به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس،حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که تمرکز وزارت صمت روی توسعه خودروهای برقی می تواند صنعت برق را با چالش مواجه کند، گفت: با توجه به حجم و تعداد محدود خودروهای برقی فکر نمی کنم که در […]
به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس،حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که تمرکز وزارت صمت روی توسعه خودروهای برقی می تواند صنعت برق را با چالش مواجه کند، گفت: با توجه به حجم و تعداد محدود خودروهای برقی فکر نمی کنم که در زمینه تامین برق این خودروها مشکلی وجود داشته باشد. ضمن اینکه کنترل مصرف این خودروها هم کار سختی به نظر نمی رسد.
به گفته او، در توسعه خودروهای برقی مشکلی اصلی بیش از اینکه در تامین برق باشد، مشکل موجود ایجاد زیر ساخت هاست.
او با بیان اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاهی ما چیزی حدود ۹۴ هزار مگاوات است، ادامه داد: البته میزان بهره برداری از نیروگاه ها به دلیل مسائل ارتفاع کمتر از ظرفیت نصب شده است. با این وجود در صورت مدیریت درست می توان برق خودروهای برقی را تامین کرد.
او با بیان اینکه در ایام ییک مصرف یعنی در تابستان حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار مگاوات کمبود برق داریم، ادامه داد: برای رفع این ناترازی باید از سیاست های بهره وری انرژی، بهینه سازی مصرف و واقعی سازی قیمت ها استفاده کرد.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این جمله که نباید اجازه دهیم ایران به بهشت واردات خودروهای برقی تبدیل شود، ادامه داد: باید کنترل های لازم در زمینه واردات خودروهای برقی صورت گیرد تا خودروهایی که وارد کشور می شوند مصرف پایین اما بهره وری بالایی داشته باشند. به عبارت دیگر سنگ بنای واردات را از همان ابتدا به خوبی پایه گذاری کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم.
خودروهای هیبریدی انتخاب بهتری نسبت به برقی ها
او همچنین با بیان اینکه خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای برقی انتخاب بهتری هستند، افزود: توصیه ما این است که تمرکز روی این نوع خودروها باشد و تعرفه واردات این نوع خودروها کاهش پیدا کند.
صالحی بر این باور است که یک مرحله قبل از خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی است که هم با برق شارژ میشود و هم موتور بنزینی دارد؛ بنابراین اگر زیرساخت خودروهای برقی در کشور موجود نیست و در شرایطی که خودروهایی در داخل کشور در حال تردد است که در ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر بنزین می سوزانند، میتوان با خودروهای هیبریدی شروع کرد که برای این مسافت، تنها ۳ لیتر بنزین مصرف میکنند.
به گفته دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، با گسترش استفاده از خودروهای برقی، سوخت کمتری مصرف و ذخیره سازی بالاتری صورت می گیرد؛ ضمن اینکه این سوخت می تواند برای یک بخش دیگر استفاده شود و مجموع انرژی مصرفی در ایران به یک مسیر تعادلی میافتد که مسیر درستی است و به آینده میتوانیم امیدوار باشیم؛ حال آنکه اگر راهها را ببندیم و نگران باشیم که برق این خودروها را نداریم، مصرف سوخت افزایش مییابد و از آن طرف چون مسیرهای درست را بستهایم همچنان آلایندگی باقی میماند و دیگر سرمایهگذاری هم در این صنعت رخ نمیدهد.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است که ارزان بودن سوختهای فسیلی در ایران، سبب شد طی سالهای گذشته طراحی، ساخت و تولید خودروهای الکتریکی در ایران در اولویت نباشد. این در حالی است که سیر تحول تکنولوژیک در این نوع خودروها بسیار سریع و وسیع است؛ بهگونهای که تاخیر در کسب دانش و فناوری در این زمینه، موجب عقبماندگی از قافله کشورهایی است که برای بقا در صنعت خودرو جهان، برقیسازی محصولات خود را با سرعت و جدیت دنبال میکنند.