به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: بر اساس محاسبات صورت‌گرفته ‌میزان مصرف انرژی در خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی، نشانگر کمتر بودن هزینه انرژی در خودروهای برقی است. بابک احمدی در همایش جایزه ملی مدیریت انرژی اظهار کرد: گفتمان برقی‌سازی حمل‌ونقل […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: بر اساس محاسبات صورت‌گرفته ‌میزان مصرف انرژی در خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی، نشانگر کمتر بودن هزینه انرژی در خودروهای برقی است.

بابک احمدی در همایش جایزه ملی مدیریت انرژی اظهار کرد: گفتمان برقی‌سازی حمل‌ونقل در دولت سیزدهم مورد تاکید شهید جمهور و دولت بود تا از این طریق به سمت جریان برقی‌سازی حمل‌و‌نقل حرکت کنیم؛ اکنون برقی‌سازی با نگاه اقتصادی توسعه پیدا کرده، ضمن اینکه فواید زیست‌محیطی زیادی دارد. وی افزود: خودروهای برقی دارای مزایای بسیاری از جمله مدیریت انرژی و ‌کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی هستند. وی با بیان اینکه برخی نسبت به تامین انرژی خودروهای برقی ابراز نگرانی می‌کنند، گفت: خودروهای برقی سهم قابل‌توجهی از مصرف برق نیروگاه‌ها را به خود اختصاص نمی‌دهند، ضمن اینکه در برخی کشورها برای ترویج استفاده از خودروهای برقی، تردد خودروهای بنزینی را به دلیل محدودیت سوخت‌های فسیلی و مسائل محیط‌زیستی محدود کرده‌اند.

احمدی ادامه داد: پیک مصرف برق در ۷۲ ساعت و در روز هست، این در حالی است که امکان شارژ خودروهای برقی در شب فراهم است، بنابراین برق مورد نیاز برای خودروهای برقی تامین شده است. رئیس هیات‌عامل ایدرو گفت: در خودروهای سواری بنزینی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌شود، اما در خودروهای برقی هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵کیلووات برق مصرف می‌شود. وی عنوان کرد: هزینه برق هر ۱۰۰کیلومتر خودروهای برقی با تعرفه ۲۰۰تومانی برق خانگی ارزان‌قیمت حدود سه‌هزار تومان است و به ازای برق گران‌قیمت یک‌هزار و ۶۰۰‌تومانی، حدود ۲۴‌هزار تومان خواهد بود، در‌‌حالی‌که هر لیتر بنزین با قیمت سه‌هزار تومان در ۱۰ لیتر معادل ۳۰هزار تومان است. به گفته احمدی، ۵۰کیلووات‌ساعت باتری کامل خودروهای برقی است که حدود ۳۴۰ تا ۵۰۰کیلومتر پیمایش در شرایط مختلف را فراهم می‌کند. وی با اشاره به مصرف برق ۳۵۰هزار خودرو برقی گفت: اگر این تعداد خودرو را از ابتدا تا انتهای سال به حمل‌ونقل اضافه کنیم سهم ۹۰مگاوات از ۷۰هزار مگاوات برق تولیدی کشور را به خود اختصاص می‌دهند.