به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس؛ در شماره ۵۲۴هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، وضعیت ۹ماهه بازار سهام، بازارهای کالایی، بررسی وضعیت دانش بنیان‌ها و غیره بررسی شد. رکود بازارهای رقیب فرصت خوب بورس در سرمقاله این شماره ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل سبدگردان داریک پارس گفت: مجموعا بازار […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس؛ در شماره ۵۲۴هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون وضعیت بازارسرمایه، وضعیت ۹ماهه بازار سهام، بازارهای کالایی، بررسی وضعیت دانش بنیان‌ها و غیره بررسی شد.

رکود بازارهای رقیب فرصت خوب بورس

در سرمقاله این شماره ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل سبدگردان داریک پارس گفت: مجموعا بازار سرمایه در نه‌ماهه اول سال جاری وضعیت قابل قبولی برای سرمایه گذاران نداشت و به جز ماه‌های فروردین و اردیبهشت و یکماهه اخیر که کمی بازدهی برخی سهم‌ها بهتر شد در بقیه ماه‌ها رکود نامطلوبی بر بازار حاکم بود و عملا بازدهی قابل توجهی نصیب سرمایه‌گذاران در بازارسرمایه نشد و در کل شاخص بورس، بازدهی بسیار کمی تاکنون در سال جاری داشته است و روند رکودی بازار که از تابستان سال ۱۳۹۹ شروع شده است، در سال جاری نیز ادامه دار بود. نکته مهم در اینجا این است که در سال جاری بازارهای رقیب بورس همچون مسکن، خودرو، طلا و ارز نیز عمدتا دچار رکود بوده‌اند و از طرف آن‌ها کمتر تهدید و رقابتی متوجه بازار سرمایه بود و عملا در سال جاری در تمامی بازارهایی که افراد به نوعی می‌توانستند در آن سرمایه‌گذاری کنند، رکود حاکم بوده است. باید به این نکته توجه داشت که رکود بازارهای رقیب فرصت بسیار خوبی را فراهم ساخته است تا بازارسرمایه با رشد همراه شود.

رشد ۴/۲درصدی شاخص کل

ندا کریمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته آخر پاییز بازار پر هیجان و پر حاشیه‌ای داشتیم که حول محور تجدید ارزیابی شرکت‌ها بود. شاخص کل و هم وزن در هفته مورد بررسی به ترتیب ۲.۴ و ۱.۲ درصد رشد را تجربه کردند. میانگین ارزش معاملات خرد در محدوده ۵.۵ همت در روز بود و به صورت خالص ۳۵۰ میلیارد تومان از بازار توسط افراد حقیقی خارج شد.

خروج ۳۰ همت نقدینگی

در نه ماه سال ۱۴۰۲ روند حرکت بازار سرمایه و شاخص با افت و خیزهای بسیاری مواجه شد. ضمن اینکه با توجه به اتفاقات رخ داده از جمله درز اطلاعات نهانی بازار سهام، بی‌اعتمادی در بازار سرمایه بیشتر شد و این اتفاق موجب شد که در اواسط اردیبهشت‌ماه شرایط بسیار مشابه سال ۱۳۹۹ شود. پس از آن در بیشتر ماه‌های سال شاهد خروج نقدینگی و منفی شدن بازارسرمایه بودیم. در نهایت هرچند شاخص کل تغییر چندانی نسبت به روز اول سال نداشت اما حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه خارج شد.

زمستان بورس گرم می‌شود؟

بورس سال ۱۴۰۲ به فصل آخر رسید. سالی که با امید و سبزی تابلو بورس شروع شد اما در ۱۷ اردیبهشت با افت شاخص امیدها را ناامید کرد. این نوسانات ادامه داشت و در آبان ماه دوباره بازار روند صعودی گرفت. در این میان پیش بینی شرایط بازار در فصل زمستان می‌تواند در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای سه ماهه آینده تاثیرگذار باشد. در نتیجه این موضوع در صورت رفتار درست سرمایه‌گذاران، اقبال نیز به بازار سرمایه باز می‌گردد. در این رابطه برخی کارشناسان بورسی معتقدند که فاز اصلاحی رو به پایین بازار تمام شده و در فصل زمستان بازار مثبتی خواهیم داشت. برخی دیگر هم این مثبت شدن را در گرو عواملی مانند رشد قیمت دلار، تجدید ارزیابی شرکت‌های سودده و… می‌دانند. بر این اساس کارشناسان بازار سرمایه آینده بازار در زمستان ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار دادند.

دانش بنیان‌ها در صف ورود

معمولا تجربه جهانی نشان می‌دهد یکی از راه‌های رسیدن به اقتصادی فعال و خوب و اثرگذار اتکا به کسب و کارهای دانش بنیان است. کسب و کارهایی که شاید در ابتدای حضور به صورت گروه‌های بسیار کوچک استارت آپی برای پیاده سازی ایده‌های نوآورانه تلاش می‌کنند، اما در صورتی که مورد حمایت دولت قرار بگیرند با سرمایه گذاریهای درست و به موقع شاید بتوانند سرنوشت فناوری، تولید و حتی اشتغال را تغییر دهند و حتی باعث به وجود آمدن پیشرفت و رفاه بیشتر برای مردم شوند. همچنین بدون شک، شرکت‌های دانش بنیان نقش مهمی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه ایفا می کنند. نوآوری و کارآفرینی در این شرکت ها می‌تواند عامل مهمی برای توسعه پایدار آن‌ها باشد. در بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان، اتخاذ سیاست‌های مربوط به حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط به منظور افزایش رشد، ایجاد درآمد و اشتغال و حتی کاهش فقر از مهمترین اولویت‌های اقتصادی- اجتماعی دولت ها محسوب می‌شود. ویژگی‌های حیاتی بنگاه‌های کوچک و متوسط، از جمله انعطاف‌پذیری در مقابل تغییرات بازار و محیط، به نتیجه رسیدن سریع فعالیت ها و ابتکار عمل افراد در این بنگاه ها، برخورداری کارکنان این شرکت ها از انگیزه بالا، سرمایه اولیه محدود مورد نیاز این بنگاه ها، محرک اصلی تحقق کارآفرینی آنها را به مهمترین عامل رشد، نوآوری و تحرک اقتصادی و توسعه کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه تبدیل کرده است.

بنابراین حمایت مهمترین عنصری است که شرکت‌های کوچک و نوپا برای رشد و توسعه خود و سپس کشور به آن نیاز دارند.

دود سفید بازارهای کالایی

کمتر از ده روز به پایان سال ۲۰۲۳ میلادی باقی مانده و بازارهای جهانی آماده تعطیلات کریسمس می‌شوند؛ اما پیش‌بینی‌ها از سال جدید چیست؟ سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، خریداران مواد اولیه و بازرگانان چه انتظاری از سال جدید دارند؟ غالب پیش‌بینی‌ها از وضعیت اقتصادی در سال آینده مثبت و مبتنی بر پایان سیاست‌های انقباض پولی در قدرت‌های اقتصادی دنیاست که می‌تواند رشد اقتصادی را در مجموع به همراه داشته باشد. موسسه فیچ در تازه‌ترین پیش‌بینی‌های خود نوشته است: اغلب بازارهای جهان اعم از جنوب شرق آسیا، آمریکا، بخش‌های مهمی از اروپا و برزیل و حتی چین با رشد اقتصادی روبه‌رو خواهند بود که این رشد، تقاضا برای بسیاری از مواد اولیه را در این مناطق افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، بر اساس داده‌های این گزارش در سال آینده میزان تقاضا برای فولاد ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت که نشان می‌دهد توسعه اقتصادی در انتظار بازارهای سخت است.

پرسمان

کم لطفی بودجه به بورس

بازار سرمایه همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که می‌توان به سیاست گذاری‌ها، اخبار، شایعات و … اشاره کرد. یکی از مهمترین عوامل موثر بر بورس سیاستگذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم است که بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علی بهشتی‌روی، کارشناس بازار سرمایه: بودجه ۱۴۰۳ از نوع انقباضی است و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد زمانی که بودجه‌ها انقباضی بوده‌اند نمی‌توان در بازار سرمایه چندان رشد و توسعه‌ای را شاهد بود. اما اتفاقی که در ایران در چند سال گذشته رخ داده است چندان سابقه نداشته است و بر مبنای گذشته نمی‌توانیم خیلی آینده را پیش‌بینی کنیم

محمد خبری زاد؛ کارشناس بازار سرمایه: چندین مورد در بودجه وجود دارد که برای بازار سرمایه دارای اهمیت است. اولا نرخ تسعیر ارز مورد نظر دولت در بودجه که باید تعین تکلیف شود تا بدانیم نرخ مبنای ۲۸۵۰۰ یا دلار نیما ۳۷۰۰۰ تومان و نرخ‌های مختلف ارزی که موجب مشکلات فراوانی شده است حفظ می‌شود یا خیر، اما تاکنون مشخص نشده است .

علی سرزعیم، تحلیلگر اقتصادی : تاثیر مستقیم بودجه بر بورس از کانال میزان انتشار اوراق، وضعیت بازار بدهی و نهایتاً نرخ تامین مالی است و تاثیر بودجه بر بورس به غیر از این موارد چندان مستقیم نیست و نرخ بهره و تورم اقتصادی نیز می‌تواند تاثیر غیرمستقیم بر آن داشته باشد.

داریوش روزبهانه، عضو هیأت ‌مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه: دولت همیشه بازار سرمایه را به عنوان زمین بازی خود تعریف کرده است و هرگاه به پول احتیاج داشته و قصد تامین منابع کسری بودجه خود را دارد نگاهی به بازار سرمایه می‌اندازد. با توجه به رکود ۳ ساله بازار سهام، اخیرا مشاهده می‌شود که نمایندگان مجلس قصد دارند مقداری فشار را از بازار سرمایه بردارند.

محمدرضا یزدی‌زاده؛ کارشناس اقتصادی: دولت با توجه به کسری بودجه گاهی به صورت رقیب در بازار سرمایه ظاهر می‌شود. یعنی فروش اوراق بدهی دولت، جذب سرمایه‌هایی است که قرار بود به بازار سرمایه رود و دولت برای رفع کسری بودجه خود، آن‌ها را جمع آوری می‌کند.

پیمان مولوی، اقتصاددان: در زمینه بازار سرمایه در بودجه باید در نظر گرفت که در بخش تامین مالی و تجهیز منابع برای بخش صنعتی و تولیدی یا خدماتی کشور جزو مواردی هستند که لازم است در بودجه دیده ‌شوند. اما بودجه در ایران چنین رویکردی ندارد، بعضی تبصره‌ها وجود دارد که موارد جاری را دربر می‌گیرد و همچنین حول تامین مالی دولت است. نگاه بخشی نسبت به این بازار الزاما نمی‌تواند در بودجه وجود داشته باشد.

گفتگو

لازمه رونق بازار اولیه تحرک بازار ثانویه است

وضعیت بورس و اوراق بهادار به عوامل بسیاری بستگی دارد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر آن اثر می‌گذارند. تصمیمات و اتفاقات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … از جمله مهمترین عوامل هستند. همچنین سیاست‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و بودجه سال آتی نیز از عواملی هستند که هرسال بر بازار سهام تاثیر گذار هستند. این که در سال جدید، بازار سرمایه به چه سمتی می‌رود و برای رشد آن چه کارهایی می‌توان انجام داد از جمله مسائلی است که همواره مورد توجه فعالان بازار سرمایه و سهامداران خرد و کلان برای برنامه ریزی و پیش‌بینی‌های خود بوده است. به همین منظور با علی جبل عاملی، اقتصاددان گفت و گویی داشتیم.

نیازمند برنامه ریزی استراتژیک صادراتی هستیم

گروه راهبران اقتصادی آرمان به عنوان شرکت زیرمجموعه بانک توسعه صادرات ایران در سال ۱۳۸۷ با هدف ارائه خدمات نقل و انتقال ارز، سرمایه گذاری و ایجاد بازوهای عملیاتی بانک توسعه صادرات ایران و کمک به اتمسفر صادراتی کشور تاسیس و راه اندازی شد. مجموعه بانک توسعه صادرات ایران به عنوان بزرگترین گروه مالی کشور که مشتمل بر دو بانک توسعه صادرات و بانک ایران ونزئلا، گروه راهبران اقتصادی آرمان، تامین سرمایه تمدن، کارگزاری تمدن، صرافی توسعه صادرات و صندوق توسعه صادرات شریف و سایر شرکت‌هایی که به عنوان بازوهای عملیاتی بانک توسعه صادرات در ایران و منطقه فعالیت دارند توانسته است خدمات بسیاری را به صادرکنندگان ارائه کند. در همین زمینه با حسین کیانی‌زاده، مدیر عامل شرکت گروه راهبران اقتصادی آرمان گفت و گویی داشتیم تا در رابطه با خدماتی که در زمینه‌های ذکر شده ارائه می‌دهند و سایر مسائل مرتبط با آن توضیحاتی دهند.