در وضعیتی که از یک سو شاهد افزایش قیمت خودروها در بازار آزاد و از سوی دیگر فروش با شرایط خاص به قیمت کارخانه هستیم؛ رییس‌جمهور خبر از واگذاری خودرو به برخی دستگاه‌ها خارج از ضوابط تعیین شده می‌دهد.

به گزارش  سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  صدای بورس در شرایطی که مردم توان خرید خودرو از بازار آزاد را ندارند و خودروهای خودروسازان هم تحت شرایطی چون عرضه در بورس کالا و قرعه‌کشی به فروش می‌رسد و ثبت‌نام های بی‌سابقه یازده میلیونی شکل گرفته؛ اخباری منتشر شده که حکایت از اختصاص بی‌ضابطه خودرو به برخی دستگاه‌ها دارد.

ابتدا خود رییس‌جمهور بود که خبر داد گزارش‌هایی درباره فروش خودروها به برخی دستگاه‌ها خارج از ضوابط تعیین شده دریافت کرده؛ رییسی با تاکید بر نظارت بر فرآیند فروش، وزارت صمت و بازرسی ویژه ریاست جمهوری را مامور بررسی واگذاری خودرو به دستگاه‌ها و برخورد با متخلفان کرد.

درویشیان، بازرس ویژه رییس‌جمهور در این خصوص گفته است که «موضوع با جدیت در حال پیگیری است تا مشخص شود کدام دستگاه‌ها متقاضی چه تعداد خودرو بوده‌اند؛ این درخواست‌ها از قوای مختلف بوده و گزارش جمع‌بندی بررسی‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.»

درویشیان به واگذاری خودرو به مدیران ایران‌خودرو هم اشاره کرده و گفته است که «ما با مسئولان مربوطه از جمله وزارت صمت مکاتبه کردیم و از آنها توضیح خواستیم که واگذاری‌ها چه میزان بوده و بر اساس چه ضوابطی انجام شده‌ است.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به این موضوع واکنش نشان داده است. فاطمی‌امین گفته است که «از سه شنبه وزارت صمت بررسی‌های جامعی در این زمینه را شروع کرده و پس از گردآوری همه اطلاعات فروش شرکت‌های خودروساز،‌ گزارش کاملی به رئیس‌جمهور ارائه خواهد کرد.»

اقتصادآنلاین برای پیگیری بیشتر این موضوع گفت‌وگویی هم با سخنگوی وزارت صمت داشته؛ امید قالیباف درباره جزییات این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که یک هیاتی از وزارت صمت با همکاری سازمان بازرسی و دستگاه‌های ذیربط تشکیل شده تا این موضوع را بررسی کنند.

وی گفت که این دست از مسائل بار حقوقی دارند و نمی‌توان به راحتی دستگاهی را متهم کرد.

سخنگوی وزارت صمت با تاکید بر این که این موضوع را پیگیری نکرده؛ گفت تا جایی که اطلاع دارد تعداد خودروهای واگذار شده زیاد نبوده و رسیدگی به آن با درخواست رییس‌جمهور تازه به صورت جدی آغاز شده و مرحله به مرحله اطلاع‌رسانی خواهد شد.