میزان تولید ایران خودرو، سایپا و زامیاد در آذر ۱۴۰۰ نسبت به آبان افزایش داشته است. همچنین معاون تولید شرکت زامیاد از شکست رکورد تولید روزانه در زامیاد خبر داد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجار‌نیوز، در سال ۱۴۰۰ خودروسازان داخلی با مشکلات زیادی از جمله تامین قطعات و تولید روبه‌رو بودند. همچنین یک مساله‌ای که ایران خودرو و سایپا تحت تاثیر قرار داده است زیان انباشته بسیار زیاد آن‌ها است.

با توجه به تیراژ تعیین شده از سوی وزارت صمت برای سال ۱۴۰۰، خودروسازان به‌طور ماهانه باید ۹۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید کنند این در شرایطی است در ماه آذر حدود ۷۸ هزار خودرو تولید کرده‌اند.

این کاهش میزان تولید در صورتی رخ داده است که رضا فاطمی امین، وزیر صمت وعده افزایش میزان تولید خودروسازان در سال‌های آینده را داده است. این وعده افزایش قیمت‌ها در صورتی است که حتی میزان تولید خودروسازان در سال ۱۴۰۰ به اهداف تعیین شده نرسیده است.

با توجه به شرایطی که در تولید خودرو وجود دارد، بعید است که وعده رشد ۱۰۰ هزار دستگاهی در سال ۱۴۰۰ به نتیجه برسد.

مشکل نقدینگی و تامین تراشه‌های الکترونیک دو مانع مهمی است که از ابتدای سال، تولید خودروسازان را در مسیر نزولی قرار داده است. کارشناسان صنعت خودرو عقیده دارند مشکل نقدینگی خودروسازان با حذف قیمت گذاری دستوری می‌تواند تا حد زیادی رفع شود.

از طرفی خودروسازان میزان عرضه و فروش خودروهای خود را کاهش دادند. کارشناسان صنعت خودرو بر این عقیده هستند که یکی از عواملی که موجب عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان شده است قیمت خودروها است.

عبدالله مشکانی به تجارت‌نیوز گفته بود سیاست گذشته‌نگر شورای رقابت برای مشخص کردن شرایط تولید و تعیین قیمت خودروها یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب به وجود آمدن زیان انباشته خودروسازان شده است.

عدم عرضه تا افزایش قیمت‌ها

مشکانی معتقد است خودروسازان به دلیل جلوگیری از زیان و جبران هزینه‌های تولید و قطعات، خودروها را انبار می‌کنند تا بتوانند با افزایش قیمت خودرو بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند.

ضرر خریدران و خودروسازان

او در ادامه توضیح داد: ایران خودرو و سایپا با نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی خودروهای خودرو را تولید می‌کنند اما حدودا با نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی آنها را به فروش می‌گذارند.

این کارشناس افزود: در حالی که خودروها در بازار خودرو با دلار ۳۵ هزار تومانی معامله می‌شود.

عبدلله مشکانی توضیح داد که وجود این اختلاف قیمت‌ها در تولید، خرید و فروش خودروها تنها برای دلالان سوددهی دارد و هم خودروساز و هم خریدار واقعی ضرر می‌کنند.

میزان تولید خودرو

بر اساس اطلاعات موجود در سایت کُدال، ایران خودرو در آذر ۱۴۰۰ نسبت به آبان افزایش تولید داشته است.

ایران خودرو در آبان حدود ۴۰ هزار خودرو تولید کرد که این میزان در آذر ۱۴۰۰ به حدود ۴۳ هزار خودرو نزدیک شده است. ایران خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر، به طور میانگین حدود یک هزار و ۲۰۵ خودرو تولید کرده است.

گروه خودروسازی سایپا، در آبان ۱۴۰۰ حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ خودرو تولید کرده است که این میزان در آذر به حدود ۳۱ هزار دستگاه رسیده است.

همچنین گروه زامیاد در آذر ۱۴۰۰ حدود چهار هزار خودرو تولید کرده است که نسبت به آبان رشد داشته است. میزان تولید این خودروسازی در آبان حدود سه هزار و ۴۰۰ دستگاه اعلام شد.

رکورد تولید روزانه در زامیاد شکسته شد

مسعود باریده، معاون تولید شرکت زامیاد روز گذشته ۲۵ دی، خبر داد: برنامه ریزی زامیاد به منظور جایگزینی کامیونت زامیاد Z24 با کامیونت پادراپلاس در سال جاری نتیجه بخش بود و این شرکت توانست در اواسط دی ماه، تولید این محصول را به بیش از ۱۰۰ دستگاه در روز برساند.

در جدول زیر میانگین تولید روزانه خودروسازان را در سال ۱۴۰۰ مشاهده می‌کنید.