روغن سوزی ماشین از مشکلاتی است که نه تنها کارایی خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بلکه به محیط زیست نیز آسیب می‌زند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :روغن سوزی ماشین از مشکلاتی است که نه تنها کارایی خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بلکه به محیط زیست نیز آسیب می‌زند. این اتفاق بیشتر در خودروهای فرسوده رخ می‌دهد؛ ولی این به معنای این نیست که خودروهای جدید از این خطر در امان هستند و گاه اتفاق افتاده است که به دلایل مختلفی چون عدم خرید روغن موتور اصل خودروهای جدید نیز دچار روغن سوری شده‌اند.

اما روغن سوزی خودرو به چه دلیل یا دلایلی اتفاق می‌افتد و چگونه می‌توان جلوی روغن سوزی خودرو را گرفت.

در مورد دلیل بروز پدیده روغن سوزی در خودرو باید بگوییم که اگر روغن به محفظه احتراق ماشین نفوذ کند، با سوخت ترکیب شده و می‌سوزد و حاصل این اتفاق دودی غلیط است که همانطور که پیشتر گفتیم سلامت خودرو و محیط زیست را تهدید می‌کند.

در مورد نشانه‌های روغن سوزی خودرو هم باید بگوییم که خروج دود غلیظ آبی رنگ از اگزوز خودرو به معنی این است که خودرو دچار روغن سوزی شده است. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که خروج دود آبی رنگ از اگزوز تنها دلیل روغن سوزی خودرو نیست و ممکن است خودرو بدون چنین نشانه‌ای دچار این مشکل شده باشد. پس لازم است اگزوز را بررسی کنید و اگر اطراف آن دوده چرب مشاهده کردید بدانید که خودرو به روغن سوزی افتاده است. در کنار این مورد، شما می‌توانید با بررسی سطح روغن خودرو، نسبت به این موضوع که خودرو دچار مشکل شده است یا خیر آگاهی یابید. چرا که اگر سطح روغن مدام در حال کاهش باشد، احتمال سوختن روغن در موتور وجود داشته و اوضاع نامناسب است.

کاهش شتاب و افت قدرت موتور خودرو از دیگر نشانه‌هایی است که به شما در مورد روغن سوری موتور خودرو هشدار می‌دهد. چرب شدن شمع های خودرو و وجود بوی ناخوشایند از موتور خودرو از دیگر نشانه‌هایی است که به شما می‌گوید موتور خودروی شما دچار روغن سوزی شده است.

تا اینجای مقاله با نشانه‌هایی که خبر از بروز پدیده روغن سوزی در ماشین می‌دهد آشنا شدید؛ اما ممکن است این سوال برایتان پیش آید که اصلا چرا و به چه علت، موتور خودرو دچار این مشکل می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که استفاده از روغن موتورهای بی‌کیفیت و بی‌نام و نشان یکی از دلایل بروز این مشکل است. در کنار این موضوع، خوردگی کاسه نمد خودرو، ساییده شدن لاستیک گیت، خراب شدن یاتاقان ها و شاتون‌ها، وجود اصطکاک زیاد در گیت سوپاپ، نشت روغن از واشر سرسیلندر ماشین، خراب شدن و یا شکستن رینگ و رینگ‌های پیستون، خوردگی و فرسایش جداره سیلند (بوش سیلندر)، خراب شدن شیر PVC و… از دلایل بروز این پدیده ناخوشایند است.

همانطور که پیشتر گفتیم، روغن سوزی موتور خودرو می‌تواند صدمات بسیاری به خودرو و محیط زیست وارد آورد. توصیه ما به شما این است که با انجام یک سری اقدامات، بروز این پدیده را به تاخیر بیندازید. یکی از این اقدامات، تعویض به موقع روغن موتور است. همانطور که می‌دانید روغن موتور پس از مدتی کیفیت خود را از دست داده و دیگر نمی‌تواند به درستی از قطعات موتور مراقبت کند. بنابراین بهتر است در فواصل زمانی ۳ ماهه (پس از ۵ تا ۸ هزار کارکرد موتور) روغن موتور خودرو را تعویض کنید.

در کنار این اقدام، تعویض به موقع فیلتر روغن، بررسی سطح روغن موتور خودرو، استفاده از مکمل رفع روغن سوزی و… می‌تواند به شما کمک کند تا روغن سوزی ماشین را به تاخیر بیندازید.