به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارتنیوز، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در روزهای اخیر گفت: یک خودروی صفر کیلومتر داخلی از بازار آزاد به قیمت ۳۳۵میلیون تومان خریداری کردم که در هفته نخست روشن نشد و پس از انتقال به نمایندگی، مشخص شد ۱۴مورد نقص فنی از ایراد ترمز تا نشت بنزین دارد.
روحاله عباسپور افزود: این خودرو دو هفته در حال تعمیر بود و سپس برگهای به ما تحویل دادند که در آن ۱۴ مورد نقص شامل مشکلات صندلی، ضعف ترمز، مشکل باتری، ایراد درب موتور، کار نکردن قفل مرکزی، مصرف سوخت بالا، صدای غیرعادی موتور، لرزش فرمان در سرعت و نشتی سوخت از شیلنگها ثبت شده بود.
چرا خودروهای صفر نقص فنی دارند؟
نقص فنی خودروهای صفر داخلی، با سخنان این نمانیده مجلس بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.
کاظم محمدی نیکخواه در این مورد در گفتگو با تجارتنیوز گفت: اول باید به این نکته توجه کنیم که حق با مشتری است. برخی از قطعات خودرو از کشورهای دیگر تامین میشوند. برخی دیگر از قطعات نیز در داخل کشور تولید میشوند و ممکن است بخشی از قطعات تولید شده دچار مشکل باشند.
او افزود: خودروسازان وظیفه نظارت بر این نوع فعالیتها را دارند. خدمات پس از فروش و گارانتی شرکتهای خودروسازی برای چنین مواقع است. هنگام تحویل خودروها دفترچهای به مشتری داده میشود که بر اساس آن فرم، خودرو به مشتری تحویل داده میشود. اگر ضعفی در خودرو باشد مشتری نباید خودرو را تحویل بگیرد. اگر بعد از تحویل خودرو دچار نقص فنی بود مشتری آن را به نمایندگی اصلی بر میگرداند تا شرکت قطعه ناقص را تعمیر کند.
این کارشناس خودرو ادامه داد: خودروسازها در سال یک میلیون تولیدی دارند و طبیعی است که در این مقدار نقصی وجود داشته باشد. اگر نقصیها در قطعات اصلی خودرو باشد و خودروسازان نیز نتوانند آن خودرو را تعمیر کنند، شرکت باید پاسخگو باشد و موظف است که آن خودرو را تعویض کند.
محمدی نیکخواه گفت: اگر نمایندگی اصلی پاسخگوی شکایات نبود، مشتریان باید به بخش خودرویی وزارت صنایع مراجعه و شکایات خود را از آن بخش پیگیری کنند.