به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : به اعتقاد خودروسازان باید اصلاح قیمتی در محصولات اعمال شود تا امکان پرداخت بدهی خود را به قطعه سازان و تکمیل خودروهای ناقص داشته باشند اما باید دید وزیر صنعت و رئیس جدید شورای رقابت در آینده چه نسخه جدیدی برای قیمت خودرو خواهند داشت. اخیراً فاطمی امین وزیر […]
به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : به اعتقاد خودروسازان باید اصلاح قیمتی در محصولات اعمال شود تا امکان پرداخت بدهی خود را به قطعه سازان و تکمیل خودروهای ناقص داشته باشند اما باید دید وزیر صنعت و رئیس جدید شورای رقابت در آینده چه نسخه جدیدی برای قیمت خودرو خواهند داشت.
اخیراً فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده ” امسال با صد هزار دستگاه افزایش، تولید خودرو به میزان یک میلیون دستگاه خودرو خواهیم رساند. ضمن اینکه سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید میشود .البته این مقام مسئول در وزارت صنعت تأکید کرده که “خودروسازان مشکلات عدیدهای هم دارند که ما باید برای حل آن کمک کنیم”.
علاوه بر این صالحی نیا معاون وزیر صنعت هم با اعلام اینکه “امروز بهدنبال «تولید بدون زیان» برای خودروسازان بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا هستیم”، گفته است: در این راستا ۹ پروژه اصلی تعریف شده که مهمترین آن «زنجیره ارزش در صنعت خودرو و اصلاح شرایط آن» است، علاوه بر این در دولت سیزدهم با هدف دستیابی به افزایش تولید، از همه ظرفیتها استفاده خواهد شد.
وعده افزایش تولید خودرو در حالی توسط وزیر صنعت عنوان شده که خودروسازان مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهکار هستند و هنوز این مبلغ پرداخت نشده است. به عبارت دیگر، نقدینگی قطعهسازان، توسط خودروسازان بلوکه شده و قطعهسازان در حال حاضر برای افزایش تولید نیازمند منابع مالی هستند.
با توجه به این موضوع لازمه افزایش تولید؛ تأمین منابع مورد نیاز زنجیره تولید و قطعه سازان است که باید در اسرع وقت پرداخت شود. اما خودروسازان در این رابطه هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و مدام از زیان های بالای خود در تعیین دستوری قیمت خودرو صحبت می کنند. به اعتقاد خودروسازان باید اصلاح قیمتی در محصولات اعمال شود تا امکان پرداخت بدهی خود را به قطعه سازان و تکمیل خودروهای ناقص مانده در کف کارخانه داشته باشیم.
*دستورالعمل قیمت گذاری خودرو تغییر می کند؟
در حال حاضر با توجه به مصوبه شورای رقابت قیمت خودرو هر ۶ ماه یکبار متناسب با نرخ تورم بخشی اعلامی توسط بانک مرکزی تغییر خواهد کرد. خودروسازان هم در این ارتباط آمار هزینه های تولید را به شورای رقابت ارسال کرده اند اما با توجه به رفتن رئیس شورای رقابت هنوز خبری از رئیس جدید شورا نیست تا روند بررسی تغییرات قیمتی انواع خودروها مورد ارزیابی قرار گیرد.
البته شیوا رئیس سابق شورای رقابت در آخرین نشست خبری خود اعلام کرده بود ” شاید اصلا رئیس جدید بخواهد این مدل قیمت گذاری را تغییر دهد و برنامه دیگری را در دستور کار خود قرار دهد. البته قیمت گذاری با روش فعلی باید براساس تورم بخشی که از بانک مرکزی اعلام می شود صورت گیرد. در حال حاضر هم هنوز بانک مرکزی تورم را به شورای رقابت اعلام نکرده و ممکن است تا پایان مهرماه طول بکشد”.
با توجه به صحبت های شیوا به نظر می رسد قیمت گذاری خودرو با آمدن رئیس جدید شورای رقابت با تغییراتی روبه رو شود و در آینده بازار شاهد قیمت های جدید انواع محصولات باشد. هر چند خودروسازان هم این روزها مدام برطبل افزایش هزینه های تولید کوبیده و مخالف قیمت گذاری دستوری هستند اما باید دید در آینده وزیر صنعتی که وعده افزایش تولید خودرو را اعلام کرده می تواند روند آزادسازی قیمت خودرو را فراهم کند یا رئیس جدید شورای رقابت با دستورالعمل جدید قیمت گذاری خود بازار را با افزایش قیمت ها در انواع محصولات مواجهه خواهد ساخت.