به گزارش سایپا تهران سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس, بر اساس پیگیریهای انجام شده بورس کالا دریافت درخواست مدیران سایپا و ایران خودرو در خصوص لغو عرضه محصولات خود در بورس را تایید کرده است.
بر اساس اعلام بورس کالا این دو درخواست از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در خصوص لغو عرضه خودروهای شاهین و دنا پلاس در دست بررسی است و هنوز تصمیم نهایی در خصوص این درخواستها گرفته نشده است.
اما با توجه به صحبتهای مسئولان وزارت صمت احتمالا این دو درخواست تایید خواهد شد.
علت تقاضای لغو عرضه خودرو چیست؟
ایران خودرو و سایپا در حالی در خواست لغو عرضه خودرو در بورس را دارند که درآخرین عرضه محصولات خود در بورس کالا در روز دوشنبه ۱۸ دی ماه با کاهش تقاضا خرید بالا مواجه شدند و این درحالی است که بورس کالا نیز در ۱۷ دی ماه با تمدید زمان سفارش گذاری سعی در بالا بردن میزان تقاضا و افزایش رقابت در بورس برای خرید خودروها را داشت.
استقبال سرد از عرضه خودرو شاهین سایپا در بورس کالا
در عرضه روز یکشنبه ۱۸ دی ماه تعداد ۴ هزار دستگاه خودرو شاهین سفید شرکت سایپا با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان عرضه شد که این خودرو مورد استقبال قرار نگرفت و تنها ۱۵۴۵ تقاضا برای آن ثبت شده است. بر این اساس به دلیل کمتر بودن تقاضا نسبت به عرضه خودرو شاهین با همان قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان معامله شد.
افت شدید رقابت برای خرید محصولات ایران خودرو
همچین در جریان معاملات روز دوشنبه ۱۸ دی ماه بورس کالای ایران، تعداد ۲ هزار دستگاه تارا سفید مورد معامله قرار گرفت. این تعداد خودرو با میانگین قیمتی ۳۵۱ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان به فروش رسید. در عرضه ۲ هزار تارا سفید حدود ۲ هزار و ۵۲۲ نفر به رقابت پرداختند که در نهایت این خودرو با میانگین قیمتی ۳۵۱ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان، تنها ۳۶٫۹۵ درصد بالاتر از قیمت پایه به فروش رسید این در حالی است که پژو ۲۰۷ دستی به دلیل رقابت بالا برای خرید حدود ۱۰۲ درصد بالاتر از قیمت پایه به فروش رسید که سود بالایی نصیب ایران خودرو کرد.
اتفاق عجیب در قیمت نهایی خودرو تارا بورس کالا
عرضه ۴ هزار پژو ۲۰۷ حدود ۶ هزار و ۶۸۳ نفر به رقابت پرداختند که در نهایت این خودرو با میانگین قیمتی ۳۷۵ میلیون تومان، حدود ۱۰۲ درصد بالاتر از قیمت پایه به فروش رسید. بر این اساس قیمت میانگین خودرو تارا در بورس کالا حدود ۲۷ میلیون تومان ارزانتر از پژو ۲۰۷ سفید معامله شد، این در حالی است که قیمت تارا در بازار و کارخانه به مراتب بالاتر از قیمت پژو ۲۰۷ است. علت این تفاوت قیمت می تواند به میزان تقاضا و رقابت بالا برای خرید خودرو ۲۰۷ (۶ هزار تقاضا در مقابل ۴ هزار خودرو) در معاملات امروز بورس کالا باشد.
قیمت های ثبت شده و میزان تقاضا بالا برای محصولات ایران خودرو در عرضه های گذشته در بورس کالا و حتی آخرین عرضه ۲۰۷ دستی، باعث ثبت قیمتهای بیش از دو برابر قیمت پایه این مدل خودرو در بورس کالا شد. اما کاهش تقاضا و درصد رقابت پایین برای خرید خودروهایی مانند تارا و ۲۰۷ اتوماتیک احتمالا باعث شد اهداف برنامه ریزی شده این شرکت محقق نشود. همچنین محصول شاهین سایپا نیز که هم زمان با محصولات ایران خودرو در بورس کالا عرضه شده بوده به دلیل به دلیل کمتر بودن تقاضا نسبت به عرضه با قیمت پایه به فروش رسید. البته شرایط سایپا به مراتب بدتر ایران خودرو بود و از ۴ هزار شاهین عرضه شده حتی با قیمت پایه نیز تنها توانست ۱۵۴۵ خودر را به فروش برساند.
احتمالا اتفاقی که برای خودرهای شاهین، تارا و حتی ۲۰۷ اتوماتیک در عرضه روز ۱۸ دی ماه افتاد باعث شد این دو شرکت در سیاستهای نحوه عرضه و تعیین قیمت پایه در بورس کالا تجدید نظر کنند و در این شرایط در بورس کالا خودرو عرضه نکنند.
سایپا اولین شرکتی بود که تقاضا لغو عرضه خودرو را به بورس کالا ارسال کرد و ایران خودرو نیز احتمالا برای اینکه دناپلاس به سرنوست شاهین دچار نشود، تقاضای لغو عرضه این خودرو در بورس را داده است.
بورس کالا محل مناسبی برای عرضه خودرو هست یا نسیت
درخواست لغو عرضه خودرو در بورس کالا درحالی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور مطرح می شود که پیش از این مدیران این دو شرکت از این روش عرضه خودرو به شدت حمایت می کردند. محمدعلی تیموری مدیر عامل ایران خودرو چندی پیش در واکنش به دستور سازمان بازرسی مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا تا تعیین تکلیف و تداوم روند قرعهکشی خودرو گفت بود: محصولات سایپا طی چهار ماه اخیر از فرایند قرعهکشی خارج شده اما فروش فوق العاده و عرضه در بورس کالا براساس شرایط و ضوابط مجلس است تا محصولات به دست مصرفکنندگان برسد.
وی افزود: سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۹۲ هزار خودرو بیشتر عرضه شد. با افزایش تولید، قسمتی از بازار مدیریت شد. رشد تولید تداوم یافته و تمایل ورود به فضای قرعهکشی وجود ندارد و ساز و کار فروش در بورس کالا قانونی است. تیموری گفته بود ۴ هزار دستگاه شاهین در بورس عرضه میشود و خودروهای کوئیک اتوماتیک و کوئیکR، ساینا CNG ، اتوماتیک و آپشنال در حال پذیرش است!
همچنین مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو نیز در حاشیه بازدید رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از ایران خودرو اعلام مرده بود: مدت زمان تحویل خودروها را نیز از سه به دو ماه و کمتر از دو ماه کاهش خواهیم داد و با این اقدام در کنار افزایش تنوع و تیراژ به عنوان سه راهبرد تکمیلی حضور در بورس کالا، شاهد کاهش چشمگیری در قیمت خودرو خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به دنبال حاشیه سود نیستیم بلکه به دنبال جلوگیری از ضرر و زیان و ارتقای طرحهای توسعه و سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه هستیم، اظهار کرد: به عنوان خودروساز، قیمتی که مصرف کننده نهایی، خودرو را خریداری میکند مهم است و با قیمتهای تکلیفی و قرعهکشی، درصد کمی از مشتریان واقعی موفق به خرید خودرو میشوند.
به گزارش خبرگزاری برنا,وی با اشاره به حذف قیمت گذاری دستوری بیان کرد: از سیاستی که موجب توقف ضرر و زیان خودروساز میشود حمایت میکنیم، اما تصمیم گیری این موضوع با نهادهای بالا دستی است نه خودروساز و امیدواریم هر سیاستی که اتخاذ میشود، در نهایت به نفع و خیر صنعت خودرو و نظام اقتصادی کشور باشد که یکی از راهکارهای کمک و تسهیل کننده در این زمینه، سیاست عرضه در بورس کالاست.