به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارتنیوز، روز گذشته قرار بود طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس بررسی شود که به هفته آینده موکول شد. اما برخی میگویند تعویق در بررسی این طرح به معنای مسکوت ماندن آن است و شاید خودروسازان اجازه واردات رقبای جدید به بازار خودرو را ندهند.
اما حالا علی بابایی کارنامی، نماینده مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته «مجلس برای مدیریت بازار به دنبال واردات حساب شده خودرو در محدوده ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.» طرحی که به گفته بابایی بتواند انحصار در تولید خودروی داخل را بشکند.
واردات خودروی ۵۰ تا ۲۰۰ میلیونی؟
اما پیشنهاد این نماینده مجلس هم کمی عجیب است. چون اگر قرار باشد خودروهای وارداتی با قیمت ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وارد کشور شود، باید دید ارزانترین خودروهای جهان چقدر قیمت دارند و چند خودروی زیر ۲۰۰ میلیون تومان میتوان وارد کرد؟
اگر مبنای قیمت ارز وارداتی خودرو دلار بازار آزاد باشد ایران میتواند خودروهایی وارد کند که در بازار جهانی بین ۱۹۰۰ تا ۷۶۰۰ دلار قیمت داشته باشد. این عدد با این فرض است که هیچ هزینهای برای عوارض ورودی و گمرک و هزینههای واردات به قیمت نهایی خودرو اضافه نشود.
اگر مبنا دلار بازار آزاد (حدود ۲۶ هزار تومان) باشد باید گفت ایران انتخاب چندانی ندارد. چون ارزانترین خودروهای بازار جهانی حداقل از قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار شروع میشود.
ارزانترین خودرویی که در بازار۲۰۲۱ وجود دارد، خودروی برقی «امی» (Ami)، محصول شرکت «سیتروئن» است که به تازگی به بازار اروپا معرفی شده و گفته میشود قیمت آن ۷ هزار دلار است، معادل ۱۸۰ میلیون تومان.
ارزانترین خودروی جهان، ۳۴۰ میلیون!
بررسیهای تجارتنیوز نشان میدهد جز این خودرو، ارزانترین خودروی تولید سال ۲۰۲۱ در سطح جهان، در کمترین حالت، حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار قیمت دارد و با دلار ۲۶ هزار تومانی، قیمت آن حدود ۳۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.
اگر مبنای واردات خودرو دلار نیمایی هم باشد باز هم دایره انتخاب ایران وسیعتر نمیشود چون نهایتا مجلس مجوز واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری را میدهد. اما بعید است که مبنای محاسبه واردات خودرو، دلار ۴۲۰۰ تومانی باشد. آن هم در شرایطی که تمام تلاش مجلس این است که هیچ ارزی از کشور خارج نشود و واردات خودروی خارجی در قبال صادرات کالا باشد.
پس بعید است صادرکنندهای بخواهد و بپذیرد که کالای خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار کند. به خصوص اگر این واردکننده خودروسازان باشند.
بر این اساس به نظر میرسد شروط مجلس برای آزادسازی خودرو به ایران شروطی است ناشدنی.
حتی اگر قرار باشد خودروی دست دوم هم وارد کشور شود باز هم بعید است که ایران بتواند خودروی دست دومی وارد کشور کند که اولا تنها سه سال از سال تولید آن گذشته باشد و ثانبا قیمت آن ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد.
اکنون ارزانترین خودروی صفر کیلومتر موجود در بازار ایران پراید است که ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. حالا مشخص نیست که مجلس با چه نگاهی طرح واردات خودروهای ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی را دنبال میکند. طرحی که همه میدانند قابلیت اجرایی ندارد. مگر اینکه قیمت دلار نصف شود!