به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : مشکلات آلودگی هوا در کشور به خصوص در شهر های بزرگ و صنعتی در شروع روزهای سرد سال به اوج خود می رسد. به نحوی که در بعضی از روزها درصد آلودگی هوا از همه حدود پا را فراتر گذاشته و به مراحل بسیار خطرناکی برای سلامت انسان ها وارد می شود. یکی از راه حل های جلوگیری از این مشکل اجباری شده داشتن معاینه فنی سلامت خودرو می باشد که تایید زیادی هم روی آن وجود دارد.
صدور معاینه فنی خودروها دربعضی از مراکز دیده شده است که به صورت صوری انجام می گیرد. این موضوع باعث شد به سراغ رییس پلیس راهور ناجا برویم و صحت و سقم این موضوع را از ایشان پرس و جو کنیم.
سردار سید کمال هادیان فر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اظهار کرد: هر ساله بین یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو که عمدتا مربوط به ایرانخودرو و سایپا است و ۳۵۰ هزار موتورسیکلت پلاک گذاری می شوند.
وی افزود: متاسفانه از وضعیت اسقاط ناراحت هستیم، این مسئله یکی از موضوعاتی است که باعث شده تا امروز شاهد افزایش ترافیک و ایجاد تراکم در مسیرها و معابر به خصوص در کلانشهرها باشیم و مردم از این بابت ناراحت هستند.
سردار هادیانفر تصریح کرد: ورودی خودرو به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور باز است و روزانه تولیدات زیادی داریم که پلاک گذاری و به حجم خودروها و موتورسیکلتها افزوده میشود، اما از طرف مقابل هیچ خروجی نداریم؛ گفته می شود سال گذشته حدود ۶ هزار خودرو از رده خارج و اسقاط شده است که در این باره یقین نداریم که این خودروهای از رده خارج شده در مرحله اسقاط رسیده باشد.
وی افزود: ۳۴ درصد ناوگان کشور فرسوده هستند از تعداد ۱۲ میلیون موتورسیکلتی که در کشور داریم، ۱۰ میلیون آن فرسوده است، بیش از ۶۰ درصد تاکسیها و دیگر خودروها در شهرداری تهران فرسوده هستند و در تهران جابه جایی بار و مسافر با این خودروها در حال انجام است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه باید دولت در بحث اسقاط و فرسودگی خودروها یک اقدام جدی را انجام دهد، تاکید کرد: باید در بحث نوسازی ناوگانها اقدام جدی صورت بگیرد و صرفا به یک برگه معاینه فنی که در شهرها به صورت صوری اتفاق میافتد، اکتفا نشود.
وی با بیان اینکه چند مرکز معاینه فنی مورد تایید راهور است، گفت: خیلی از این مراکز مورد تایید ما نیست و فقط برگه صوری صادر میکنند، وزارت صنعت برنامه جدی برای بحث معاینه فنی ارائه نمیدهد و بیشتر به دنبال این است که به عنوان مثال تولید یک میلیون خودرو را به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو برسانند.
سردار هادیان فر ادامه داد: معابر، خیابانها، جادهها و راههای ما ظرفیت خاصی برای تردد خودرو دارند، لذا باید متناسب با این ظرفیتها خودرو تولید بشود.