به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : تصور اینکه در یک خیابان کم تردد یا بدتر از آن، در جاده ای دور افتاده خودروی مان خراب شود و ابزاری برای تعمیر آن در دسترس نباشد کمی آزاردهنده است. احتمالاً باید انتظار زیادی کشید تا برحسب اتفاق فردی گذرش به آن مسیر بیافتد و به ما […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :

تصور اینکه در یک خیابان کم تردد یا بدتر از آن، در جاده ای دور افتاده خودروی مان خراب شود و ابزاری برای تعمیر آن در دسترس نباشد کمی آزاردهنده است. احتمالاً باید انتظار زیادی کشید تا برحسب اتفاق فردی گذرش به آن مسیر بیافتد و به ما کمک کند. در چنین مواقعی است که انسان از ته دل آرزو می کند ای کاش یک جعبه ابزار مورد نیاز برای خودرو داشت!

اما مهم تر از داشتن جعبه ابزار خودرو این است که بدانیم در این جعبه جادویی چه چیزهایی باید داشته باشیم. در ادامه لیستی از ابزارهای ضروری خودرو برایتان فراهم کرده ایم:

  • ست کامل آچار و پیچ گوشتی
  • سیم یدک کش ماشین
  • کابل شارژ باتری ماشین
  • زنجیر چرخ
  • جک
  • پمپ باد فندکی
  • آچار چرخ
  • چراغ قوه
  • نوار چسب مخصوص فلز و پلاستیک
  • مثلث احتیاط
  • اسپری پنچر گیری

تمام ابزارآلاتی که در بالا به آن اشاره شد، لازم و ضروری هستند اما شاید مهمتر از همه اینها، دفترچه راهنمای خودرو است که می توانید به کمک آن تعمیرات ابتدایی ماشین خود را انجام دهید.

ست کامل آچار و پیچ گوشتی

آچار و پیچ گوشتی از ابزارهای ضروری در جعبه ابزار خودرو هستند. این ابزارها شامل نمرات مختلف، پیچ گوشتی چهارسو و دوسو، آچارهای تخت و انگشتی می شوند. از آچارها برای تعویض تایر و انجام تعمیرات جزئی مانند سفت کردن پیچ ها و مهره ها استفاده می شود.

در ادامه به مهمترین آچارهایی که باید در جعبه ابزار مورد نیاز برای خودرو وجود داشته باشند، اشاره می کنیم.

  • آچار تخت
  • آچار رینگی
  • آچار ترکیبی
  • آچار فرانسه
  • آچار بکس
  • آچار شمع
  • آچار چرخ
  • آچار آلن

بسیاری از این آچارها را می توانید از شرکت ایرانی آروا تهیه کرده و یک جنس مرغوب و با کیفیت را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

2.jpg

انواع انبر در جعبه ابزار مورد نیاز برای خودرو

انبرها در انواع مختلف و با اهداف متفاوتی تولید می شوند و در انواع صنایع از جمله ساختمان سازی، مکانیک، الکترونیک، و صنایع دیگر به کار می روند. اما در مورد جعبه ابزار مورد نیاز برای خودرو، انبرها برای قطع کردن سیم ها و همچنین فلزاتی که ضخامت بالایی ندارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

مهمترین انبرهایی که باید در جعبه ابزار خودروی شما باشد عبارتند از:

  • انبردست
  • انبر دم باریک
  • انبر سیم چین

هر سه این انبرها را در میان محصولات آروا می توانید بیابید.

سیم یدک کش ماشین

این ابزار برای کمک به ماشین های مانده در جاده مناسب است. سیم یدک کش برای بکسل کردن ماشین توسط ماشین های دیگر استفاده می شود. بسیار هم پیش آمده که ماشین خاموش نشده است اما در گل یا برف مانده و نیاز دارد با نیرویی خارجی از شرایطی که در آن گرفتار است، خارج شود.

به نقل از آروا: «این سیم ها در مدل های فلزی و تسمه ای وجود دارند. برای ماشین های سبک مدل تسمه ای کاربرد دارد و ماشین های سنگین هم باید از سیم فلزی استفاده کنند تا امکان پارگی آن وجود نداشته باشد.»

کابل شارژ باتری ماشین

چندان دور از ذهن نیست که باتری ماشین به هر دلیلی خالی شود و شما در مسیر بمانید. اینجا است که کابل شارژ باتری می تواند در نقش یک معجزه گر ظاهر شده و مشکل شما را حل کند.

این کابل جهت شارژ کردن باتری ماشین از طریق یک ماشین دیگر استفاده می شود. در صورت خالی شدن باتری، این کابل امکان شارژ اضطراری را فراهم می کند. به این صورت که یک سر آن به ماشین شما و سر دیگرش به باتری یک ماشین روشن وصل شده و کار انتقال انرژی را انجام می دهد.

آچار چرخ

تصور کنید می خواهید تایر ماشینتان را عوض کنید. جک هم زده اید و ماشین را از سطح زمین بلند کرده اید. حالا وقت ایفای نقش آچار چرخ می رسد که به شما کمک کند تا ساده و سریع پیچ و مهره های تایر را باز کرده و اقدام به تعویض لاستیک کنید. با همین توضیح مختصر حتما دریافته اید که جعبه ابزار مورد نیاز برای خودرو حتماً یک آچار چرخ خواهد داشت.

چراغ قوه

جعبه ابزار مورد نیاز برای خودرو بدون چراغ قوه به هیچ عنوان تکمیل نیست. زیرا ممکن است خرابی خودرو در شب اتفاق بیافتد یا اینکه برای دسترسی به نقاط تاریک ماشین نور کافی در اختیار نداشته باشید. به همین دلیل وجود یک چراغ قوه در جعبه ابزارتان یک ضرورت است.

نوار چسب مخصوص فلز و پلاستیک

نوار چسب برای تعمیرات موقت فوری روی سوراخ ها یا نشتی های فلزی و پلاستیکی بسیار کاربردی است. این ابزار به صورت موقت مشکلات را حل کرده و اجازه می دهد تا خودرو به تعمیرگاه برسد. زمانی که در جعبه ابزار مورد نیاز برای خودرو این نوار چسب ها وجود داشته باشد، حین رانندگی می توانید یک دلگرمی خاص داشته باشید.

نوار چسب داکت

نوار چسب داکت یک نوع نوار چسب است که به طور خاص برای کاربردهای مربوط به سیستم های گرمایشی و تهویه مطبوع داخلی طراحی شده است. از نوار چسب برزنتی یا داکت به عنوان یک نوع نوار چسب استفاده می شود که برخی از ویژگی های آن شامل موارد زیر است:

  • چسبندگی بالا
  • مقاومت در برابر روغن و چربی
  • مقاومت در برابر سایش
  • مقاومت در برابر دما
  • مقاومت در برابر پارگی و خوردگی

این خصوصیات می تواند به شما کمک کند تا اتصالات موقت و عایق بندی های کوتاه مدتی را برای خودروی خود ایجاد کنید و این فرصت را به شما می دهد که خود را به یک تعمیرگاه برسانید.

اسپری پنچرگیری

اسپری پنچرگیری به عنوان یک جایگزین برای لاستیک زاپاس استفاده می شود. با تزریق این اسپری به داخل لاستیک پنچر شده، موقتاً مشکل رفع می شود. اما در مورد استفاده از فوم این اسپری باید نکته مهمی را به  خاطر داشته باشید. به نقل از سایت باروم: « لطفاً توجه داشته باشید که فقط باید سوراخ های تا قطر ۴ میلی متر را با این فوم و آن هم زمانی که رینگ های چرخ آسیبی ندیده باشند، تعمیر کنید. اسپری پنچرگیری تنها یک راه حل موقت برای شما است و فقط برای رسیدن به تعمیرگاه بعدی مورد استفاده دارند.»

جعبه ابزار مورد نیاز برای خودروی شما تکمیل شد، اما وسایل دیگری نیز باید همراه داشته باشید. این وسایل به شرح زیر هستند:

زنجیر چرخ

شاید جای زنجیر چرخ در جعبه ابزار نباشد اما قطعاً وسیله ای ضروری برای ماشین است. این مسئله را زمانی درک خواهید که در یک جاده لغزنده به ویژه جاده های پوشیده از برف مجبور به رانندگی باشید. زنجیر چرخ در شرایط برفی و لغزنده به افزایش چسبندگی لاستیک ها کمک می کند.

جک

زمانی که یکی از لاستیک ها پنچر می شود، نیاز به به جک دارید تا وزن ماشین را از روی تایر پنچر شده برداشته تا بتوانید آن را تعویض کنید. برای این کار باید از جک استفاده شود. جک برای بلند کردن ماشین طراحی و ساخته شده است و شما با صرف انرژی کمی می توانید ماشین را بلند کرده و اقدام به تعویض لاستیک کنید. انواع جک را می توانید از شرکت آروا تهیه کنید.

3.png

پمپ باد فندکی

کمپرسور باد یا پمپ باد یکی از انواع پمپ هایی است که منبع تغذیه ابزارآلات بادی یا پنوماتیک است. به عنوان مثال آچار بکس بادی که برای باز و بسته کردن پیچ ها یک گزینه بسیار عالی محسوب می شود. پمپ باد با تولید هوای فشرده و انتقال آن به ابزارآلات بادی، باعث کارکرد آنها می شود.

علت نامگذاری این کمپرسور به این دلیل است که شما می توانید با اتصال آن به جافندکی ماشین، نیروی مورد نیازش را تامین کنید. این وسیله به دلیل وزن کمی که دارد، به سادگی قابل حمل است؛ به همین دلیل می توانید آن را در کنار جعبه ابزار مورد نیاز برای خودرو خود قرار دهید.

شایان ذکر است که یکی کمپرسورهای بادی ایرانی که با قیمت مناسب و کیفیتی قابل توجه تولید می شود، کمپرسور باد شرکت آروا است.

مثلث احتیاط

مثلث احتیاط به عنوان یک ابزار ایمنی در مواقع اضطراری استفاده می شود. با قرار دادن این مثلث در فاصله مناسب از ماشین، به رانندگان دیگر وجود خطر اعلام می شود. این وسیله، هم برای حفظ ایمنی شما و هم برای رانندگان دیگر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. در جعبه ابزار مورد نیاز برای خودرو وجود اینگونه ابزار بسیار مهم تلقی می شود.

کلام آخر:

دیدیم که جعبه ابزار مورد نیاز برای خودرو در سفرهای درون شهری و برون شهری یک ضرورت است و موجب بالا رفتن امنیت سرنشینان می شود. اما خرید این ابزارآلات خود نیز چالشی بزرگ است.

کیفیت بالا و قیمت مناسب، پیروی از استانداردها بالای جهانی همه و همه خصوصیاتی هستند که در تهیه جعبه ابزار مورد نیاز برای خودرو قابل چشم پوشی نیستند.

با توجه به خصوصیات ذکر شده ما به شما محصولات و ابزارآلات آروا را پیشنهاد می دهیم. این برند داخلی قابل مقایسه با برندهای مطرح جهانی مثل بوش و متابو است. با این تفاوت که با اتکا به بومی سازی، قیمت بسیار مناسبی دارند.