم این روز می‌توان به خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سیمانی‌های زیر مجموعه «شستا» از قبیل «سبهان»، «سخاش»، «سبجنو» و «ساوه» اشاره کرد که با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد و در درصدهای مثبت معامله شدند. ارزش معاملات خرد در حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و حدود ۲۸۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی‌ها از بازار را داشتیم.

تاثیر انتشار گزارش‌های فصلی
در هفته مورد بررسی انتشار گزارش‌های فصلی مهمترین درایور سهم‌ها و گروه‌ها بودند. بررسی گروه‌های مختلف بیانگر انتشار گزارش‌های جذاب در گروه‌های پالایشی، زراعی و … بودیم از سویی دیگر گروه‌های سیمانی و خودرویی گزارش‌های ضعیفی را مخابره کردند. در گروه پالایشی نماد «شپنا» با تحقق سود ۱۰۰ تومانی مورد اقبال بازار قرار گرفت.
در این گروه نماد «شبندر» با انتشار گزارش ضعیف‌تر از انتظار با فشار فروش همراه شد. در گروه زارعت تحت تاثیر فروش دارایی‌های زیست مولد رشد سودآوری قابل توجهی را شاهد بودیم. در پتروشیمی‌ها مطابق انتظار گروه اوره گزارش‌های ضعیفی را منتشر کردند و پتروشیمی‌های خوراک مایع هم گزارش‌های جالبی منتشر نکردند. دوده‌ای‌ها با محوریت «شکربن» و «شدوص» عملکرد بسیار خوبی داشتند. «زاگرس» در گروه متانول ساز به زیان نشست. در کاشی و سرامیک «کساوه» بر خلاف انتظار گزارش ضعیفی را منتشر کرد و «کلوند» بهتر از انتشار ظاهر شد. در گروه سنگ آهنی «کگل» بعد از سال‌ها زیان ده شد.
در سیمانی ها «سکرما» گزارش خوبی منتشر کرد در حالی که سیمانی‌های غرب کشور درگیر مشکلات صادراتی بودند. گروه پخش عمدتا ضعیف عمل کردند. فولادی‌ها گزارشات بسیار متنوعی را منتشر کردند. فولاد مبارکه گزارش درخشانی داشت در حالی که «فخوز» بسیار ضعیف عمل کرد. نمادهای «فرود» و «فنورد» گزارش چشم نوازی داشتند. هرمز و ارفع هم مطابق اتنتظار و معمولی بودند. در گروه حمل و نقل حسینا و حتاید بسیار خوب عمل کردند.
گروه شیشه هم بسیار عالی ظاهر شدند. گروه بانکی با توجه به ترازهای ماهانه گزارشات خوب و مورد انتظاری را منتشر کردند. گروه خودرو تحت تاثیر قیمت گذاری‌های دستوری و مشکلات ساختاری با زیان سنگین همراه بودند. در گروه سرب و روی نماد «فرآور» با وجود رشد سودآوری گزارش کمتر از انتطاری را منتشر کرد، در این گروه «فسوژ» تحت تاثیر فروش بخشی از ارز خود گزارش خوبی منتشر کرد.
با انتشار گزارشات فصلی P/E بازار به کمتر از ۷ واحد رسید که کمتر از میانگین ده ساله بازار یعنی ۸ واحد است. در هفته گذشته شستا و فارس به مجمع سالانه رفتند و سود ۱۹ و ۷۰ تومانی به ازای هر سهم را تقسیم کردند. «نوری» خبر از خرید ۲۰ درصد از پتروشیمی اروند داد و «شیران» از طرح جالب فروش مواد اولیه سابقا برگشتی خود داد. گروه سیمانی شاهد شفاف سازی برخی از سیمانی‌های هلدینگ سیمان تامین مبنی بر تجدید ارزیابی از دارایی‌های ثابت بود که با اقبال بازار همراه شدند.

بازار جهانی همچنان تحت تاثیر تنش‌ها
در بازارهای جهانی قیمت نفت خام تحت تاثیر عدم حمله نظامی رژیم صهیونیستی به غزه با افت ۴ درصدی همراه بود و به کمتر از ۸۴ دلار در بشکه رسید. قیمت طلا با دو درصد رشد همراه شد و به ۱۹۷۰ دلار رسید و همچنان ناتوان از عبور از سد ۲۰۰۰ هزار دلاری است.
قیمت بیت کوین بعد از ماه‌ها سکون در هفته جاری از محدوده ۲۸ هزار دلاری به بیش از ۳۴ هزار دلار رسید. خبر ثبت ETF بیت کوین در بورس نزدک مهمترین عامل آن بود. در بازار داخل قیمت دلار همچنان در محدوده ۵۱ هزار تومانی در نوسان است. قیمت سکه هم به کانال ۲۸ میلیون بازگشت. آمار نرخ میانگین مسکن در تهران منتشر شد که بیانگر قیمت حدود ۷۵ میلیون تومانی در شهریورماه بوده است.