یه گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : در دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ بررسی و نرخ کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی اعلام شد. سید جعفر تشکری هاشمی در دویست و بیست و دومین […]
یه گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : در دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ بررسی و نرخ کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی اعلام شد.
سید جعفر تشکری هاشمی در دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه میزان افزایش در نرخ ورودی مترو ۱۶ درصد پیش بینی شده بود، اظهار کرد: علیرغم اینکه ۳۰۰ کیلومتر مترو در سطح شهر خدمات رسانی می کند، نرخ تا ۳۰ کیلومتر پیمایشی محسوب می شود و مابقی پرداخت نخواهد شد. به ازای هر کیلومتر ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل پیش بینی شده است.
او افزود: بلیط مترو از سه هزار و ۳۰۰ تومان به چهار هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا میکند و نرخ کرایه خطوط مترو حومه نیز ۳۰ درصد افزایش مییابد. در مجموع افزایش نرخ بلیط مترو ۳۰ درصد خواهد بود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه ۲۲ درصد افزایش نرخ بلیط برای اتوبوسرانی پیش بینی شده است، گفت: برای پیمایش اتوبوسهای تندرو ۲۰ درصد و عادی ۴۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده و در مجموع میزان افزایش نرخ اتوبوسهای عادی ۲۱ درصد و اتوبوسهای عادی ۳۰ درصد است. ۴۰ درصد رشد برای اتوبوسهای دربستی نیز پیش بینی شده است.
افزایش ۴۵ درصدی کرایه تاکسی در سال آینده
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اعلام اینکه نرخ کرایه تاکسی در سال آینده ۴۵ درصد افزایش دارد، یادآور شد: شیب معابر تنها برای تاکسیهای خطی لحاظ خواهد شد و معابر دارای شیب در همین راستا مشخص میشوند. برای ساعات اوج نیز توافق شد که ۷ تا ۹ صبح به عنوان ساعات اوج صبحگاهی و ۴ تا ۸ عصر نیز به عنوان ساعات اوج عصرگاهی با ۵۰ درصد افزایش در نظر گرفته شود. این تصمیم گرفته شده که رغبتی برای رانندگان جهت خدمات رسانی وجود داشته باشد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه تکلیف شهرداری تهران مبنی بر اجرای پرداخت الکترونیک و سامانه برخط جزء مصوبات این لایحه است، یادآور شد: گرچه این اقدام در سال جاری به نتیجه نرسید امیدواریم در سال آینده به نتیجه برسد.
او با بیان اینکه قیمت تمام شده برای هر مسافر مترو در سال جاری حداقل ۳۰ هزار تومان بود، اظهار کرد: ما مبلغ قابل توجهی یارانه برای بلیط مترو در نظر گرفته بودیم و هر مسافر تنها سه هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت می کرد.
کرایه تاکسی باید بر خط باشد
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز با بیان اینکه ساماندهی وضعیت تاکسی ها در سطح شهر به روش سنتی امکان پذیر نیست، اظهار کرد: باید بسترهای هوشمند جهت نظارت شکل بگیرد. افزایش قیمت قطعات و هزینه های خودرو، باعث می شود رانندگان تاکسی به سمت شرکت های اینترنتی بروند و تعداد این رانندگان بسیار زیاد است.
شادی مالکی با بیان اینکه شاید هیچ راهی برای ساماندهی تاکسیها جز هوشمندسازی وجود نداشته باشد، افزود: کرایه تاکسی ها باید برخط باشد که در حال حاضر برای ۱۶۹ خط طی دو ماه آینده فرمول نویسی محاسبه ای نرخ کرایهای انجام شده و تا یک ماه آینده این روند تکمیل میشود.
او ادامه داد: ۳۴ هزار دستگاه تاکسی خطی در سطح شهر فعالیت میکنند و امکان کنترل این تاکسیها به صورت سنتی وجود ندارد. کنترل این تاکسیها توسط دوربینهای پلاک خوان انجام خواهد شد.
مالکی با بیان اینکه در هفته گذشته بسته تشویقی برای رانندگانی که به صورت تلفنی و گردشی فعالیت میکنند، در نظر گرفته ایم، یادآور شد: ۸۴۸ دستگاه تاکسی به صورت کمکی در قبال دریافت این بسته تشویقی در خطوط فعالیت خواهند کرد اما این اقدام در تمام طول سال برای ما مقدور نیست.
نباید برای تاکسیها دو نرخ اعلام شود
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم گفت: نباید برای تاکسیها دو نرخ اعمال شود بلکه تمام موارد باید سیستمی باشد. نباید شرایط به گونهای باشد که مردم و رانندگان تاکسی با هم درگیر شوند.
او افزود: سال قبل افزایش نرخ اتوبوس ۴۲ درصد و مترو ۲۵ درصد پیش بینی شده بود که ما این رقم را کاهش دادیم. در سال ۱۴۰۳ میزان افزایش مناسبی پیش بینی شده و افزایش ۱۶ درصدی مطلوب است و تأکید میکنیم که این نرخ بسیار کمتر از نرخ تورم است.
چمران در ادامه نیز پیشنهاد کرد که ساعات اوج برای تاکسی ها حذف و شهرداری مکلف شود ظرف مدت سه ماه پس از اردیبهشت ماه که نرخ ها اعمال می شود، هوشمندسازی و پرداخت الکترونیکی را در پایتخت عملیاتی کند که این پیشنهاد با حداکثر آراء موافق تصویب شد.