به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس، امروز از ابتدای معاملات عرضه‌ها نسبت به روز چهارشنبه افزایش یافت و تا پایان معاملات ادامه‌دار بود، موضوع جریمه بانک‌ها به دلیل پرداخت نکردن تسهیلات مسکن، موضوعی است که طی چند روز گذشته بر سر زبان‌های افتاده است و بورس بازهم به دلیل این […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس، امروز از ابتدای معاملات عرضه‌ها نسبت به روز چهارشنبه افزایش یافت و تا پایان معاملات ادامه‌دار بود، موضوع جریمه بانک‌ها به دلیل پرداخت نکردن تسهیلات مسکن، موضوعی است که طی چند روز گذشته بر سر زبان‌های افتاده است و بورس بازهم به دلیل این ریسک، با چالش روبرو شده است.

 

وزیر اقتصاد اعلام کرده بانک‌هایی که به تکالیف خود در پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن عمل نکرده‌اند، ۲۶ هزار میلیارد تومان جریمه قطعی شدند. این در حالی است که پس از مدت‌ها، امسال وضعیت عملیاتی بانک‌ها به دلیل کاهش نرخ بهره حقیقی منفی، بهبود یافته بود.

اهالی بازار معتقد هستند بازهم سهامدار خرد در این بازار جریمه شد نه گروه بانکی که البته این موضوع را نیز مطرح می‌کنند که این اتفاقات برای صنعت بانک ریشه‌ای عمیق‌تر دارد.

* بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به واسطه افت سنگینی که در گروه بانکی رخ داد، روز چهارشنبه و امروز وضعیت نامتعادلی را به خود گرفت و از میانگین ۵۵ روزه کمی فاصله گرفته است تا تلاش برای ادامه روند صعودی و شکست مقاومت ۵۵ روزه شاخص کل ناکام بماند.

البته امروز خودرویی ها هم به عنوان لیدر سنتی بازار منفی بودند تا این نمادها نیز نقش پررنگی در ریزش امروز بورس داشته باشند.

* پایبندی بورس به لیدر کلاسیک خود

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: از زمان عرضه سهام ایران خودرو و سایپا در بورس، صنعت خودرو به عنوان لیدر جای خود را در بازار پیدا کرد. البته که در مقاطعی هم صنایع دیگر به عنوان لیدر بازار فعالیت می‌کردند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این میان سهام شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور و همچنین محصولات این شرکت‌ها هم در بازار سرمایه و در فضای فروش محصول و بازار با چالش‌هایی همراه بوده است.

وی افزود: زیان انباشته سالیان اخیر این صنعت به همراه مالکیت شرکتی و انحصار بازار به همراه قیمت گذاری دستوری همیشه به عنوان چالش‌ این صنعت مطرح بوده است.

مومنی تصریح کرد: در صورتی که صنعت خودروی کشور حال و روز خوبی داشته باشد، می توان امیدوار بود بورس نیز وضعیت متعادل به خود بگیرد. به هرحال بورس به لیدر سنتی و کلاسیک خود پایبند بوده و همیشه از این صنعت پیروی می کند.

* عملکرد منفی شاخص های بورس

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس ۱۰ هزار و ۳۰۴ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۸ هزار و ۵۷۹ واحد رسید. امروز این شاخص با بازدهی منفی ۰.۵۱ درصدی مواجه شد.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۲۰۳ واحد در رقم ۷۰۱ هزار و ۹۳۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۳ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت ۲۹ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۹۴۷ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۵۱ واحد به سطح ۱۲۶ هزار و ۲۵۱ واحد رسید.

* تداوم خروح پول حقیقی از بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد خساپا (سایپا)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای سامان (بانک سامان)، ثفارس (عمران ‌و توسعه‌ فارس‌) و فزر (پویا زرکان آق دره) تعلق داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۷ هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷۳ میلیارد تومان بود که یک درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان رسید.

* رشد ۴۵ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۲۳۹ نماد و تعداد نمادهای منفی ۵۵۷ نماد بوده است. یعنی ۷۰ درصد نمادها سرخ پوش بودند.

در معاملات شنبه، ۶۱ نماد صف خرید داشتند و ۳۹ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۴۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۵۷ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۱۱ درصدی به ۳۱۳ میلیارد تومان رسید.

به گزارش فارس،سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۴.۱ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۲.۹ میلیون تومان رسید.